جلسه مجمع نمايندگان استان يزد تشکیل شد +گزارش تصویری

یزدفردا"میرجلیلی:درجلسه مجمع نمايندگان استان يزد که با حضور كاظم فرهمند رييس مجمع نمايندگان يزد، حجت‌الاسلام سيدجلال يحيي‌زاده نماينده مردم تفت و ميبد و علي‌اكبر اولياء نماينده مردم يزد و صدوق به منظور بررسي مسائل و مشكلات مربوط به خشكسالي ، مددجويان تحت پوشش كميته امداد، برگزار شد ، مديركل مديريت بحران استان يزد گفت : مبنا قرار دادن آمار هواشناسي در برآورد ميزان خسارت خشكسالي فريب دهنده است و معيار سنجش خشكسالي و خسارات وارد آمده از اين پديده طبيعي بايد مباني هيدرولوژي باشد.
غلامرضا برزگری افزود : سال گذشته براي استان يزد 35 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد كه تاكنون نيز تنها 50 درصد از اين ميزان محقق شده است و در خصوص اعتبارات سال جاري نيز هنوز تصميمي گرفته نشده است.
اولياء نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه بر ضرورت تهيه تصاوير و گزارش مستند از وضعيت خشكسالي در استان جهت ارائه در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد.
رئيس مجمع نمايندگان استان يزد نيز در اين نشست اظهار داشت: وضعيت خشكسالي در استان يزد بسيار حادتر از آن چيزي است كه آمارهاي هواشناسي اعلام مي‌كند و بايد براي ارائه آمار و ميزان خسارات خشكسالي از فرمول جامع‌تري استفاده شود.
كاظم فرهمند ادامه داد : پيگيري لازم را خواهيم داشت تا اعضاي كميسيون كشاورزي از وضعيت خشكسالي و اثرات آن در استان بازديدي داشته و از نزديك در جريان وضعيت خشكسالي و اثرات آن در اين استان قرار گيرند همچنین از رسانه ملي درخواست داریم با به تصوير كشيدن آثار و تبعات خشكسالي در استان يزد، نقش تأثيرگذار خود را در اين زمينه ايفا كند.
در ادامه یحیی زاده نماینده تفت و میبد با اشاره به بحران خشكسالي در استان يزد، به اهميت پرداخت بن خشكسالي به روستاييان و افراد خسارت ديده از خشكسالي خصوصا در روستاها تاكيد كرد.

مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان يزد نیز در اين جلسه ضمن ارائه آمار سه سال گذشته اين نهاد گفت : فعاليت‌هاي كميته امداد طي سه سال اخير رشد چشمگيري داشته و سهم مددجويان تحت پوشش كميته استان به تفكيك حوزه‌هاي انتخابيه،14 درصد در شهرستان طبس، 23 درصد در ميبد و تفت، 29 درصد مهريز، ابركوه، خاتم، بافق و بهاباد و 29 درصد نيز يزد و صدوق بوده است .
حمید رضا نصیری افزود : مشكل اصلي مسكن مددجويان مربوط به مشكل زمين در شهر يزد است و در شهرستان‌ها مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و طي سه سال اخير 2 هزار واحد مسكوني مددجويي ساخته شده است كه 563 واحد از مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان، 400 واحد مربوط به سفر اول و 207 واحد مربوط به سفر دوم هيات دولت به استان يزد بوده است .
وی با اعلام اینکه مستمري مددجويان تحت پوشش در سال جاري 6 درصد كاهش يافته است افزود : اين درحالي است كه ما 19 هزار و 500 خانواده تحت پوشش داريم كه 10 هزار نفر آن‌ها مشمول طرح شهيد رجايي هستند و 500 تا 600 خانواده نيز در نوبت قرار دارند همچنین 13 هزار مددجو در حال فعاليت در 400 رشته شغلي هستند كه 60 تا 70 درصد آنها موفق بوده‌اند اما در روستاها فرصت‌هاي شغلي محدودي وجود دارد كه جوابگوي هزينه‌هاي مددجويان نيست.

يحيي‌زاده نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس با تشكر از فعاليت‌هاي گسترده كميته امداد، بر ضرورت حفظ كرامت انساني مددجويان تاكيد كرد و گفت: اصل فقر به مسائل فرهنگي بازمي‌گردد و اگر فردي غناي فرهنگي نداشته باشد، هيچگاه غناي مادي نيز نمي‌يابد و بسياري از مراجعه كنندگان به ما زنان بدسرپرست هستند كه شوهرانشان يا معتاد هستند و يا آنهارا ترك كرده‌اند، بايد از سوي كميته امداد حمايتي نيز از اين خانواده‌ها صورت گيرد.


رييس مجمع نمايندگان استان يزد نيز اظهار داشت: امسال به جهت تداوم خشكسالي مشكلات عديده‌اي براي مردم به وجود آمده است مراتع از بين رفته، چشمه‌ها و قنات‌ها خشك شده است و روستاهايي با 100 تا 150 خانوار هيچ منبع درآمدي ندارند در اين زمينه مي‌طلبد راهكاري ارائه شود تا با پرداخت تسهيلات در زمينه فعاليت هاي گاوداري و قالي‌بافي زيان ناشي از خسارت خشكسالي را جبران كنند و درآمدي حاصل نمايند و اگر اعتبارات را به سمت اشتغال سوق دهيد بيشتر موثر خواهد بود، بايد توجه داشته باشيد كه دانش‌آموزان و دانشجوياني هستند كه به جهت عدم توانايي در پرداخت شهريه ترك تحصيل نموده‌‌اند كه اين قشر نيز نياز به حمايت دارند.
کاظم فرهمند افزود: در كنار زنان و خانواده‌هاي بدسرپرست، افراد زيان ديده از خشكسالي، آفت‌زدگي و يا سرمازدگي نيز داريم كه به جهت بدهي‌هاي 10 تا 30 ميليون ريالي توسط بانك، در زندان به سر مي‌برند كه اين دو طيف نيز نيازمند حمايت هستند.

گزارش تصویری مسعود میرجلیلی :

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا