امسال هم در آستانه روز خبرنگار رئیس جمهور از هدیه اینترنت رایگان به خبرنگاران خبر داد؛ اما این بار هم فقدان ساز و کار مناسب برای اختصاص هدایا، حاشیه ساز شد.

به گزارش اس.بی پرس، سال گذشته و در آستانه روز خبرنگار رئیس جمهور اعلام کرد که به خبرنگاران "بسته اینترنت رایگان" هدیه می‌دهد و مسئولیت اهدای این هدایا را به وزارت ارتباطات واسپاری کرد.

 

از نحوه مواجهه وزیر جوان با این درخواست مشخص شد که اقدام مذکور چندان پیش‌بینی شده نبوده و از آن تصمیمات ناگهانی است که شاید خود رئیس جمهور هم تا دقایقی قبل از اعلامش نسبت به آن بی اطلاع بوده است.

 

به هر حال این فرآیند از طرف وزارت ارتباطات آغاز شد و نسبت به ثبت نام خبرنگاران در سامانه ICTGifts اقدام شد، سامانه ای که اگر الان به آن مراجعه کنید عنوان «سامانه ثبت نام هدیه‌های مناسبتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» را به خود گرفته است.

 

خبرنگاران اطلاعات خود را در این سامانه درج کردند و قرار بود به گفته وزیر ارتباطات، استعلامات لازم از وزارت ارشاد صورت بگیرد؛ جهرمی سال گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود: کسانی که فعالیت خبری دارند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و برای این کار با وزارت ارشاد هماهنگی انجام می‌دهیم تا خبرنگارانی که در شمول هستند، ثبت‌نام کنند و به آنان تعلق بگیرد زیرا تعدادی که در وزارت ارشاد ثبت شده حدود 6500 نفر هستند ولی آماری که فعالیت خبری می‌کنند حدود 2 برابر این است. بعد از ثبت‌نام و تأیید وزارت ارشاد، این را به‌صورت آنلاین فعال می‌کنیم البته این اینترنت برای موبایل است و به‌روی خط‌هایی که اعلام می‌کنند فعال می‌شود تا به‌صورت رایگان استفاده کنند.

 

اما هیچوقت اطلاعاتی از استعلام وزارت ارتباطات و لیستی که معاونت مطبوعاتی به این وزارتخانه داده است منتشر نشد تا خبرنگاران بدانند آیا نامشان در این لیست هست یا نه! همچنین مشخص شد حتی افرادی که هیچ فعالیتی در حوزه خبر نداشتند با ثبت نام در سامانه مذکور، هدیه خبرنگاری دریافت کرده اند!!

 

امسال هم رئیس جمهور اینترنت رایگان را برای خبرنگاران به عنوان هدیه انتخاب کرد و مانند سال قبل مسئولیت واسپاری را به وزارت ارتباطات سپرد. اما امسال دیگر خبر از ثبت نام مجدد در سامانه ICTGifts نبود.

 

وزیر جوان، اطلاعات سال گذشته را ملاک عمل قرار داد؛ بی توجه به اینکه چقدر اطلاعات دریافتی از سامانه مذکور در سال گذشته می تواند اطمینان بخش باشد باید به این موضوع هم توجه می شد که در حرفه خبرنگاری که کمترین امنیت شغلی را دارد چه تغییر و تحولاتی برای افراد پیش آمده و آیا مجموعه ای، خبرنگار تازه ای اضافه نکرده یا خبرنگاری از این حرفه خداحافظی نکرده است؟

 

اما حالا به هر ترتیب آنچه اهمیت دارد، لزوم "آپدیت" شدن لیست مذکور است و یکی از نهادهای مرتبط با این مهم، معاونت مطبوعاتی است که تا کنون هیچ واکنشی به این امر نشان نداده است.

 

با این روالی که در پیش گرفته شده گویا خبرنگارانی که سال گذشته به هر دلیل قادر به ثبت نام در سامانه معرفی شده نبودند و یا از سال 98 به بعد وارد حرفه خبرنگاری شده اند، قادر به استفاده از هدیه اینترنت رایگان نخواهند بود؟!

 

حاشیه هدیه خبرنگاران امسال تنها به این موضوع خلاصه نشده و نحوه اعطای هدایا هم حاشیه ساز شد؛ آذری جهرمی برای اعطای هدیه، اپراتور رایتل را انتخاب کرد و تمام خبرنگاران موظف به استفاده از سیم کارت این اپراتو می شوند. این درحالی است که بسیاری از خبرنگاران از دو سیمکارت برای امور شخصی و کاری خود استفاده می‌کنند و حالا برای استفاده از اینترنت هم باید یک سیمکارت دیگر به مجموعه سیمکارتهای خود اضافه کنند.

 

دلیل این اقدام از جانب وزارت ارتباطات، فقدان بسته های اینترنت یکساله در اپراتورهای دیگر عنوان شد اما بعد از آن در یک اقدام قابل تحسین و بدون هیاهو و جنجال، همراه اول به خبرنگارانی که سال گذشته در سامانه مذکور ثبت نام کرده بودند، 200 گیگ اینترنت رایگان هدیه داد.

 

این اقدام همراه اول شاید واکنشی به سخنان «سید جمال هادیان طبایی زواره»، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات بود که درباره استفاده از اپراتور رایتل گفته بود: «همراه اول و ایرانسل بسته‌های سالانه را حذف کرده‌اند، فقط رایتل بسته سالانه ارائه می‌کند، به همین دلیل است که امسال اپراتور رایتل، اهدای هدیه روز خبرنگار را بر عهده گرفته است.»

 

اما این اقدام همراه اول هم دردی از جاماندگان اینترنت دوا نمیکند و آنها همچنان در انتظار لیستی هستند که نامشان را برای دریافت هدیه خبرنگاری به وزارت ارتباطات و همراه اول اعلام کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا