بعد از مدت‌ها حرف و حدیث سرانجام ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی تأیید کرده که قرار است اپراتورهای رسمی وی‌پی‌ان در کشور شکل بگیرند و همچنین طرح طبقه‌بندی فیلترینگ هم براساس فعالیت افراد در دست بررسی است.

روز گذشته فیروزآبادی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بحث وی‌پی‌ان قانونی از قدیم مطرح بوده و با توجه به اینکه این اقتصادبزرگ شده است، امیدواریم با مسئولیت‌پذیری دادستانی و وزارت ارتباطات شاهد شکل‌گیری اپراتورهای وی‌پی‌ان رسمی در کشور باشیم. 

 

به گفته او قرار است با این طرح اقتصاد فروش وی‌پی‌ان در کشور سر و سامان بگیرد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این رابطه گفت: امروز با همکاری دادستانی آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده که امیدواریم با توجه به اقتصاد بزرگی که فروش وی‌پی‌ان در کشور ایجاد کرده فروش این سرویس در کشور قانونمند شود. به گفته فیروزآبادی وی‌پی‌ان باید مقررات و نظم بگیرد و از طریق اپراتورهایی خاص واگذار شود تا افراد و سازمان‌ها بتوانند درصورت نیاز از وی‌پی‌ان استفاده کنند. به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، وی‌پی‌ان برای بسیاری از کارهای بانکی و کسب‌وکارها یک وسیله ضروری بوده و در کشور عرضه شود، اما باید سازوکاری داشته باشد.

 فیروز آبادی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه آیا مرکز ملی فضای مجازی موافق طبقه بندی فیلترینگ است یا خیر نیز گفت: «ما هم مثل وزیر ارتباطات که اعلام کرد فیلترینگ برای یک پسر ۵ ساله و استاد دانشگاه نباید یکی باشد، موافق این موضوع هستیم که سطوح مختلف دسترسی تعریف بشود و این موضوع را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه پیشنهاد دادیم و دلمان می‌خواست که دو سه ماه پیش این موضوع حل می‌شد اما امیدواریم در اسرع وقت این موضوع حل شود.»

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/7d35f7104311efc7ef71f7ca5a1fb8cf_XL.jpg

شرایط وی‌پی‌ان رسمی

استفاده از وی‌پی‌ان‌ها در کشور ما به‌ویژه پس از فیلترینگ تلگرام به‌شدت افزایش داشته است و بسیاری از مردم از این ابزارها که بسیاری از آنها هم احتمالا ناامن هستند برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند. هنوز به‌صورت کامل و شفاف مشخص نیست چه کسانی می‌توانند از وی‌پی‌ان رسمی استفاده کنند. آنچه اما مشخص است افراد و نهادهای خاص قادر به استفاده از این نوع وی‌پی‌ان خواهند بود. به گفته فیروزآبادی سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی، بانک‌ها و استارتاپ‌هایی وجود دارند که به این سرویس نیاز دارند. او درباره شرایط امکان دریافت این نوع وی‌پی‌ان می‌گوید: شرایط ایمن و شفافی برای این نهادها باید باشد که در حال تدوین آن هستیم و زمان عرضه چنین فیلترشکنی هنوز مشخص نیست. یادمان باشد که تحریم‌های یک سری اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی از سوی آمریکا نیز باعث شده که نیاز برخی استارتاپ‌ها به این اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شود و وی‌پی‌ان قانونی در اینجا هم کاربرد دارد. این در حالی است که رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز گذشته به صراحت تأیید کرد که با وجود فیلترینگ گسترده، ۸۰ درصد مردم از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند.

 

بخشی از پروژه معمول فیلترینگ طبقه بندی شده که به صورت یک پروژه مجزا برای اعمال محدودیت روی یکی از شبکه‌های اجتماعی پیاده‌ سازی شد، متاسفانه به دلیل آنکه بخشی از ترافیک این شبکه اجتماعی روی الگوریتم رمز رفت، اعمال سیاست فیلترینگ هوشمند ممکن نشد؛ به همین دلیل تاثیرگذاری این پروژه روی این شبکه اجتماعی کم شده است، اما به صورت کلی فرآیند پالایش هوشمند در حال پیگیری است و فاز دوم آن اتمام یافته و در فاز سوم نیز تجهیزات آن تامین شده است که امیدواریم تا سه ماه دیگر این پروژه برای فضای عادی وب آماده پیاده‌سازی شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا