به مناسبت هفته شوراها 

نشست اعضای شوراهای استان، شهرستان و شهر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان یزد

یزدفردا "به مناسبت فرارسیدن هفته شوراها جلسه ای با حضور اعضاء شوراهای استان ،شهرستان و شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقایان مهندس علی اکبر اولیا نماینده مردم یزد و صدوق و مهندس کاظم فرهمند نماینده مردم مهریز، ابرکوه ،بافق و بهاباد و خاتم در محل شورای شهر یزد برگزار و پیرامون مسائل و معضلات موجود برسر راه شوراها و بهره برداری مناسب از نقاط قوت موجود و رفع نقاط ضعف احتمالی بحث وتبادل نظر صورت گرفت.
به گزارش سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد - رئیس شورای اسلامی شهر یزد ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب (س) و گرامیداشت شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس ؛ شوراها را پل ارتباطی بین مردم و مسئولین ذکر کرد و افزود : با توجه به حسن ارتباطی که این شورا با نمایندگان مردم دارد شورا توانسته مشکلات مردم را به سمع و نظر نمایندگان مردم برساند.
وی از مسئولین استان خواست تا شوراها را رقیب خود ندانند بلکه با کمک و همراهی یکدیگر در راه خدمت به شهروندان تلاش و کوشش نمایند و بتوان مدیریت واحد شهری را هر چه سریعتر در شهر ایجاد نمود .
محمد فقیه خراسانی در ادامه تصریح کرد: با توجه به سنخیت بیشتر شوراها و مجلس شورای اسلامی در صورتی که شوراها زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی باشد ارتباط با نمایندگان نزدیکتر و شوراها موفقیت بیشتری در امور محوله خود خواهند داشت و بدین طریق نقش حکومتی مردمی بیشتر نمایان می شود.
وی خاطرنشان ساخت: مرز نظارت و اجرا باید مشخص گردد و در صورتی که شوراها در جلسات ضمن ناظر در جلسه ، حق اظهارنظر و رأی داشته باشند بهتر می توانند در انجام امور عمل نمایند .
اعضاء شوراهای استان، شهرستان وشهر یزد در ادامه مسائل و مواردی چون افزایش اختیارات شورا،افزایش سهم بودجه شورا جهت پرداخت هزینه ها مربوط به استفاده از ناظرین و مشاورین متخصص جهت اعمال بهتر نظارت شورا ، لزوم برنامه ریزی و ساماندهی و تربیت نیروهای انسانی کارآمد لازم جهت مدیریت واحد شهری و حرکت گام به گام برای این امر ، لزوم بازنگری در ماده صد قانون شهرداریها با توجه به مشکلات موجود و ساخت و سازهای خلاف ، لزوم توجه کافی به تخصص های مختلف مورد نیازمدیریت شهری در قانون انتخابات شوراها مطرح گردید.
همچنین لزوم بازنگری در قانون نظام مهندسی ساختمان با توجه به صوری بودن عمده امور مربوطه ، لزوم مطالعه و اصلاحات مربوط به مشکل زیست محیطی تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد برای اهالی شاهدیه و زارچ ، نوع تعامل صداو سیما با شوراها ، حضور متمادی نماینده شورا در کمیسیون ماده 5 ، ارتقاء مشارکت شهروندان ، گازرسانی به سمت بافق و بهاباد وغیره از دیگر موارد مطرحه در این نشست بوده است.
مهندس کاظم فرهمند نماینده مردم ابرکوه ، خاتم ، مهریز ،بافق وبهاباد در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس خبرداد: در راستای صرفه جویی در هزینه ها و زمان ، تجمیع زمان انتخابات شوراها قرار است به دو شکل افزایش این دوره به 6 سال و یا افزایش دوره بعدی به 6 سال ، در مجلس شورای اسلامی بررسی گردد.
وی به پیشنهاد پرداخت 20 هزار میلیارد تومان جهت هدفمند کردن یارانه به صورت خالص اشاره کرد و تصریح کرد: به زودی این طرح در کشور اجرا خواهد شد.
مهندس فرهمند با اعلام انجام مطالعات گازرسانی به بهاباد در سال 89 و نیز ارائه تسهیلات از سوی شرکت ملی گاز استان به روستاها و شهرهایی که فاقد انشعابات گاز می باشند خبر داد: مجلس ، موضوع افزایش حوزه انتخابیه 20 نماینده را جهت بررسی به وزارت کشور ارجاع داده است.
مهندس علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه جایگاه شوراها در حال حاضر به دیدگاه شورای نگهبان بستگی دارد گفت: شوراها مظهر تجلی ارائه مردم هستند لذا باید شأن و جایگاهشان مشخص باشد که این مورد بایستی مشخص گردد.
وی خواستار انسجام و همگرایی شوراهای کشور شد و آن را خیلی مهم دانست و افزود: در صورتی که شوراها انسجام و همگرایی داشته باشند نقش شوراها حفظ خواهد شد.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس گفت: دولتی ها باید عادت کنند تا نظر نمایندگان مردم را جویا شوند چراکه نمایندگان مردم بیشتر از مسائل و مشکلات مردم آگاه هستند و تعداد آنان نیز کمتر از مردم است با این وجود مسئولین بهتر و راحتر می توانند عمل نمایند .
وی بااشاره به برنامه توسعه 5 ساله تصریح کرد: اخیراً در این مورد آقای ابوترابی جلسات متعددی با صاحب نظران تشکیل داده تا ضعف های موجود در این برنامه برطرف گردد حتی شورای عالی استانها می تواند نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا