نایب رییس کمیسیون کشاورزی

خبری از اجرای قانون نظام گلخانه ای نیست

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اعلام این مطلب گفت: نظام گلخانه ای کشور که در جهت افزایش تولیدات گلخانه ای و همچنین توسعه کشاورزی علمی مبتنی بر دانش و مکانیزاسیون تنظیم شده است، به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شد تا زیرساختهای توسعه تولیدات گلخانه ای افزایش پیدا کند.
کاظم فرهمند افزود: افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با استفاده از روش هیدروپونیک، عدم وابستگی به شرایط جوی از جمله مزایای توسعه کشت گلخانه ایست که با توجه به اقلیم خشک کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: نظام گلخانه ای که با تلاش فراوان در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده می تواند زمینه های افزایش تولید در مناطق گرم و خشک را فراهم کند، اما جای تعجب است که پس از گذشت ماهها، هنوز هیچ اقدامی برای اجرای این قانون از سوی سازمان نظام مهندسی کشور صورت نگرفته است.

افزایش تولید محصولات ارگانیک با کشت گلخانه ای

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که یکی از بسترهای مناسب برای افزایش کشت محصولات ارگانیک، فضای گلخانه ایست، با توجه به تقاضای بالای جهانی برای مصرف محصولات ارگانیک به نظر می رسد یکی از زمینه های سرمایه گذاری برای افزایش صادرات، احداث گلخانه برای تولید محصولات ارگانیک و سالم است که می تواند به صورت استانی و متناسب با اقلیم مناطق شناسایی و الگوی کشت ارایه شود.
فرهمند تصریح کرد: اکنون ایران با داشتن چهار فصل و اقلیمهای متنوع می تواند بستر قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات ارگانیک را در بازارهای بین المللی از آن خود کند که از هم اکنون و با استفاده از ظرفیتهای قانونی نظام گلخانه ای باید زمینه های اجرای آن فراهم شود.

محصولات گلخانه ای در مقابل خشکسالی

وی یادآور شد: عدم وابستگی محصولات گلخانه ای به شرایط جوی و همچنین بکارگیری از تکنولوژی روز باعث تولید پایدار محصولات کشاورزی می شود که باید در دستور کار استانها قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هرچند در برنامه پنجم توسعه شفاف سازی اهداف برای توسعه کشت گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است، مادامی که قانون نظام گلخانه ای توسط سازمان نظام مهندسی به مرحله اجرا نرسد، نمی توان از میزان دقیق سرمایه گذاری و همچنین نقاط ضعف و قوت توسعه این طرح عظیم اطلاع پیدا کرد.


فرهمند اظهار داشت: مجلس چگونگی اجرای این قانون توسط سازمان نظام مهندسی را رصد کرده و در صورت عدم توانایی از اجرا، خواستار بازپس گیری عاملیت اجرای این قانون از سازمان مذکور خواهد شد./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا