نگرانی از افزایش بیکاری در استان یزد

امیرترقی نژاد

براساس آمارمرکزایران، استان یزد در سال 88 دارای 9 درصد بیکاری بود که نرخ فصول مختلف در این استان نیز بین 8.1 تا 10 درصد بوده است. اما آنگونه که محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان از توابع استان یزد می گوید:در سالجاری بیکاری استان به 9/11 درصدرسیده است، به طوریکه مسئولان استان یزدبراین باورند که
بايد از تمام ظرفيت‌هاي استان یزد در راستاي كاهش نرخ بيكاري استفاده شودتا سرعت بيشتري به بحث اشتغالزايي صورت پذیرد چراکه اشتغال يك نفر زمينه امرارمعاش يك خانواده را فراهم مي‌كند و بر همين اساس بايد با تلاش بيشتري به این مسئله رسیدگی شود.
محمدرضاتابش نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی می گوید: نرخ بیکاری استان یزد در سال گذشته 9 درصد بوده در حالیکه در کشور 9/11 درصد بوده است.

وی در گفتگویی با سایت خانه ملت می افزاید: در سالجاری بیکاری استان به 9/11 درصد و بیکاری کشور به 6/14 درصد افزایش یافته است و این علامت خوبی نیست و باید مراقب بود تا به خیل بیکاران اضافه نشود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه استان يزد از 10 سال پيش رشد پايين و ملايمي در زمينه بيكاري داشته است،اظهارمی دارد: متاسفانه تاثير شاخص‌هاي كلان اقتصادي كشور و عدم توجه به حل مشكلات صنايع استان سبب شده روند افزايشي نرخ بيكاري به ويژه از سال گذشته را شاهد باشيم كه آمارهاي ابتداي سال جاري رشد 2.9 درصدي رشد بيكاري را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد و اين امر زيبنده و متناسب با شان و جايگاه يزد و يزدي‌ها كه به كارآفريني و مقتصد بودن شهره هستند، نيست.

تابش می گوید: افزایش نرخ بیکاری استان است که به میزان 9/11 درصد رسیده و حدود 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نماینده اردکان براین باوراست که این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر باشد برای استانی که مدیرانش کارآفرین بوده‌اند، سرمایه‌گذاران مقتصد دارد و روابط بین کارگر و کارفرما در آن، نسبت به جاهای دیگر بهتر است.
به اعتقاد وی اگر این وضعیت را به کل کشور تعمیم دهیم، چشم‌انداز خوبی نداریم و دولت باید چاره‌ای برای این معضل بیندیشد.

وی می افزاید:عواملی مثل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، نپرداختن تسهیلات لازم برای پروژه‌های اجرایی، ناکارآمدی قوانین، تورم و. . . باعث این وضعیت شده که این مسائل مورد بحث قرار گیرد.

کاظم فرهمند یکی دیگراز نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی به دلایل افزایش نرخ بیکاری در استان اشاره می کند ومی گوید: اخیراً وضعیت خشکسالی را در هشت سال گذشته داشته‌ایم ،مشکل کم‌آبی و کمبود درآمد کشاورزان و دامپروران موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی شده است و زمینه ایجاد شغل فراهم نشده است.
فرهمند می گوید: در مورد صنعت هم در بسیاری از قسمت‌ها با رکود مواجه بودیم و کارخانه‌های پارچه‌بافی و صنایع تبدیلی ما مشکلاتی داشته‌اند که همه اینها می‌تواند از عوامل بروز افزایش نرخ بیکاری در استان باشد.
به اعتقاد کارشناسان نیز،عوامل موثر در رشد نرخ بيكاري در استان يزد ، عدم سرمايه گذاري با ثبات متناسب با عرضه نيروي كار افزايش نرخ مشاركت زنان در فعاليت هاي اقتصادي ،كاهش انطباق نظام بانكي با بخش هاي مختلف اقتصادي، افزايش مهاجرت روستاييان به شهرها، قاچاق بي رويه كالا ،عدم تطبيق نظام آموزشي با نياز بازار كار و ركود حاكم بر فضاي كسب و كارمی باشد که این امر با حمايت همه جانبه دولت از سرمايه گذاري و افزايش سياست هاي تشويقي و همكاري بيشتر بانك ها در پرداخت تسهيلات به متقاضيان تسهيلات اشتغال زا و زودبازده در پایین آوردن نرخ بیکاری امكان پذير خواهد بود.
به هرحال باید توجه داشت که مشكل بيكاري ساختاري است و حل ريشه اي آن در گرو توسعه و بهبود سرمايه گذاري است چراکه متغير اشتغال متاثر از ساير شاخص هاي اقتصادي و مولفه هاي اجتماعي است . ضمن آن كه متغيري تاخيري است و اقدامات و سياست ها در كوتاه مدت پاسخ نمي دهد بنابراين اتخاذ سياست هاي باثبات متوازن و بلندمدت در راستاي انعطاف پذيري هرچه بيشتر فضاي كسب و كار راهكاري مناسب است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا