اندر حکایت خشكسالي در یزد

امیرترقی نژاد:هشت سال خشكسالي پیاپی در یزد این روزها علا وه برنگرانی کشاورزان ،باعث بروزپدیده شکل گیری صعودی مهاجرت در این استان شده است،اما صاحبان صنایع در این استان سردرگم تر هستند، چراکه به اعتقاد کاظم فرهمند نماینده 5شهرستان در استان یزد بعضي از صنايع در شهرستان‌هاي ابركوه، خاتم، مهريز، بافق و بهاباد دو سال است كه به خاطر چند ليتر در ثانيه آب اجرا نشده است وهمین مورد عمق یک فاجعه را نشان می دهد.

فرهمندبا بيان اينكه هشت سال خشكسالي و احتمال تداوم آن به بخش كشاورزي لطمه وارد مي‌كند و اين بخش ديگر جوابگوي اشتغال نيست،می گوید: به همين دليل مشكل آب صنايع بايد رفع شود و مسئولان در مسير توسعه صنايع گام بردارند.
وي می افزاید: بعضي از صنايع در شهرستان‌هاي ابركوه، خاتم، مهريز، بافق و بهاباد دو سال است كه به خاطر چند ليتر در ثانيه آب اجرا نشده است.

اما این نماینده مجلس به آینده امیدوار است،به همین دلیل می گوید: قرار است در راستاي حل مشكلات صنايع حوزه انتخابيه، آب كارخانه كاشي و پتروشيمي در شهرستان خاتم تامين شود.
فرهمند تاكيد می کند که اين اقدامات كه از مصوبات جلسات برگزار شده با فرمانداران، صاحبان صنايع و متوليان امر صنعت است، راه‌حل‌هاي مناسبي براي خروج صنعت شهرستان‌هاي خاتم، ابركوه، مهريز، بافق و بهاباد از بن‌بست است.
وي ادامه داد: تامين آب كارخانه‌هاي كاشي، پتروشيمي، فولاد و كارخانه سيمان ابركوه نيز از جمله مسائلي است كه مورد بررسي يقرار گرفته و به زودي راهكارهاي حل مشكلات اين واحدها نيز ارائه خواهد شد.
فرهمند همچنين اظهارمی دارد: در مورد مشكل تامين آب شهرك‌هاي صنعتي مهريز و كارخانه‌هاي آن نيز پيگيري‌هاي خوبي در حال انجام است.
اما محمدرضا تابش نماینده اردکان از توابع استان یزد با اشاره به قرار داشتن اردكان در منطقه‌اي كويري، بر اهميت رفع مشكل كمبود آب و بهبود مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي اين شهرستان تاكيد می کند.



به گزارش دفتر این نماینده،وي از مسئولان مرتبط خواسته تا بنا به پيگيري‌هاي قبلي و اهميت موضوع، نسبت به صدور مجوز جابه‌جايي چاه‌هاي ديگري كه وضعيت مشابهي دارند اقدام ضربتي انجام دهند تا كشت‌خوان‌هاي پسته اين شهرستان از خطر خشك شدن نجات يابند.
تابش می افزاید: با شرايط سخت كوير و كم‌آبي، نمي‌خواهيم كشاورزي را بيش از پيش توسعه دهيم اما حفظ اين باغات با قدمت بالا كه اكنون به عنوان مجموعه‌اي ارزشمند از نظر ژنتيكي در سطح كشور مطرح هستند و همچون كمربند سبزي در اطراف شهر قرار دارند، بسيار اهميت دارد و اگر حتي از ديدگاه اقتصادي به اين باغات نگريسته نشود، وقتي دولت سالانه مبالغ زيادي را براي مقابله با شن‌هاي روان و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ هزينه مي‌كند، حفظ اين باغات از اين منظر نيز حائز اهميت فراوان است.
تابش در بخش ديگري از سخنان خود تامين آب صنايع شهرستان را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: اين صنايع و پروژه‌هاي مهمي كه‌‌ بهره‌برداري از آنها منشا تحول در منطقه و كشور خواهد بود با كسب موافقت اوليه از وزارت نيرو به مرحله اجرا درآمده كه برخي قراردادهاي لازم را نيز به انجام رسانده‌اند و بايد براي حمايت از اين سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم و عمل به تعهدات گذشته و جلوگيري از وقفه در بهره‌برداري از آنها، وزارت نيرو اقدامات لازم در زمينه تامين كسري آب مورد نياز را انجام دهد.

نماينده مردم اردكان در مجلس با اشاره به توافق صورت گرفته براي اجراي پروژه خط دوم انتقال آب به استان يزد و موافقت كلي وزير و تشكر از اين اقدام مهندس نامجو، از كاهش تخصيص سهميه آب به استان يزد به نصف ابراز گلايه كرد و خواستار برطرف شدن اين امر و تسريع در آغاز عمليات اجرايي اين پروژه شد.

ولی این مشکلات در حالی بیان می شود که به گفته مدير كل هواشناسي استان يزد نمودارهاي بارندگي ساليانه ايستگاههاي شاخص 11 شهرستان استان يزد نشانگر 5 تا 10 سال دوره خشكسالي در تمام ايستگاههاست.
لقمان عمادي به خبرنگار ايرنامی گوید: فارغ از علل خشكسالي هاي اخير كه پديده اي وسيع در سطح منطقه بوده ، نحوه عملكرد مسئولين بسيار حايز اهميت است و پيشنهاد مي شود مسئولين غير از كارهاي كوتاه مدت ، نسبت به تهيه راهبرد ملي مقابله با خشكسالي و طرح عمليات مقابله با خسارات اين بلاي خزنده و خانمانسوز بپردازند.
وي اظهار داشت: از آنجايي كه خشكسالي پديده اي بسيار پيچيده است ، مقابله با آن به سازماندهي و هماهنگي دقيق بين بخش ها وگروههاي درگير و مسئولان جامعه نياز مبرم دارد.
عمادي يادآور شد: خلاصه كردن وظايف محوله در يك برنامه عملياتي به گونه اي كه هر كس قادر به تشخيص وظايف تكاليف و امكانات خود بوده و بطور همزمان امكان ارزيابي كل اقدامات انجام گرفته در اين راستا وجود داشته باشد ضروري به نظر مي رسد.
به گفته وي استفاده بهتر و كارآمدتر از منابع موجود و توسعه روش هاي جديد مي تواند به كاهش و تخفيف خشكسالي كمك كند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا