نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس

1700 هزار نفر از بهره برداران كشاورزي ایران تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: به گفته محمد کاظم فرهمند كشور ايران با تحت پوشش بيمه بردن 125 محصول كشاورزي در دنيابعد از آمريكا مقام دوم را دارد.
نماينده مهريز- بافق- ابركوه- خاتم و بهاباد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در كشور ايران محصولات كشاورزي ا میلیون و 700 هزار نفر از بهره برداران كه 42 درصد كل بهره برداران كشاورزي را شامل مي شوند تحت پوشش بيمه قرار دارد.
وی جایگاه ایران در جهان را از اين لحاظ مقام چهارم دنيا دانست.
به گفته فرهمند در حال حاضر 50% زراعت ، 20 درصد باغات ، 14 درصد دامهاو 70 درصد شيلات تحت پوشش بيمه محصولات كشاورزي هستند. نايب رئيس كميسيون كشاورزي اذعان داشت: در سال گذشته قانون بيمه محصولات كشاورزي اصلاح شده است و اعتبار آن از 200 ميليارد تومان در سال 87 به 650 ميليارد تومان در سال 89 رسيده است كه مجلس شوراي اسلامي بويژه كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي نقش موثري در اين افزايش اعتبار و مصوب كردن آن داشته است.
به گفته فرهمند همچنیين اعتبار خشكسالي نیز از 1% اعتبار دولت به 3% افزايش پيدا كرده است كه زمينه بهتری را براي پرداخت خسارت به كشاورزان فراهم كرده است.
فرهمند افزود: می بایست در صورت کاهش سطح بیمه در برخی از محصولات کشاورزی در استان یزد، علت یابی دقیق صورت پذیرد.
وی از عوامل موثر در كاهش سطح بيمه را عدم برآورد دقيق خسارت و عدم پرداخت به موقع خسارت به کشاورزان ذکر نمود.
فرهمند عدم سطح آگاهي كشاورزان را نیز یکی از علت های کاهش سطح بیمه دانست و کار جدي تر كارشناسان جهاد كشاورزي و بانك كشاورزي را در جهت رفع اين مشكل می طلبد.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي اظهار داشت: به علت خشكسالي و تداوم آن در استان یزد و همچنین تضمين كشاورزی در مقابل حوادث خشكسالي ، طوفان، سرمازدگي،گرمازدگي می بایست سطوح بيمه افزایش داده شود كه اين كار تلاش و هماهنگي همه همكاران را در بانك كشاورزي و جهادكشاورزي مي‌طلبد. وي همچنین از مسئولين بانك كشاورزي و صندوق بيمه نیز در این زمینه تشکر نمود.

به گفته فرهمند این مسائل در جلسه با مديران جهاد كشاورزي و مديران بانك كشاورزي كليه شهرستان‌هاي استان يزد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا