محمد مهاجری در واکنش به اظهارات سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نوشت:

جناب آقای سیداحمد خاتمی در جمع روحانیون قم فرموده اند:'واژه اعتدال از آن دسته واژه‌های غلط انداز است که برخی‌ها فکر می‌کنند معتدل بودن به معنای بی‌تفاوت بودن در برابر مسائل جامعه و نظام اسلامی است.'

گرچه بعید می نماید حضرت ایشان نسبت به واژه"اعتدال" آشنایی کامل نداشته باشند ، اما چون آن را غلط انداز دانسته اند ، تعریف "اعتدال" را در 2-3 مورد از بیانات رهبر معظم انقلاب  برای جناب آقای خاتمی و خوانندگان محترم این نوشته نقل می کنم:

1- "...عدل یعنى هر چیزى در جاى خود قرار گرفتن. معناى لغوى عدل هم یعنى میانه. اعتدال هم که مى‌گویند، از این واژه است؛ یعنى در جاى خود، بدون افراط و بدون تفریط؛ بدون چپ‌روى و بدون راست‌روى. این هم که مى‌گویند عدل یعنى قرار دادن هر چیزى در جاى خود، به‌خاطر همین است. یعنى وقتى هر چیز در جاى خود قرار گرفت،‌‌ همان تعادلى که در نظام طبیعت بر مبناى عدل و حق آفریده شده، به‌وجود مى‌آید. در رفتار انسان، عدل لازم است. براى حکمران، عدل لازم است. در موضعگیرى، عدل لازم است. در اظهار محبت و نفرت، عدل لازم است. قرآن فرموده است: «و لا یجرمنّکم شنئان قوم على الّا تعدلوا»؛ دشمنى با کسى موجب نشود که شما درباره‌ى او از عدالت کناره بگیرید و عدالت را رعایت نکنید؛ «اعدلوا هو اقرب للتّقوى» (برگرفته از بیانات رهبر انقلاب در20آبان83 در دیدار با اعضای هیات دولت)

 

2- (روحانیون و وعاظ)در اظهاراتى که در منبرها مى‌شود، رعایت چند چیز را بکنید:... دوم، اعتدال را رعایت کنید. اعتدال، یعنى در هیچ جهت دچار افراط نشوید. بعضى در منبرها دچار افراط مى‌شوند؛ حالا یا در طرف جهات اخلاقى، یا در طرف جهات سیاسى؛ فرق نمى‌کند. على‌اىّ‌حال، افراط مذموم است؛ مستحسن نیست. البته مردم به اخلاقیات خیلى احتیاج دارند. ما احتیاج به یک انقلاب اخلاقى داریم؛ براى این‌که در خودمان و در آحاد مردممان، صفات رذیله را ریشه‌کن کنیم و اخلاق مُسلِم حقیقى را با همان خصوصیاتى که در روایات و آیات کریمه‌ى قرآن هست، در مردم رشد بدهیم. اخلاق، خیلى لازم است؛ اما این‌طور نباشد که ما وقتى اخلاق مى‌گوییم، یا براى مردم حدیث مى‌خوانیم، بکلى از مسایل روز، مسایل انقلاب، مسایل جهان، مسایل زندگى و تاریخچه‌ى این یازده سالِ پُر از حادثه بر کنار باشیم. همان‌طور که عرض کردم، بعضى که منبر مى‌روند، وقتى انسان پاى منبرشان مى‌نشیند، گویى در این کشور انقلابى رخ نداده، گویى رهبرى مثل امام راحل (رضوان‌اللَّه‌علیه) ظهور نکرده، گویى این جنگ اتفاق نیفتاده است! این‌طور حرف مى‌زنند و بکلى از اوضاع برکنارند! این، از آن طرف افراط است. در جهت سیاسى هم افراط خطاست. بعضى در منبر و سخنرانى خود، همه‌ى مطلب را - من البدو الى الختم - مصروف به امور سیاسى مى‌کنند و یک کلمه اخلاق و نصیحت و تهذیب و احکام، در گفتارشان نیست! ... این هم از این طرف افراط است. افراط، از هیچ طرف مناسب نیست...(بیانات رهبرانقلاب در جمع روحانیون مشهد -4فروردین 1369)

 

3- ... آرمانهای بزرگ در کوتاه مدت محقق نمی شود اما طرحِ به دور از افراط و تفریط خواسته ها و پیگیری همراه با عقلانیت و اعتدال، یقیناً افق روشنی را برای دانشگاههای ما رقم خواهد زد...(بیانات رهبرانقلاب در جمع دانشجویان - 17 مهر1386)
 

از نمونه های بالا بر می آید که اعتدال نه تنها واژه ای غلط انداز نیست که در ادبیات رهبر عزیز انقلاب، تعریفی شفاف، متقن و محکم دارد. بنا بر این روا نیست برخی بزرگان بجای تن دادن به اعتدال و دوری از تندروی، در تعریف صریح این واژه، تغافل کنند. ناگفته روشن است که رعایت اعتدال، اصلا به معنای موضع نگرفتن در مسائل مختلف نیست ، بلکه بدین معنی است که در موضع گیری ها عدل (و نیز تقوی) رعایت شود.

پیشنهاد صاحب این قلم آن است که حضرت آقای خاتمی، به عنوان یک روحانی برجسته، اتخاذ مواضع تند  و غیر معتدل را به جوانها واگذارند و همانگونه که خود در سخنانشان در قم گفته اند که:"امروز دشمنان به شدت در حال سم پاشی هستند تا روحانیت را از چشم مردم بیندازند و مدام در این زمینه تبلیغات سوء انجام می‌دهند " عاملی برای "از چشم افتادن روحانیون" نشوند.

 

منبع:اعتدال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا