یزدیها نگران افزایش طلاق

امیرترقی نژاد


در حالیکه این روزها عنوان می شود تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس جلودار طلاق بوده اند و کمترین میزان طلاق مربوط به یزد است ،آمارهای موجود نشان می دهد که در پنج ماهه اول سال جاری 409 طلاق نیز در استان یزد به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه با پنج ماهه نخست سال گذشته رشد 21 درصدی داشته است.

این در حالی است که استان یزد همواره بنابر آمارها وشواهد موجود جزو استان‌هایی بوده که کمترین میزان آمار طلاق را به خود اختصاص می‌داده است اما متأسفانه این روند طی دو سال اخیر معکوس شده است ،به طوری که در سال 88 میزان طلاق 6/32 درصد و در سال 89 حدود 20 درصد افزایش داشته است.

به گفته اکبر حکیمیان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از ابتدای امسال 409 طلاق در استان یزد به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته افزایش 21 درصدی داشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد می گوید : در پنج ماهه اول سال جاری تاکنون 6هزار و 159 ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق استان یزد به ثبت رسیده است.

حکیمیان می افزاید: آمار ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان با رشد 7/1 درصدی مواجه بوده است.

وی با اعلام آمار طلاق در استان یزد نیز اظهار می دارد: در همین مدت 409 طلاق نیز در استان یزد به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه با پنج ماهه نخست سال گذشته رشد 21 درصدی داشته است.

حجه الاسلام سید جلال یحیی‌زاده یکی از نمایندگان توابع استان یزد در این موردبه سایت خانه ملت می گوید : بحث افزایش طلاق در استان یزد از مباحثی است که در شورای فرهنگ عمومی و سایر جاها بررسی شد و ما هنوز به صورت کارشناسانه نتوانسته‌ایم علت اصلی را بفهمیم اما متأسفانه این موضوع حقیقت دارد.

وی ادامه می دهد: به نظر می‌رسد فاصله گرفتن از خصوصیات یزدی‌ها که مردمی متدین و دین‌دار بوده‌اند

در افزایش آمار طلاق بی‌تأثیر نبوده است.

نماینده مردم تفت و میبد همچنین علاوه بر فاصله گرفتن مردم از دین، وجود شبکه‌های اینترنتی و شبکه‌های خارجی را در افزایش سن ازدواج و افزایش میزان طلاق بی‌تأثیر ندانسته است.

کاظم فرهمند یکی دیگر از نمایندگان استان یزد مهاجرپذیری و مساله اشتغال را از عوامل اصلی

افزایش آمار طلاق در کشور عنوان می کند و براین باوراست که یکی از علت‌های اصلی طلاق در استان یزد مساله اشتغال است.

وی باشاره به اینکه مهاجرپذیر بودن یزد هم عامل دیگری برای افزایش نرخ طلاق است.،اظهارمی دارد:به دلیل توسعه دانشگاه در استان یزد تعداد زیادی از دانشجویان و اعضای هیأت علمی به یزد آمده و در این‌جا ساکن شده‌اند و این مساله هم تأثیرگذار است.

وی براین اعتقاد است که روند افزایش طلاق در کل کشور مشهود است و یزد نیز در این مدت این افزایش را تجربه کرده است.

مدير دفتر بانوان و خانواده استانداري يزد نیز بابیان اینکه آمار طلاق رو به افزايش است به ایسنا ،می گوید: بايد اطلاعات جوانان را در رابطه با نقش و وظيفه خود به عنوان همسر در خانواده افزايش دهيم و اين كار با شركت در كلاس‌هاي مهارتهاي زندگي مي‌تواند آسان شود.

مريم عبدالحسين زاده اظهار داشت: آموزشهاي تحكيم خانواده بسيار موثر است و بايد جوانان قبل از ازدواج حتما اين آموزشها را بگذرانند و با شيوه‌هاي همسريابي نيز آشنا شوند در حالي كه اين گونه كلاسها را تا به حال كمتر داشتيم.


وي مزيت كلاسهاي مهارتي قبل از ازدواج اعم از كلاسهاي همسريابي و... را ترسيم ايده‌‌آل و درست با توجه به واقعيت موجود و آينده نگري دانست و افزود: با توجه به اينكه طلاق عمدتا به علت انتخاب غلط اتفاق مي‌افتد اين گونه مهارتها مي‌تواند فرد را از انتخاب غلط مصون كند.


وي اظهار داشت: استان يزد نيز همچون ديگر استانها داراي آمار روز افزون طلاق است كه علت آن را مي‌توان عدم شناخت، بصيرت و آشنا نبودن با ارزشهاي اخلاقي طرفين دانست كه اين عوامل در جدا شدن زوج‌هاي جوان در دوران عقد نيز بسيار موثر و داراي اهميت است.


مهری دهقان كارشناس اشد مطالعات زنان ،اعتياد، بيكاري و مسائل اخلاقي را مهمترين عامل طلاق در استان یزد می داند ومی گوید: دخالت اطرافيان هم عامل ديگر طلاق محسوب مي‌شود.


اما يك وكيل پايه يك دادگستري در يزدمی گوید: اعتياد مهمترين عامل طلاق در استان است كه نيازمند يك راهكار اساسي است.

حكيمه فرنام اظهارمی دارد: در اكثر مراجعين عامل اعتياد جهت دادخواست طلاق ديده مي‌شود ولي با اين وجود خانواده‌هايي هم هستند كه با اعتياد كنار آمده و آن را تحمل مي‌كنند.

ولی مرضيه يگانگي كارشناس امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد می گوید: مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در سال 1378 در استان يزد شروع به كار كرد كه هدف اصلي اين مركز حفظ و تحكيم بنيان خانواده مي‌باشد و به زوجين متقاضي طلاق يا داراي اختلافات خانوادگي، خدمات تخصصي مددكاري و روان شناسي ارائه مي‌دهد.

وي طرح كاهش طلاق از طريق ارائه خدمات مشاوره‌اي و مددكاري كاهش آسيبهاي ناشي از طلاق،شناسايي و حل مشكلات خانواده‌هاي آشفته و متقاضي طلاق، شناخت عوامل موثر در طلاق به منظور برنامه ريزي جهت كاهش طلاق، كاهش مشكلات رواني پس از طلاق، فراهم آوردن بستر مناسب به منظور تنظيم روابط فرزندان و والدين و تداوم روابط والدين با كودكان، تعيين صلاحيت والدين براي سرپرستي فرزندان در مواردي كه طلاق آخرين راه است را از ديگر اهداف اين مركز عنوان كرد.

وي افزود: از ابتداي تاسيس مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق در استان يزد تعداد هزار و 174 زوج در مركز پذيرش شدند كه 535 مورد سازش و 387 مورد عدم سازش را در بردارد.

وي برآورد نشدن انتظارات زوجين، عدم انتخاب درست و عدم دقت اوليه در امر همسر گزيني را از علل ديگر طلاق دانست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا