انتقاد فرهمند از نحوه ادغام وزارتخانه‌ها:

بی‌برنامه بودن ادغام وزارتخانه‌ها، مشکل‌هایی بیشتر از آن‌چه هست را به‌ دنبال دارد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با انتقاد از ادغام نا‌هماهنگ وزارتخانه‌هایی که حوزه‌های تخصصی متفاوتی دارند، موجب انحطاط در تحقق اهداف مورد نظر قانون در کوچک کردن حجم شکلی و کاری دولت می‌شود.


"کاظم فرهمند" افزود: حتی در شرایط کنونی نیز وزارت بازرگانی‌های بسیاری را برای تولید داخلی در حوزه کشاورزی ایجاد کرده و بدیهی است که در صورت ادغام آن با وزارت صنایع و معادن و پررنگ شدن حوزه صنعت در بخش بازرگانی ، مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی یک‌سره با بن‌بست روبه‌رو می‌شود.


نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فلسفه ادغام وزارتخانه‌ها که هم‌زمان با خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی انجام می‌شود، کم کردن حجم دولت است، در صورتی که ادغام وزارت بازرگانی با صنایع و یا هر دو وزارتخانه بی‌شباهت باهم، بی‌‌تردید حجم کاری و نیاز به نیروهای انسانی را در مجموعه دولت بیشتر می‌کند.


تخصص بازرگانی با صنعت ومعدن هم‌‌سنخ نیست


نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: گرچه وظیفه وزیر در وزارتخانه مدیریتی است، اما نمی‌توان انکار کرد که تخصص مدیر در حوزه کاری خود، بیشترین تأثیر را در موفقیت هر سازمانی دارد.


فرهمند با بیان این‌که حتی در مراکز عالی آموزشی، رشته‌های مدیریتی بازرگانی و صنعتی در سطح کارشناسی هم به‌طور مستقل و مجزا تدریس می‌شوند، پرسید: کدام مرکز آموزشی دو تخصص بازرگانی و صنعت ومعدن را با هم آموزش می‌دهد تا مدیری مسلط بر هر دو تخصص، برای این وزارتخانه ادغامی پرورش دهد؟


وی اظهار کرد: این‌که چه کسی توان مدیریت وزارتخانه ادغامی بازرگانی و صنایع ومعادن را دارد، نکته مهمی است، زیرا میزان و چگونگی ارتباط سازمانی وی با مجموعه‌های زیردستی این وزارتخانه، در برطرف کردن یا نکردن مشکل‌های پرشماراین دو بخش تخصصی، تأثیر مستقیم دارد.



واگذاری بخش کشاورزی بازرگانی به جهادکشاورزی هم چاره کار نیست


عضو کمیسیون تلفیق بودجه، یادآور شد: بی‌برنامه بودن ادغام وزارتخانه‌ها، مشکل‌هایی بیشتر از آن‌چه هست را به‌ دنبال دارد و مدیریت بخش بزرگی از اقتصاد کشور را چالش‌زا می‌کند.


وی با تأکید بر این‌که در صورت ادغام وزارتخانه‎های بازرگانی و صنایع و معادن، باید بخش واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود، توضیح داد: حتی در این صورت هم ادغام دو وزارتخانه بی‌شباهت به هم توجیه شدنی نیست و باری را از دوش تن بیمار کشاورزی کشور بر‌نمی‌دارد.


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: من به عنوان یک نماینده با ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن مخالفم و بعید به‌نظرمی‌رسد دیگر نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی نیزنظر مثبتی دراین‌باره داشته باشند.


دولت، روز یکشنبه( 28فروردین) با اعلام یکباره ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی وصنایع ومعادن و همچنین وزارتخانه‌های مسکن وشهرسازی و راه وترابری، تصمیم به انجام تکلیف قانونی خود در برنامه پنجم توسعه، درباره کاهش تعداد وزارتخانه‌ها به 17 عدد گرفت.


منبع : خانه ملت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا