کم آبی در یزد

امیر ترقی نژاد آن گونه كه شركت آب منطقه‌اي يزد اعلام كرده است از ابتداي سال آبي جاري تاكنون حدود 56 ميلي‌متر بارندگي در استان يزد به ثبت رسيده كه اين رقم در مقايسه با دوره مشابه متوسط درازمدت 41 درصد كاهش دارد و بر اين اساس استان يزد همچنان با مشكل كم‌آبي و خشكسالي روبه‌روست به طوري كه اين استان در سال آبي جاري از نظر كاهش ميزان بارندگي در سطح كشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

كاظم فرهمند، نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خشكسالي‌هاي پياپي در استان يزد مي‌گويد: بارندگي‌هاي كم، در سراسر استان نشان مي‌دهد كه خشكسالي همچنان گريبانگير يزدي‌ها خواهد بود. به همين منظور بايد مسوولان استان پيگيري‌هاي خاصي را براي جذب اعتبارات خشكسالي بر مبناي ميزان بارندگي‌ها داشته باشند.


عمق فاجعه خشكسالي زماني نمايان‌تر مي‌شود كه براساس آمار خشكسالي در سال گذشته 620 ميليارد تومان خسارت به استان يزد وارد كرده است و در صورت تداوم وعدم چاره‌انديشي خسارت سنگين‌تر به پيكره اين استان وارد مي‌شود.البته مديرعامل شركت آب منطقه‌اي يزد طي نشستي با اشاره به تلاش براي تكميل خط نخست انتقال آب به استان يزد مي‌گويد: در سال جاري پمپ‌ها، الكتروموتورها و مخازن اين خط انتقال تا چند ماه آينده آماده مي‌شود.


رضا راعي با اشاره به رزرو خط نخست انتقال آب به يزد، مي‌افزايد: اجراي اين طرح از يزد آغاز و تاكنون بخشي از اين كار انجام و پيمانكار آن مشخص شده است و ظرف چند روز آينده كار اجراي اين خط 70 كيلومتري آغاز مي‌شود.


اما كاظم فرهمند، براين اعتقاد است كه اين طرح‌ها در بلند مدت نيازهاي استان را در زمينه آب تامين خواهد كرد، اما سريع‌ترين و ساده‌ترين طرح براي جبران كم‌آبي، اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري است كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.


علي اكبراولياء، نماينده يزد و صدوق در مجلس نيز در اين مورد مي‌گويد: وزارت نيرو بايد اقدام‌هاي موثرتري را براي مناطق گرمسيري كشور من جمله يزد كه هميشه دچار خشكسالي هستند، انجام دهد.


به اعتقاد وي، تاكنون اقدام قابل توجهي در خصوص برون رفت از خشكسالي‌ در يزد صورت نگرفته است و دولت بايد در اين زمينه هرچه زودتر چاره‌انديشي كند.


از سوي ديگر، گزارش‌هاي آب منطقه‌اي يزد نشان مي‌دهد، هرچند بارندگي در كل استان در مقايسه با سال آبي گذشته و متوسط دوره آماري با كاهش زيادي روبه‌رو بوده، اما بارندگي در شهرستان ابركوه در مقايسه با سال آبي گذشته 35 درصد افزايش نشان مي‌دهد.


در شهرستان ابركوه در سال آبي جاري 76 ميلي‌متر بارندگي صورت گرفته كه اين ميزان در مقايسه با سال آبي گذشته با 56 ميلي‌متر بارندگي 35 درصد افزايش داشته است. آمارهاي ستاد مديريت بحران استان يزد هم نشان مي‌دهد كه به طور كل در سال آبي 90-89 استان يزد در سطح كشور تنها استاني است كه با كاهش بالاي 50 درصد بارندگي روبه‌رو بوده است. يعني در 6 ماه اول سال آبي جاري استان يزد، شاهد 44 ميلي‌متر بارندگي بوده است؛ اين در حالي است كه متوسط بارندگي سالانه استان بايد 107 ميلي‌متر باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا