معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره حمله موشکی اخیر سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی و وضعیت فعلی مذاکرات وین پاسخ داد.

ایسنا نوشت"شبکه فاکس نیوز، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در زمان دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال عراق مبنی بر این که چه واکنشی نسبت به این اقدام وجود دارد و آیا به آن پاسخ داده خواهد شد، گفت: این حمله، حمله‌ای بسیار نگران‌کننده بود. در واقع، ما بر این عقیده نیستیم که مقر کنسولگری واقعا هدف این حمله موشکی بوده باشد. خیلی خوشحالیم که مواضع ما در امان هستند و هیچ کسی آسیب ندیده یا کشته نشده است. با تمام این‌ها، این نگرانی بزرگی است.

شرمن مدعی شد: این حمله، گذشته از بقیه چیز‌ها حمله‌ای به استقلال عراق بوده و نگرانی بزرگی برای همه ماست. ما این موضوع را از نزدیک دنبال خواهیم کرد.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در حال به نتیجه رسیدن با ایران بر سر مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای است، با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران گفت: من فکر می‌کنم این اتفاق نزدیک است و ما می‌خواهیم تمامی طرفین از جمله روسیه که نشان داده است نگرانی‌هایی دارد، این کار را به سرانجام برسانند.

وی با بیان این که ما درباره کار‌هایی که ایران می‌کند خیلی نگرانیم، گفت که حالا این ایرانی‌ها را با یک سلاح هسته‌ای تصور کنید. ما باید این را از روی میز کنار بگذاریم تا بتوانیم به آن چه رفتار مخرب ایران در خاورمیانه می‌خواند، بپردازیم. اما اول باید به این توافق دست بیابیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که بسیاری از آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند کشورشان باید با ایران به یک توافق دست بیابد، با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، توان آن برای اعمال قدرت در خاورمیانه و مقابله با ما، متحدانمان و شرکایمان بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین، رئیس جمهور بایدن قویا بر این باور است، همچنین وزیر امور خارجه بلینکن و خود من که ما باید اطمینان بیابیم ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و علاوه بر این ما باید برای رفتار مخربشان در خاورمیانه هم کاری بکنیم. اما اول باید مطمئن شویم آن‌ها نمی‌توانند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.

شرمن در پاسخ به این که آیا از نظر او، این توافق به خوبی توافق سال ۲۰۱۵ خواهد بود یا نه، بیان کرد: فکر کنم هنوز نمی‌دانیم. هنوز نهایی نشده است. هنوز به سرانجام نرسیده است. ما از تمامی طرفین می‌خواهیم کاری را که لازم است بکنند، مسئولیت زیادی نیز بر عهده ایران است که تصمیم بگیرد آیا واقعا می‌خواهد پیش برویم یا نه! همچینن به پایبندی بازگردیم و اطمینان بیابیم ایران هیچ وقت به یک سلاح دست پیدا نمی‌کند.

این مقام آمریکایی علاوه بر این در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که فارغ از به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات وین، آیا دولت آمریکا برنامه‌ای برای پرداختن به نقش ایران در منطقه دارد یا نه، گفت: مطمئنا. اولویتی بسیار مهم است. ما با شرکا و متحدانمان در منطقه همکاری می‌کنیم تا دقیقا همین کار را بکنیم.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر روزنامه واشنگتن اگزمینر در گزارشی مبنی بر این که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند نیروی قدس سپاه به دنبال ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ بوده است و آیا حقیقت دارد که وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعات مربوطه در این زمینه را به خاطر ترس از تاثیری که ممکن است بر روند مذاکرات وین داشته باشد، علنی نمی‌کند، گفت: آنچه از نظرم حقیقت دارد این است که ما مسئولیت داریم از شهروندان آمریکایی در برابر خطر حفاظت کنیم. ما هر روز این کار را می‌کنیم و این درباره تمامی مقامات آمریکایی در حال و گذشته صدق می‌کند و بالاترین اولویت ماست.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا