واکنش تند مردمی به خبر سازان : سپر یو.ز پلنگی اینبار با  نقاب تخريب يا احياء ؟! بدنبال محروم نگه داشتن منطقه سبزدشت بافق !!!!!

وارده به یزدفردا :جمعی ازمردم سبزدشتی:در مقاله ای با عنوان "تخریب یا احیاء با نام (جمعی از دوستداران طبيعت بافق)که نامی از این دوستداران در این نامه دیده نمی شود  با نام دفاع از محیط زیست و حق حیات یوز و گربه سانان به حق حیات چند هزار انسان به راحتی تاخته و با اعلام اعداد و ارقامی که با واقعیات منطبق نیست قصد کار شکنی در احداث جاده ای که حق مسلم و قانونی مردم منطقه سبزدشت بافق است نموده است .

اولين نكته كه مهم ترين نكته نيز است اين است كه عده اي مثل جنگ هاي قديمي براي رسيدن به هدف خود و آسيب نديدن احتمالي كه سپر انساني درست مي كردند، اينجا با خبر سازي و جو آفريني اقدام به ساختن سپر يوزپلنگي كرده اند !

البته دوستان یا اطلاعی از منطقه مورد اشاره ندارند و یا تعمدا خود را به بی اطلاعی می زنند!! که جاده گزوئیه اصالتش به بیش از دویست سال می رسد  و دویست سال  مسیر تردد مردم منطقه سبزدشت بوده است و نه تنها از طرف ساکنین این منطقه تعرضی صورت نگرفته بلکه توسط عده ای از  موج سواران ونامه نگاران این چنینی تعارضات و بی عدالتی های باور نکردنی در حق مردم نجیب منطقه سبزدشت به عمل آمده است و متاسفانه توسط عده ای از همکاران رسانه ای  استان که دید رسانه ای خود را محدود به مرکز استان و چند شهرستان اطراف ان نموده اند و ما بقی استان را به عنوان مناطقی که تنها لایق زیست یوز و گربه سانان می دانند نه انسانها انعکاس می یابد و بدون در نظر گرفتن حق و حقوقات مردمی که هزاران سال در این مناطق زندگی کرده و در دوران ستم شاهی به علت دور افتادگی مناطقشان در محرومیت کامل بسر برده اند و بعد از انقلاب نیز به علت حجم بالای عقب افتادگی کشور مورد بی مهری مسئولان در دولت های مختلف بوده اند به گونه ای که روستاهای این مناطق به دلیل بی توجهی به حق حیات مردمش کم کم خالی از سکنه شده و قنات های انها نیز رو به خشکی نهاده است .

هر چند که قبل از انقلاب به دلیل وجود معدن کوشک ساکنانش با کار در عمق 250 متری معادن امرار معاش می نمودند که انهم با تعطیلی معادن و عدم تاسیس کارخانه و یا مراکز تولیدی به دلیل بعد مسافت 200 کیلومتری با مرکز استان مجبور به مهاجرت به شهر یزد و بافق شده اند .

ساکنینی که مانده اند هر ساله مدیرانی را که آمده اند و قول داده اند و رفته اند نظاره کرده و به امید فردا با کمبود ها سوخته و ساخته اند .

دوستان نامه نگار تلویحا  تحریک از طرف ....  استان را تایید کرده اند!!!؟

که نه بر اساس واقعیات بلکه براساس اعلام عده ا  ی که به کرسی نشاندن کارشناسی های سلیقه ای خود را بر همه چیز حتی حیات یک جامعه پویای انسانی ترجیح می دهند، درخواست اهالی برای جاده دسترسی که سابقه و قدمتی به تاریخ کوه بافق را دارد را عامل تهدید کننده منطقه حفاظت شده اعلام نموده اند.

در پی ان دلیل اصلی درخواست اهالی را خارج شدن از بن بستی بافق اعلام نموده اند و در صورتی که خارج شدن از بن بستی بافق یکی از این عوامل بوده و دلیل اصلی که نیاز و حق قانونی و عرفی مردم منطقه  برای زیستن است را به حاشیه رانده اند !!!!

اختلاف جاده را نیز نه براساس واقعیات بلکه براساس اعلام مسئولین محیط ریست تنها 20 کیلومتر اعلام نموده اندو مي نويسند ((اختلاف فاصله جاده گزوئيه با جاده موجود فعلي تنها كمتر از 20 كيلومتر بوده و جاده فعلي دسترسي بافق به سبزدشت دارای آسفالت است و بيش از 15 روستاي ديگر را نيز با بافق مرتبط مي كند)) ،در حالیکه فاصله جاده قدیمی مورد درخواست اهالی با جاده ای که فعلا بالاجبار مورد استفاده مردم قرار می گیرد و تنها عاملی است  كه باعث شده عده اي سپر يوزپلنگي درست كنند و اصلا همان چندين سال پيش كه قراربود جاده اي براي منطقه سبز دشت احداث شود با اعمال نفوذ و صرف هزينه بسيار و احداث جاده اي طولاني تر به نحوي كه مسير رفت و آمد مردم را دو تا چها ر برابر كرد ، جاده گزوئيه كه بيش از دويست سال محل رفت و آمد بود را از رونق انداخته و جاده اي كه از نزديكي روستاهاي خودشان مي گذشت احداث كردند.

اين مسئله كه جاده ای برای منطقه سبزدشت احداث شود چه لطمه ای به آن 15 روستایی(که البته دو روستا را 15 دیدن هم خود جای بحث دارد) که جاده آسفالت دارند می زند از عجایب است !البته تعداد 15 روستا را اگر دوستان نام ببرند خود گویای ان خواهد بود که منطقه را نمی شناسند !!!

 این در حالی است که بعد مسافت فعلی در حد صد کیلومتر است و 50 درصد اختلاف مسیر را ناچیز اعلام نموده و در ادامه دو روستا را 15 روستا دیدن هم از نکته های این نامه است !!!؟

 تنها عامل بدبختی مردم منطقه سبزدشت همان روستا هاست که مسئول جهاد سازندگی بافق در موقع احداث اهل همان روستا بوده و نه به دلیل محیط زیست بلکه تنها برای گذر جاده اصلی منطقه از کنار روستای آباء و اجدادی خود که منازل مسکونی  ان نیز تعدادشان از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است مسیر عبور و مرور منطقه سبزدشت و قریه علی کرمان و کوهبنان و زرند و ...را 50 کیلومتر از مسیر های صعب العبور منطقه عبور داده اند

در ادامه این نامه دوستان با اشاره به تكميل جاده هاي مواصلاتي در دست احداث بافق- نوق-رفسنجان و بافق- سيريز-زرند، نتیجه گیری نموده اند که بافق  از بن بست خارج می شود و به نوعی تاکید بر دور زدن منطقه سبزدشت نموده اند و گویا مردم این منطقه اصلا حق زیستن هم ندارند و باید از محدوده مسیر های عمومی حذف شوند و به نوعی تز واقعی مخالفت ها که همانا حذف منطقه سبزدشت است را شفاف تر بیان نموده اند .

دوستان بی نام نامه نگار در قسمت ديگر نامه در مورد مسائل فني جاده سازي و هزينه بردار بودن آن اعلام نظر نموده اند كه بسيار باعث تعجب است ! در ادامه نتیجه گیری نموده اند که هزینه سرسام اور ساخت چنین جاده ای و نگفته اند کدام جاده بدون هزینه احداث شده است !!

چرا باید هزینه های استان یزد صرف احداث جاده بافق نوق شود که هیچ ارتباط اجتماعی با مردم منطقه وجود ندارد و تنها خوش خدمتی مسئولان استان در زمان دولت سازندگی و برای پیشرفت منطقه نوق بودجه های میلیاردی احداث راه های استان به جای راهگشایی از مردم استان یزد صرف احداث جاده بافق نوق شده که نوق راه پیشرفتش هموار تر شود نه بافق و سبزدشت !!!

و در ادامه تجویز نموده اند که بودجه احداث راه سبزدشت در بخش های دیگر شهرستان بافق هزینه شود و پا را فراتر از دلسوزی برای محیط زیست گذاشته و خود را قیم و وکیل و وصی دولت و مردم دانسته و با ارائه نظرات کارشناسانه فرموده اند، که مسئولين مرتبط با برگزاري جلسات و نشستهاي گوناگون راهكارهاي مناسب در اين خصوص اتخاذ و كمك موثري به آباداني و پيشرفت منطقه کرد"
مشابه این است که برايمان باعث تعجب است كه اگر از يك كارشناس عمران بخواهم در مورد ساختمان يك مدرسه نظر بدهد كه مقاوم است يانه و اين كارشناس در بررسي خود اعلام كند به نظر من روش تدريس معلمين اين مدرسه خوب يا بد است!!!

چراكه در اعلام نظر دوستداران طبیعت بافق (البته بی نام و گمنام) مي بينيم دوستان بر اساس برداشتها و خواسته ها ي شخصي در مورد نياز هاي مردم منطقه هم نظر داده اند!

بهتر بود نياز مردم منطقه را به نماينده محترم مردم منطقه که یکی از استثناء های نمایندگان در طول حیات جمهوری اسلامی به شمار می آید و بعد از سی و اندی سال از انقلاب اسلامی تنها نماینده ای است که بعد از رای آوردنش در منطقه حضور فیزیکی داشته و با تمام مشکلات و نیاز های منطقه آشناست ( برخلاف پیشنیانش که هرگز در منطقه کسی آنها راندیده و تنها زمان انتخابات سفر چند ساعته ای داشته و دیگر حتی نام منطقه را نمی دانستند و یکی از مهمترین عوامل عقب افتادگی منطقه نیز نمایندگان محترمی بوده اند که هرگز به وظیفه نمایندگی خود در قبال منطقه سبزدشت عمل ننموده اند ) و با آنها رفت و آمد داشته و یکی از مطلع ترین مسئولین نظام است واگذار نمایند .


باید به دوستان گفته شود دوستان عزیز آیا می دانید با پایمال کردن حق زیست مردم منطقه سبزدشت نه تنها کمکی به منطقه نمی کنید؟

بلکه در آخرت هم باید پاسخگوی تعلل دیگران نیز باشید! و جوابگوی خون شهید خانواده تک پسرروستای تک خانوار شریف آباد سبزدشت هم باشید که با تمام داشته هایش برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هزینه داده اند و برداشتشان از نتیجه نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی تنها در عقب ماندگی منطقه اشان بوده است و شما هم یکی از عوامل این ظلم بوده اید که برای خوش آمد دیگران که به جای خدمت به مردم تنها به کرسی نشاندن حرف خود برایشان مهم بوده است موج سازی می نمایید .

از مهندس فرهمند ما هم می خواهیم مانند همکار خود آقای تابش نماینده اردکان تنها ملاک خود را توسعه منطقه و نجات مردم محروم از فقر و بی کاری باشد و اسیر جوسازی های عده ای مرکز نشین نشوند و راهی را که آغاز نموده اند و به حمدالله با پشتیبانی دولت عدالت محور دکتر احمدی نژاد در حال تحقق یافتن است ادامه دهند که قطعا اگر نمایندگی مجلس برای ایشان خیر برکتی داشته باشد و توشه ای برای آخرتشان ذخیره نماید قطعا حمایت از مردمی است که در روستاهایی زندگی می کنند که متعلق به دوران ناصرالدین شاه قاجار است .

در پایان امید واریم دوستان رسانه ای که حتی برای یکبار هم درد مردم منطقه سبزدشت بافق در رسانه هایشان انعکاس نیافته است می خواهیم برای یک لحظه در خلوت خویش بیاندیشند که رسالت آنها دفاع از چه و کیست ؟

نه اینست که ما شعار دفاع از مظلومان را سر می دهم پس چرا باید در ظلم به مظلوم ترین منطقه استان ما نیز همراه دوستانی شویم که قطعا از سر بی اطلاعی و تنها با اطلاعات دوستانی که نمی خواهند کارشناسی غیر حرفه ایشان زیر سئوال برود اقدام به امضاء نامه های نوشته شده دیگران می نمایند و البته حس طبیعت دوستی دوستان را ارج می نهیم و امید واریم انها نیز وسیله ای برای به هدف رسیدن دیگران نشده باشند .

امید واریم سپر یوز پلنگی این حق را به مردم منطقه سبزدشت بدهند که از جاده ای که صدها سال مورد استفاده اشان قرار می گرفته قرار بگیرد همانگونه که در محور مهریز به مروست همگان شاهد حضور حیوانات زیبای حیات وحش در اطراف جاده هستیم .

 

قطعا وجود جاده دسترسی در منطقه حفاظت شده نه منافاتی برای حیات گونه های وحشی موجود در منطقه دارد بلکه عاملی خواهد بود که متجاوزین به حقوق حیات وحش و طبیعت نتوانند از منطقه خلوت و بدون حضور مردم در جهت منافع ضد حیات وحش استفاده ببرند و حضور مردم منطقه در جاده گزوئیه تنها تضمین کننده ادامه حیات وحش منطقه خواهد بود ونگاهي به تصاویر ماهواره ای منطقه  روشن مي كند كه مردم اين منطقه سالهاست كه در ميان اين كوهها زندگي مي كنند روستاي قطرم وبيشه بي نظير آن و روستاي شادكام از اين طرف و روستاي باجگان از طرف ديگر شاهد اين مدعا هستند نبايد فراموش كرد اگر يوزپلنگي مانده به خاطر اين مردم مانده چرا كه از دير باز مردم اين منطقه با خوي خونگر م و روح لطيف خود به حيات وحش احترام گذاشته و هرگز در پي بر اندازي يا شكار اين حيوان نبوده است.

و البته نامه فوق چیز جدیدی نبوده و تنها پاکنویس نظریات کارشناسانه !!!دوستانی است که قبل از این در جهت مخالفت با محروم ترین منطقه ایران اسلامی نگاشته شده است و در 15 دیماه 87 پاسخش توسط جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت طی نامه اي به نماينده مردم بافق و استاندار یزد داده شده است و در یزدفردا تنها سایت مردم استان یزد منتشر شد ه بود .

وانشالله با همت دوستداران طبیعت وعنایت خاص دولت و استاندار محترم و نماینده پرکار و مردمی منطقه شاهد افتتاح جاده گزوئیه و همچنین حضور گله های یوزپلنگ آسیایی در منطقه باشیم .

نامه فوق به امضاء تعدادی از اهالی

روستاهای دولت آباد -شیطور-علی آباد-حسین آباد-برکوئیه-مومن آباد-بساب-باجگان-موری آباد-سعیدآبادرسیده است

جهت اطلاع مخاطبان سوابق خبری جاده مورد اشاره در ذیل تقدیم می شود :

جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت طی نامه اي به نماينده مردم بافق و استاندار یزد خواستار برخورد با ایجاد کنندگان سپر یوزپلنگی جاده گزوئیه شدند
تاریخ : يكشنبه 15 دي 1387 - قبل‏ازظهر 06:23

فرهمند نماینده مردم بافق در شورای اداری بافق : مسوولان محیط زیست با احداث جاده گزوئیه(بافق به سبزدشت)موافقت کرده واحداث این جاده بافق را از بن بست خارج می کند
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1389 - بعدازظهر 07:24

مسائل ومشكلات مردم دهستان سبزدشت بافق بررسي شدمسائل ومشكلات مردم دهستان سبزدشت بافق بررسي شد

تاریخ : شنبه 09 آبان 1388 - بعدازظهر 06:30

جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت طی نامه اي به نماينده مردم بافق و استاندار یزد خواستار برخورد با ایجاد کنندگان سپر یوزپلنگی جاده گزوئیه شدند

تاریخ : يكشنبه 15 دي 1387 - قبل‏ازظهر 06:23

خبری امیدوار کننده برای سبزدشتی ها :نماینده مردم بافق در مجلس:احداث جاده گزوئیه بافق سدی در مقابل شكارچیان متخلف منطقه‌ است

تاریخ : چهارشنبه 04 دي 1387 - بعدازظهر 01:20

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا