نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس:

تحقق كليات هدفمند كردن يارانه‌ها نيازمند بررسي مستمر نمايندگان است

یزدفردا: نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: تحقق كليات و اهداف هدفمند كردن يارانه‌ها نيازمند بررسي مستمر نمايندگان مجلس از جزئيات اين لايحه است.

كاظم فرهمند امروز در گفتگو با یزدفردا در مهريز اظهار داشت: تحقق غيرآگاهانه هدفمند كردن يارانه‌ها ممكن است بخش‌هاي اقتصادي كشور را به خطر بيندازد بنابراين بايد در جزئيات طرح دقت كافي به عمل آيد.
وي خاطرنشان كرد: مهم‌ترين بخشي كه شايد تحت تاثير اين لايحه قرار گيرد، بخش كشاورزي است زيرا اين بخش به علت تحت تاثير قرار گرفتن عوامل جوي هر لحظه ممكن است دچار انواع خسارات مختلف شود.
فرهمند افزود: كشاورزي ايران به علت واقع شدن در منطقه خشك و نيمه خشك دنيا و تاثيرپذيري از عوامل طبيعي همچون خشكسالي، سيل، گرمازدگي و ... هر لحظه امكان وجود خسارت‌هاي جبران ناپذيري وجود دارد كه اين خسارت‌ها در شرايطي كه از يارانه‌ها استفاده شده، كمتر نمايانگر شده است.
نماينده مردم ابركوه، مهريز، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: اگر بخش كشاورزي با خسارت‌هاي احتمالي بخواهد از برق، كود شيميايي، گاز و نفت گاز بدون يارانه نيز استفاده كند، خسارات جبران ناپذير وارد شده بر كشاورزان و بخش كشاورزي مشهودتر خواهد شد بنابراين با حذف يارانه‌ها، كشاورزي به ويژه در مناطق محروم و مناطق كويري به علت بالا بودن هزينه‌ها نمي تواند مقرون به صرفه باشد.
وي تاكيد كرد: در مناطق كويري مانند استان يزد كه پيدا كردن آب در سفره‌هاي فقير و بدون آب هزينه‌هاي بسياري را به دنبال دارد و در بسياري موارد دستيابي به آن در عمق 300 متري ميسر مي‌شود از طرفي به دليل شرايط كويري و عدم برخورداري مناسب از نعمت بارندگي و تبخير بالا همچنين وزش توفان‌هاي خسارت‌زا، خسارت‌هاي بسياري براي بخش كشاورزي به بار مي‌آورد.
فرهمند خاطرنشان كرد: با اين اوصاف افزايش هزينه‌هاي سوخت و حمل و نقل اين طرح بدون نظر كارشناسي براي اين بخش به صرفه نخواهد بود.
فرهمند يادآور شد: گلخانه‌هايي كه به عنوان يك بخش كشاورزي مدرن و جوان‌گرا جاي كشاورزي سنتي را گرفته و دولت دهم نيز آن را حمايت مي‌كند و مي‌تواند به عنوان يك بخش اشتغال‌زا مشكل بيكاري را در كشور حل كند، به علت عدم توسعه گاز در مناطق مختلف كشور خسارت‌هاي قابل توجهي را متحمل مي‌شوند.
وي افزود: خيار گلخانه‌اي كه براي توليد هر يك كيلوي آن يك ليتر گازوئيل براي گرم كردن گلخانه استفاده مي‌شود، با افزايش قيمت سوخت چگونه مي‌تواند مقرون به صرفه باشد.
نايب رئيس كمسيون كشاورزي مجلس گفت: كشاورز گلخانه‌دار كه با هزينه بالا و وام‌هاي كلان تاسيسات مدرني را ايجاد كرده نمي‌تواند ادامه كار دهد و توسعه گلخانه‌ها متوقف مي‌شود از اين‌رو در تصويب مواد لايحه بايد دقت كافي به كار گرفته شود و يارانه‌هاي حذف شده در بخش‌هاي مختلف كشاورزي هزينه شود تا افزايش هزينه‌ها را جبران كند.
فرهمند عنوان كرد: آنچه كه در پي تصويب طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه دولت از محل حذف يارانه‌ها در بخش كشاورزي براي گازدار كردن گلخانه‌ها و تاسيسات كشاورزي اقدام كند همچنين از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت در بخش كشاورزي در راستاي افزايش قيمت محصول تضميني محصولات استراتژيك منظور كند.
وي افزود: دولت بايد از محل صرفه‌جويي يارانه‌ها در اصلاح روش‌هاي آبياري استفاده كند و از محل صرفه‌جويي يارانه‌ها در بخش كشاورزي اصلاح روش‌هاي كاشت، داشت و برداشت محصولات استفاده كند.
فرهمند اظهار داشت: با استفاده از صرفه‌جويي يارانه‌ها در بخش كشاورزي، بايد براي اصلاح بازار محصولات و حذف واسطه‌ها و دلا‌ل‌ها اقدام شود.
نماينده مردم مهريز افزود: حذف يارانه‌ها بايد طي برنامه پنج ساله و در مدت پنج سال انجام گيرد تا به طور ناگهاني فشار به بخش كشاورزي وارد نشود.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا