نائب رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی:


تولید پسته مرغوب مستلزم پشتیبانی دولت از بخش کشاورزی است


  کاظم فرهمند در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، گفت: یزد با چهل هزار هکتار سطح زیر کشت به عنوان دومین تولید کننده پسته در کشور است که به خاطر این موضوع باید توجه زیادی به این استان بشود.

فرهمند در مورد اعتبارات سال 90 در حوزه کشاورزی گفت: به طور مجموع حدود 48 میلیارد تومان برای بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری وهمین طور 10 میلیارد تومان اعتبارات برای کارگذاری لوله در زمین‌های کشاورزی در اعتبارات سال 90 دیده شده است.

وی در مورد مشکلات پسته کاران یزدی افزود: استان یزد چون در ناحیه کویری و خشک کشور است همیشه از مشکل کم آبی رنج می‌برد، اما خوشبختانه مسئولان با برنامه‌ریزی‌ توانستند این مشکل را تا حدودی کاهش دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات پسته کاران یزدی، کمبود کود‌های شیمیایی فسفات آمونیاک و سولفات پتاسیم است که این دو کود برای رشد و کیفیت پسته نقش اساسی دارد.

فرهمند ادامه داد: ما در بخش صادرات مشکلات بسیاری داریم یکی از مشکلات بزرگ صنعت پسته، کمبود ترمینال‌های فرآوری پسته است که این بخش به تسهیلات دولتی با کارمزد کم نیاز داریم.

نماینده بافق و مهریز افزود: در حال حاضر 373 کارگاه ضبط و فرآوری پسته در استان یزد در حال فعالیت هستند که 100 واحد از این تعداد به صورت صنعتی، 42 واحد به صورت نیمه صنعتی و 231 واحد نیز به صورت سنتی مشغول فرآوری محصول پسته هستند که این تعداد کارگاه در حد دومین تولید کننده پسته در کشور نیست.

پسته به لحاظ برخورداری از ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات کشاورزی، علاوه بر اینکه می‌تواند درآمدهای قابل توجهی عاید استان یزد کند، می‌تواند تا حد زیادی در اشتغالزایی برای مردم مناطق مختلف نیز موثر باشد از این‌رو توجه به بهادران به عنوان قطب تولید پسته در استان یزد از سوی مسئولان امر ضروری است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا