باید از منابعی كه داریم بهره ورتر استفاده كنیم، بدین منظور فرآیندهای تولید هم باید دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های نو، پیشرفته و در حال تكامل باشد.این مهم با استقرار اقتصاد هوشمند شدنی است/ از دانشگاه صنعتی شریف انتظار می رود، ضمن حركت به سمت كاركرد یك دانشگاه نسل سومی، با محور قرار دادن فعالیت های علمی و پژوهشی در زمینه هوشمند سازی سیستم های اقتصادی، در استقرار اقتصاد هوشمند در كشور نقش آفرین باشد
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در نشست تخصصی "تعامل با شرکای استراتژیک دانشگاه صنعتی شریف با رویکرد اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال"، اظهار داشت: از دانشگاه صنعتی شریف انتظار می رود، ضمن حرکت به سمت کارکرد یک دانشگاه نسل سومی، با محور قرار دادن فعالیت های علمی و پژوهشی در زمینه هوشمند سازی سیستم های اقتصادی، در استقرار اقتصاد هوشمند در کشور نقش آفرین باشد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند با اشاره به موضوع و رویکرد این نشست، اظهار داشت: جای یک مرکز کاربردی برای اقتصاد هوشمند در دانشگاه صنعتی شریف خالی است، از این جهت پیشنهاد ریاست دانشگاه مبنی بر راه اندازی چنین مرکزی، می تواند در این محدوده موضوعی با توسعه ادبیات اقتصاد هوشمند و ساماندهی فعالیت های علمی و پژوهشی، مؤثر واقع گردد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه زمانی از اقتصاد هوشمند سخن می گفتیم به نظر خیلی ها، به شدت آرمانگرایانه یا حتی غیر ضرور می آمد، ولی امروز به سهولت می توانیم بگوییم "ما ناچار از رفتن به این سمت هستیم" .

دژپسند اظهار داشت: بايد از منابعي كه داريم بهره ورتر استفاده كنيم.

وی افزود: بدين منظور فرآيندهاي توليد هم بايد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های نو، پيشرفته و در حال تكامل باشد.اين مهم با استقرار ستون هاي اقتصاد هوشمند شدني است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: هوش مصنوعی، دیجیتالی کردن و دانش بنیان شدن از جمله ستون های اقتصاد هوشمند هستند، یعنی اقتصادی که در آن مرتبت مدیریت و سیاست گذاری بر عهده انسان و عاملیت اجرا با ربات است.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: خودمان باید با استفاده از داشته هایمان ، با تلاش و اراده قوی شرایط جهش اقتصادی را فراهم کنیم.

دژپسند افزود: برای اینکار باید به جایی برسیم که احساس و باور کنیم از آنچه خودمان داریم به بهترین نحو استفاده نماییم.

پیاده سازی اقتصاد هوشمند برای تحقق ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از منابع کشور، ضروری است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم از درآمد حاصل از فروش نفت در مسیر توسعه عمودی و تکمیل زنجیره تولید استفاده و آن را به سرمایه ای گرانبها تبدیل نماییم، تصریح کرد: این امر فقط با اراده و دانش اتفاق می افتد.

دژپسند با اشاره به مباحث مربوط به مالیات و حواشی آن در رسانه ها و اظهارات صاحب نظران سیاسی و اقتصادی، ادامه داد: با تحقق مالیات هوشمند می توانیم از همه دغدغه های فعلی در مورد معوقات، فرار مالیاتی، محدود بودن پایه های مالیاتی و سیستم مالیات ستانی سنتی؛ به سرعت گذر کنیم.

وی همچنین گفت: در اقتصاد هوشمند، دیگر برای افزایش ظرفیت تولید کشاورزی، نیازی نیست منتظر "تر سالی" و زیاد شدن نزولات آسمانی باشیم.

دژپسند با بیان اینکه در اقتصاد هوشمند، "مرتبت مدیریت و سیاست گذاری" بر عهده انسان و "عاملیت" اجرا با ربات است، اظهار داشت: اقتصاد هوشمند فقط هوش مصنوعی، دیجیتالی شدن و دانش بنیان شدن نیست، اما همه اینها ستون اقتصاد هوشمند هستند.

وی موفقیت پروژه راه اندازی تاکسی های اینترنتی و نتایج بسیار مثبت آن در آزاد کردن منابع از طریق کاهش مصرف سوخت و هزینه جابجایی مسافرین را نمونه ای موفق از هوشمندسازی اقتصاد دانست.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا