نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس:

فرآوري زيتون با مشكلات عديده‌اي مواجه شده است

یزدفردا: نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: فرآوري زيتون به علت عدم وجود دانش كافي همچنين كمبود اعتبار با مشكلات عديده‌اي مواجه شده است.

كاظم فرهمند امروز در گفتگو با خبرنگار یزدفردا در مهريز اظهار داشت: هر چند از ابتداي آغاز كاشت و توسعه زيتون در 20 سال گذشته، طرح توسعه اين محصول كشاورزي با شدت در استان‌ها ادامه يافته، اما به دلايل مهمي رشد و توسعه اين محصول در كشور با كندي قابل تاملي روبه‌رو است.
وي افزود: در بيشتر مناطق زيركشت زيتون در آغاز كار، مطالعه دقيقي براي توسعه زيتون انجام نگرفته و كاشت ارقام بدون محصول و يا حساس به سرما در بعضي از مناطق كشور، توسعه اين محصول را با مشكل مواجه كرده است.
فرهمند همچنين خاطرنشان كرد: فرهنگ و دانش استفاده از اين محصول هنوز در داخل كشور نهادينه نشده و فرآوري زيتون به علت عدم اطلاع از آن و يا كمبود اعتبار با مشكلات عديده‌اي مواجه شده است.
نماينده مردم مهريز در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: توسعه كاشت بي‌رويه و غيركارشناسي زيتون در كل كشور همه‌گير شده است و مهم‌تر اينكه مناطق نامساعد نيز زيركشت اين محصول قرار گرفته‌اند كه كاشت اين محصول در مناطق غير كارشناسي شده و نامساعد، باعث شده كشاورزان بعد از عدم موفقيت در پرورش زيتون و برداشت آن دلسرد شوند و از توسعه اين محصول استراتژيك دوري كنند.
فرهمند بيان داشت: اعتبارات و تسهيلات مناسب در مناطق مستعد به خوبي اختصاص داده نمي‌شود و اين مسئله باعث ركود و توسعه اين محصول شده است.
نماينده شهرستان‌هاي مهريز، خاتم، ابركوه، بافق و بهاباد در مجلس شوراي اسلامي افزود: پيدا شدن برخي از گونه‌هاي آفت و بيماري‌هاي جديد در زيتون، توسعه اين محصول را با چالش مواجه كرده است.
وي با اشاره به نياز كشور به زيتون خاطرنشان كرد: محققان و برنامه‌ريزان بايد به منظور تامين روغن زيتون كه سالم‌ترين روغن نباتي است، بيشتر تلاش كنند و اين محصول را كه قرآن نيز چندين بار ازآن ياد كرده است، توسعه دهند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا