کاظم فرهمند در نخستین همایش توسعه منابع آب عنوان نمود:

دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه یکی از مهمترین چالش های کشور را مد نظر قرار داده است

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:کاظم فرهمند در همایش توسعه منابع آب در دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه، با برشمردن برخی از آمار و ارقام ها در مورد وضعیت آب در جهان، وضعیت این مایع حیاتی در جهان را بسیار اسف ناک توصیف نمود.

نماینده مردم 5 شهرستان استان یزد با بیان این مطلب که نیمی از مردم جهان، جهت رفع نیاز آب کافی در اختیار ندارند و 78 میلیون نفر از کودکان جهان نیز از آب نا سالم استفاده می کنند ، خواستار استفاده بهینه از آب های موجود شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مصرف آب هرروز یک انسان، 2 تا 3 لیتر است و این در حالی است که جهت تأمین غذای هر فرد روزانه نیاز به 3000 لیتر آب است که یک آمار تکاندهنده است.

وی خاطر نشان ساخت : مطمئنأ جنگ آینده جنگ آب خواهد بود.

فرهمند خاطر نشان ساخت که با توجه به اینکه هیچ چیز جای آب را در زندگی بشر نمی گیرد نشانه های بحران آب در جهان مشهود است.

فرهمند افزود: در مقابل هر 100 میلیمتر بارندگی در استان یزد، مواجه با 7000 میلیمتر تبخیر هستیم که ضرورت برنامه ریزی در این زمینه بیش از پیش احساس می شود.

وی همچنین میزان تبخیر آب در ابرکوه را نیز حدود 70 برابر بارندگی ها ذکر نمود.

فرهمند خاطر نشان ساخت: بی برنامگی در کشورهای جهان، منابع آب و هوا را با تهدید مواجه ساخته است.

وی عدم تغییر در الگوی کشت، عدم یکپارچه سازی اراضی و از دسترس خارج شدن سیلاب ها را ،بخشی از عوامل هدر رفت منابع آبی ذکر نمود.

فرهمند با انتقاد از کم لطفی برخی از متولیان بخش آب در استان یزد به جهت عدم شرکت در این همایش که می تواند راهکارهای مناسبی را در اختیار آنان قرار دهد، خواستار توجه بیش از پیش آنان به نتائج اینگونه همایش ها، در جهت رفع مشکلات آبی استان شد.

وی با بیان این مطلب که متأسفانه مجریان طرح ها ، دانشگاه ها را قبول نداشته و در اینگونه همایش ها شرکت نمی کنند، خواستارحضور مجریان سیستم های نوین آبیاری و همچنین کشاورزان نمونه در اینگونه هایش ها شد

وی همچنین از این واحد دانشگاهی به جهت قرار دادن مهمترین چالش کشور در دستور کار برگزاری همایش های خود تقدیر نمود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا