قاضی از کارشناس پزشکی‌قانونی درباره عدم آسیب به استخوان جناق میترا استاد با وجود اصابت گلوله سؤال کرد که وی گفت: به گفته پزشکی که اولین‌بار جسد را معاینه کرد، ممکن است به‌علت خون‌آلود بودن جسد ثبت نشده باشد که می‌توان با نبش قبر آن را بررسی کرد.

دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد؛ همسر دوم محمدعلی نجفی، برای تعیین عمد یا شبه‌عمد بودن صبح امروز(شنبه) با حضور وکلا، متهم، عوامل بررسی صحنه جرم و کارشناسان رسمی دادگستری آغاز شده است.

در ادامه جلسه قاضی کشکولی از کارشناسان پزشکی قانونی پرسید "با توجه به صحبت‌های محمدعلی نجفی چرا استخوان جناق آسیبی ندیده است؟" که وی پاسخ داد: بنده از دکتر میرویسی (اولین کسی که جسد را معاینه کرد) دلیل این اتفاق را پرسیدم که وی پاسخ داد "احتمالاً به دلیل خون‌آلود بودن جسد دقت زیادی صورت نگرفته است و ممکن است تَرَکی برداشته شده، اما ثبت نشده باشد"؛ لذا می‌توان با نبش قبر و بررسی جسد، آسیب جناق سینه را بررسی کرد.

محمدعلی نجفی در بخشی از دادگاه گفت: به هیئت کارشناسی گفتم چطور با این سوالات می‌فهمید که زمان قتل تعادل روانی داشتم یا نه؟ که در جواب به من گفتند ما نمی‌گوییم در شرایط روانی متعادل بودید بلکه می‌گوییم عدم تعادل روانی شما احراز نشد.

در ادامه جلسه دادگاه محمدعلی نجفی گفت: از روز نخست خدمت بازپرس پرونده و سرپرست دادسرای امور جنایی که خود در جلسات بازپرسی حضور داشت، گفتم قابل درک است، شما به عنوان دادستان و مدعی‌العموم هستید و امیدوارم تا روز آخر به عهد خود بایستید.

متهم پرونده قتل میترا استاد افزود: هر دو طرف قضیه (دادستان، بنده و وکلایم) باید گوشه چشمی بر دادگاه عدل الهی داشته باشیم، اینکه حب و بغض بر مواضع ما اثر بگذارد، خطرناک است، این دادگاه بالاخره می‌گذرد.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی خطاب به محمدعلی نجفی گفت: شما گفتید بعد از اصابت گلوله متوجه سقوط خانم استاد به داخل وان شدید، پزشک روانشناس و هیئت ۳ نفره سلامت روانی شما را تأیید کردند و گفتند که در زمان قتل متوجه رفتار خود بوده‌اید، اما شما در دفاع می‌گویید در زمان اصابت گلوله در شرایط بی‌ارادگی قرار داشتید که این اظهارات با توجه به نظریه کارشناسان متعارض است.

نجفی پاسخ داد: من به هیئت کارشناسی گفتم که چطور ممکن است که پس از ۴۸ یا ۷۲ ساعت با سوالاتی که می‌کنید تشخیص دهید آن زمان بنده در تعادل بودم یا خیر که آنها گفتند این را بیان نمی‌کنیم که در شرایط روانی متعادل بودید بلکه می‌گوییم به طور مثال احراز نشد که شرایط روانی، غیرمتعال بوده است؛ دقیقا مانند آنچه شورای نگهبان در احراز صلاحیت می‌گوید.

متهم پرونده قتل میترا استاد افزود: نمی‌گویم از نظر روانی مشکل داشتم، غیر از گلوله نخست که بدون اراده من شلیک شد، شلیک مابقی گلوله‌ها (۴ گلوله) چند ثانیه بیشتر طول نکشید و در حالی بود که خانم استاد دستم را گرفته بود.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: یادم می‌آید به خانم استاد گفتم دستم را رها کن و اراده شلیک یا عدم شلیک از من گرفته شد و هیچگاه با هدف، شلیکی انجام ندادم، زیرا فاصله کم بود.

قاضی کشکولی در ادامه از نجفی پرسید که بعد از شلیک چندمین گلوله فهمیدی خانم استاد مورد اصابت گلوله قرار گرفته که وی پاسخ داد: بعد از شلیک آخرین گلوله دیگر هیچ گلوله‌ای شلیک نکردم، اسلحه را روی روشویی گذاشتم، لحظاتی درنگ کردم و وقتی سمت میترا رفتم و روی بدنش دست کشیدم، فهمیدم آثار حیات ندارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا