وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا که اتفاقا دوستی نزدیکی نیز با سرکرده گروهک تروریستی منافقین دارد، چند روزی است به دلیل افشای نقشی که در «اوکراین‌گیت» داشته، زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است.

روز شنبه بیستم مهر ماه بود که روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد دادستان‌های فدرال آمریکا تحقیقاتی را درباره نقش «رودولف جولیانی» شهردار پیشین نیویورک و وکیل شخصی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماجرای تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی و نقض «قوانین لابی‌گری» فدرال آغاز کرده‌اند.

جولیانی البته یکی از مقامات آمریکایی است که رابطه بسیار نزدیکی با «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین دارد که دستشان به خون حداقل هفده هزار نفر از مردم ایران آغشته است. او این گروهک تروریستی را آلترناتیوی برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته و طی سخنرانی که در کنفرانس پنج‌روزه منافقین در تیرانا داشت، مدعی شد که گروهک «شورای ملی مقاومت ایران» (نام جدید این تروریست‌ها برای خارج شدن از لیست سیاه آمریکا) در حد یک دولت در تبعید است و مریم رجوی نیز تنها شخصی است که با تمام شایستگی نمایندگی مردم ایران را بر عهده دارد و آمریکا و کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان باید از این گروهک حمایت کنند.

در تشریح هرچه بیشتر رابطه جولیانی با منافقین باید گفت که نشریه آمریکایی «نیوزویک» چندی پیش فهرستی از مقامات ایالات متحده منتشر کرده بود که از این گروهک تروریستی پول و حمایت مالی دریافت کرده‌اند. در این بین نام آقای وکیل معتمد ترامپ نیز دیده می‌شود. دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز پیشتر گزارش داده بودند دلیل تمایل جولیانی به داشتن رابطه نزدیک با گروهک منافقین، حمایت مالی هنگفتی است که از او دارند به‌گونه‌ای که برای هر سخنرانی در همایش‌های آنها مبالغ گزافی دریافت می‌کند.

از طرفی ولع شدید جولیانی برای گرفتن پول‌های کثیف و زد و بندهای مالی با برخی چهره‌های اوکراینی (از جمله دریافت مبالغ زیاد جهت وساطت برای تسریع ارسال بسته حمایت نظامی به این کشور و همچنین تلاش برای اخذ اطلاعات مخرب علیه رقبای ترامپ در ازای آن) بود که پای وی را به پرونده اوکراین‌گیت و تحقیقات درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با همتای اوکراینی‌اش باز کرد.

بخشی از این تحقیقات نیز مربوط به تلاش‌های جولیانی برای اخراج «ماری یووانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در اوکراین از سمتش می‌شود. یک روز پیش از این گزارش، یووانوویچ با حضور در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود او به دلیل ادعاهای بی‌اساس و غلط افرادی که انگیزه‌های مشکوک داشتند، از کار برکنار شده است.

شاید خانم سفیر به ظاهر در پرونده اوکراین‌گیت حضور مستقیم نداشت اما بهار امسال بود که ترامپ به عنوان بخشی از فشارهای خود به اوکراین برای تحقیقات درباره «جو بایدن» رقیب انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ و «هانتر» پسر وی، یووانوویچ را از کی‌یف به واشنگتن فراخواند. او می‌گوید علی‌رغم اینکه هیچ اشتباهی مرتکب نشده بود ولی ترامپ، وزارت خارجه آمریکا را تحت فشار گذاشته بود تا او را اخراج کند.

افشاگری که چندی پیش از محتوای تماس ترامپ با «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پرده برداشته بود، می‌گوید جولیانی رابطه چندان مساعدی با یووانوویچ نداشته است. با این‌حال، جولیانی ارتکاب هرگونه اقدام اشتباه را رد کرد اما پذیرفت که دستیارانش با دادستان های اوکراینی در جمع‌آوری اطلاعات درباره یووانوویچ و دیگر اهداف ترامپ و همپیمانانش از جمله «جو بایدن» و پسرش «هانتر بایدن» همکاری کرده‌اند.

طبق قوانین فدرال، شهروندان آمریکایی موظف هستند هرگونه تماس با دولت یا رسانه‌ها به درخواست سیاستمداران خارجی یا مقامات دولتی را به وزارت دادگستری اعلام کنند. مقامات اجرایی آمریکا در سالهای اخیر تأکید داشته‌اند که نفوذ مخفیانه کشورهای خارجی به تهدید بزرگی برای آمریکا تبدیل شده است زیرا جاسوسان تلاش کرده‌اند تا اسناد دولتی را به سرقت ببرند. هنوز میزان پیش‌روی تحقیقات درباره نقش جولیانی نامشخص است و سخنگوی دادستانی منهتن نیز حاضر به اظهارنظر در اینباره نشده است.

اقدامات او برای تضعیف کردن بنیان‌های تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده ارتباط تیم ترامپ با روسیه و دخالت ادعایی مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا منجر به آغاز روند تحقیقات کنگره برای استیضاح ترامپ شد. تمرکز این تحقیقات روی این مسئله است که آیا ترامپ با کمک جولیانی از قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری برای فشار آوردن به اوکراین جهت انجام تحقیقاتی با هدف منافع شخصی – که شامل تحقیقات برای مشخص شدن نقش اوکراینی‌ها در کمک به تحقیقات مولر نیز می‌شود – استفاده کرده است یا خیر.

وی البته پذیرفته که او و دو نفر از دستیارانش – که چند روز پیش به دلیل اتهامات مالی در تیم انتخاباتی ترامپ بازداشت شده بودند – با دادستان‌های اوکراینی همکاری کرده تا اطلاعات مخربی را درباره اهداف و رقبای ترامپ و تیم او، که شامل سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، بایدن و پسرش می‌شود، به دست آورند.

وی بعد از اعلام خبر باز شدن پایش به پرونده اوکراین‌گیت، گفت که هیچ اطلاعی از اجرای تحقیقات درباره خود به دلیل دخالت در این رسوایی ندارد و آن را «حمله سیاسی» از جانب مخالفان ترامپ توصیف کرد. جولیانی که خود زمانی در دستگاه قضایی آمریکا فعالیت داشته، در پاسخ به سوال شبکه «سی. اِن. اِن» درباره حضورش در جریان این پرونده گفت: «چیزی جز برخی اطلاعات درز پیدا کرده نمی‌دانم. باید به شما بگویم که چه تحقیقاتی در کار باشد چه نباید، این یک حمله سیاسی است. در غیر این صورت، چرا باید با درز کردن، علنی شود؟ اگر این یک تحقیقاتی موجه برای اجرای قانون است، باید آن را مخفی نگاه دارند تا متهمان متوجه نشوند».

جولیانی البته اعتراف کرد که دو دستیار در سال ۲۰۱۸، او را با یک‌سری از مقامات پیشین و کنونی دولت اوکراین آشنا کردند و آنها خودشان اطلاعات مخربی را درباره رقبای ترامپ از جمله بایدن به او ارائه کردند. ترامپ نیز که ساعاتی بعد از انتشار خبر تحقیقات از جولیانی در اوکراین‌گیت سعی کرده بود خود را از او فاصله دهد، روز شنبه تمام قد از وکیل خود حمایت کرده و گفت چیزی از این تحقیقات می‌داند و حتی چنین چیزی را نمی‌تواند تصور کند.

رئیس‌جمهور آمریکا به شبکه «فاکس‌نیوز» گفت: «می‌دانم که او مرد با شرفی است. من کاملا پشت رودی جولیانی هستم». او با رد هرگونه اطلاع از بازداشت دو دستیار جولیانی در هفته قبل، اما پذیرفت که آنها مبالغی را به تیم انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ اعطا کرده بودند. ترامپ ادامه داد: «آنها خیر و حامی مالی بودند. اما می‌دانید من حامیان بسیاری دارم». یک منبع نزدیک به تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا نیز به شبکه سی.ان.ان گفت که جولیانی هنوز وکیل ترامپ است اما موارد پرونده اوکراین‌گیت را رفع‌ورجوع نخواهد کرد.

ترامپ روز یکشنبه برای اینکه حمایت از وکیلش را بیش از پیش نشان دهد، او را به یک ضیافت ناهار دعوت کرد و این در حالی بود که دادستان‌های آمریکایی همزمان مشغول بررسی دخالت جولیانی در نقش مقررات لابی‌گری بودند. این ضیافت ناهار در زمین گل مخصوص ترامپ در ویرجینیا برگزار شد و در حقیقت دلیل برگزاری آن برای این بود که احتمالات درباره در خطر بودن جایگاه وکالت جولیانی را کاهش بدهد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/13971127000887_Test_PhotoL.JPG

دو منبع مطلع می‌گویند که ترامپ پیش از این ضیافت ناهار، با جولیانی تلفنی صحبت کرده بود و حتی قبل از آن نیز در صفحه شخصی توئیتر خود از او به عنوان «یک مجری قانون افسانه‌ای» و بزرگترین شهردار تاریخ نیویورک یاد کرد. در هر صورت تحلیلگران معتقدند این ضیافت ناهار نمی‌تواند احتمالات درباره کنار گذاشتن جولیانی توسط ترامپ را پایان دهد. زیرا تاریخ همواره تکرار شده، مخصوصا آنهم برای فردی که سابقه خالی کردن پشت دستیارانش را دارد. «مایکل کوهن» دیگر وکیل شخصی پیشین رئیس‌جمهور آمریکا نیز قبل از آنکه برای دادن شهادت در جریان تحقیقات مولر به دادگاه احضار و سپس سیبل بدترین توهین‌ها و افتراهای ترامپ شود، در مارس ۲۰۱۸ دیداری خصوصی با او در اقامتگاهش داشت و تعریف‌های مشابه چیزهایی که درباره جولیانی گفته شد را شنید.

در همین منوال، چیزی که برخی مشاوران ترامپ را بیش از احتمال اجرای تحقیقات فارا (قانون ثبت عوامل خارجی) درباره پرونده اوکراین‌گیت نگران می‌کند، این است که جولیانی با درخواست مُصرانه و پرهزینه همسر سومش برای طلاق به دلیل ارتباط او با برخی موکلان خارجی مواجه است.علی‌رغم اینکه ترامپ نمایشی در حمایت از جولیانی به راه انداخته و سعی ندارد خودش را از او جدا کند، برخی مشاوران وی اما امیدوارند چنین اتفاقی سریعتر رخ دهد. آنها نگران این هستند که جولیانی بر اثر فشارهای متعدد، جزئیاتی حیاتی از ارتباط ترامپ با اوکراین را علناً به زبان بیاورد.

از طرفی مشکل دیگری که گریبان‌گیر ترامپ و جولیانی در جریان پرونده اوکراین‌گیت شده، این است که یکی از دو تاجری که به وکیل آقای رئیس‌جمهور در تحقیقات حول جو بایدن کمک کردند، برای تیم حقوقی یکی از افراد ثروتمند و الیگارش‌های اوکراینی نیز کار می‌کردند که هم‌اکنون با اتهامات ارتشاء در دادگاه آمریکا روبه‌رو است.

این دستیار جولیانی که «لِو پارناس» نام دارد، به عنوان مترجم برای «دمیتری فیرتاش» الیگارش اوکراینی فعالیت می‌کرد. پارناس پنجشنبه هفته گذشته به همراه «ایگور فرومان» دیگر دستیار جولیانی به دلیل اتهامات مرتبط با فیرتاش از جمله انتقال مبلغ ۳۲۵ هزار دلار به یکی از کمیته‌های سیاسی حامی ترامپ بازداشت شدند. فیرتاش که یکی از ثروتمندترین تاجران اوکراین است، هم‌اکنون با درخواست مقامات قضایی آمریکا برای استرداد از وین (جایی که پنج سال اخیر در آن زندگی کرده است) مواجه است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا