یزدفردا:دستگاه قضایی، پلیس و دیگر نهاد‌های امنیتی حساسیت زیادی بر روی آموزش رقص و برخی ورزش‌ها همچون زومبا نشان می‌دهند. اگر این آموزش‌ها مختلط باشند موضوع اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.آموزش در فضای مجازی نیز حساسیت ها را افزایش می دهد. چرا که مخاطبان بیشتری جلب می کند.
ویدویی منسوب به یکی از رقصنده های بازداشت شده

در روز‌های اخیر گزارش‌هایی درباره بازداشت سه رقصنده اینستاگرامی منتشر شده است. در همین حال شایعاتی مبنی بر ارتباط این سه رقصنده با پرونده محسن لرستانی خواننده مشهور کرد که با اتهامات سنگینی روبه‌رو شده مطرح است.

به گزارش  یزدفردا به نقل از فرارو، اخیرا وب سایت باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما از بازداشت تعدادی رقصنده اینستاگرامی خبر داد. براساس این گزارش پرونده این رقصنده در اختیار شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه است.

تاکنون حداقل بازداشت سه رقصنده تائید شده است. اسامی اختصاری آن‌ها که در رسانه‌ها منتشر شده "ص. الف"، "س. ش" و "ن. م" است. گفته می‌شود آن‌ها به زندان قرچک منتقل شده اند. با اینحال هنوز مراجع رسمی این اخبار را تائید نکرده اند.

همزمان با این پرونده، پرونده محسن لرستانی خواننده مشهور کرد نیز در همان شعبه در دست بررسی است. کاظم حسینی، وکیل لرستانی، روز چهارشنبه، ۱۰ مهر، گفته بود که موضوع اتهام موکلش "در رابطه با مسائل اخلاقی و خصوصی بود که در فضای مجازی منتشر کرده بود و او شاکی خصوصی ندارد. "

لرستانی متهم به "افساد فی الارض" است. برخی منابع مدعی اند که اتهام او در رابطه با دایر کردن "مرکز فساد" است و چند نفر دیگر در رابطه با این اتهام بازداشت شده اند.

با این حال یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران گفته است "گرچه رسیدگی به پرونده‌های لرستانی و رقصنده‌های اینستاگرامی هر دو به دست قاضی مقیسه سپرده شده است، اما ارتباطی میان این‌ها وجود ندارد."

محسن لرستانی متولد کرمانشاه است و بیشتر، آهنگ‌هایی به لری از او منتشر شده است. آهنگ «بچه ننه» از جمله مشهورترین آهنگ‌های این خواننده است! اولین جلسه دادگاه او اخیرا برگزار شده است.
مستند جنجالی بی راهه

رقصنده‌های اینستاگرامی و مستند جنجالی صداوسیما

بازداشت رقصنده‌های اینستاگرامی موضوعی است که پیشتر هم اتفاق افتاده است.

سال ۹۷ پلیس به برخورد جدی با آن‌ها پرداخت. صفحات اینستاگرامی آن‌ها بسته شد، تقریبا تمام ویدئو‌های رقص هم از صفحات این اشخاص حذف گردید و تعدادی از آن‌ها بازداشت شدند.

اما پخش یک مستند با عنوان "بی‌راهه" از این رقصنده‌ها تبدیل به یک جنجال بزرگ شد و انتقادات گسترده‌ای از پلیس صورت گرفت. مستندی که در واقع فیلم اعترافات این رقصنده‌ها بود. در این فیلم یکی از دختران رقصنده با چشمانی گریان گفت: "فقط برای دل خودم می‌رقصیدم و هیچ درآمدی از این کار نداشتم."

او افزود: «رقصیدن جرم نبود و هیچ وقت چیز خاصی در اینستاگرام منتشر نکردم. هیچ وقت کلاس رقص نداشتم و با کسی هم همکاری نمی‌کرد.»

در این فیلم متهمان دیگری نیز حضور داشتند.

این فیلم به خاطر حضور موثر "مائده هژبری" در آن بازتاب وسیعی یافت. سن و سال اندک و نحوه بازجویی از او اعتراض‌های فراوانی برانگیخت. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پخش این اعترافات را محکوم کردند. در این بین عده‌ای نیز با هشتگ "برقص تا برقصیم" در فضای مجازی سعی در حمایت از این رقصنده‌ها کردند.

تبعات پخش این اعترافات برای صداوسیما سنگین بود، مقامات دولتی و برخی نمایندگان از این مستند به شدت انتقاد کردند.

پس از این جنجال‌ها رقصنده‌های بازداشت شده از زندان آزاد شدند.

پیشتر در سال ۹۳ ماجرای مشابهی رخ داد و گروهی پسر و دختر جوان که به "هپی‌ها" شهرت داشتند  ویدئویی از رقص خود در فضای مجازی منتشر کردند که  این دختران و پسران نیز در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار ویدئو توسط پلیس بازداشت و به زندان محکوم شدند.آن زمان فیس بوک بیش از اینستاگرام در افکار عمومی نفوذ داشت و ویدئو مذکور بارها در فیس بوک توسط کاربران دیده شد.

سال گذشته ۶ نفر به دلیل آموزش زومبا در شاهرود بازداشت شدند. فرمانده سپاه شاهرود از دستگیری اعضای یک "شبکه آموزش رقص زومبا و شافل" خبر داد و گفت، بازداشت‌شدگان که چهار پسر و دو دختر هستند، به تلاش برای تغییر سبک زندگی جوانان و قبح‌زدایی از کشف حجاب متهم شده‌اند. زومبا در واقع ورزشی است با حرکات موزون.

اخیرا نیز اجرای باله توسط گروه رقص فرزانه کابلی، طراح و مربی رقص، در کنسرت سالار عقیلی در برج میلاد، نه تنها خبرساز شد، بلکه به احضار فرزانه کابلی به دادگاه منجر شد.در این رابطه انتقاد های زیادی هم از سالار عقیلی صورت گرفت البته او این انتقادها را نپذیرفت و به آنها پاسخ داد.

در همین حال خرداد ماه سال جاری خبر بازداشت ۲۰ زن و مرد به خاطر حضور در کلاس "یوگای مختلط" در گرگان منتشر شد.

جرم محسن لرستانی خواننده کرمانشاهی چیست و چرا بازداشت شده؟

 محسن لرستانی ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در سعادت آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است. در این میان حتی طی چند روز اخیر شایعات زیادی از به قتل رسیدن این خواننده معروف در زندان منتشر شده بود.

محسن لرستانی که با خوانش آهنگ‌های فارسی با لهجه‌ی کرمانشاهی خود را مطرح ساخته، حالا به افساد فی الارض متهم شده و گمانه زنی‌های بسیاری در مورد دلیل محکومیت او مطرح شده است.


سید کاظم حسینی وکیل مدافع محسن لرستانی چند روز پیش (۱۰ مهرماه) در باره پرونده موکلش گفت: موکلم ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در منزل مادرش در سعادت آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است.

وی افزود: پرونده موکلم با شکایت مدعی العموم و با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی الارض» به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.

حسینی تصریح کرد: موضوع اتهامی موکلم در رابطه با مسائل اخلاقی و خصوصی بود که در فضای مجازی منتشر کرده بود و او شاکی خصوصی ندارد.

ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی در رابطه با افساد فی الارض و مجازات آن مقرر داشته است:

«هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.

تبصره- هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به مؤثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می‌شود.»

 

ارتباط پرونده محسن لرستانی به پرونده رقاص‌های اینستاگرامی

پس از اینکه حسینی وکیل محسن لرستانی اعلام کرد که پرونده موکل او ناخواسته به پرونده دیگری وصل شده است، باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس شنیده‌ها از دادگاه انقلاب، اخیرا تعدادی از رقصنده‌های اینستاگرامی و فعال در فضای مجازی که در قالب باند و شبکه فعال بودند، بازداشت یا احضار شده اند و لرستانی نیز در همین ارتباط بازداشت شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: البته تا این لحظه هیچ مقام رسمی این موضوع را تایید نکرده است، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پرونده‌های رقصنده‌ها و لرستانی دارای بازپرس مشترک و زمان رسیدگی یکسانی هست.

محسن لرستانی ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در سعادت آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است. در این میان حتی طی چند روز اخیر شایعات زیادی از به قتل رسیدن این خواننده معروف در زندان منتشر شده بود.


محسن لرستانی کیست؟

محسن لرستانی خواننده کرمانشاهی متولد ۱۳۵۸ در این شهر است. او که نام خانوادگی خود را از پور مست به لرستانی تغییر داده بود هیچ گاه از این تغییر به صورت رسمی حرفی به میان نیاورد.

لرستانی در سال ۱۳۸۶ با کمک برادر بزرگتر خود به نام "رضا" که او نیز به خوانندگی مشغول است کار حرفه‌ای خود را با دو آهنگ زندان و غربت آغاز کرد، اما آنچنان مورد توجه قرار نگرفت.

محسن لرستانی در ابتدای سال‌های ۹۰ تا ۹۵ با آهنگ‌های بچه ننه، بچه سوسول، بچه قرتی، آهنگ شاهزاده و گدا مورد توجه قرار گرفت.

آغاز به کار محسن لرستانی به صورت غیر حرفه‌ای با خوانش آهنگ‌های کردی و اجرا در مراسم‌های عروسی به ابتدای دهه ۸۰ برمی گردد. پس از آن به خواندن آهنگ‌هایی با لهجه‌ی فارسی کرمانشاهی روی آورد و به صورت حرفه‌ای این موضوع را دنبال کرد. لرستانی توانست در سال ۹۷ رضایت مخاطبان خود را جلب کند.

رضایت مخاطبان او در این سال باعث شد تا لرستانی اولین کنسرت خود را در ۲۱ دی ماه سال ۹۷ به صورت رسمی در کرج برگزار کند. تمام بلیط‌های این کنسرت دو روز پیش از اجرا به فروش رفت.
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا