یزدفردا:مسعود استاد برادر میترا استاد نوشت: «به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم.»

 

محمد‌علی نجفی بخشیده شدنجفی در دادگاه گفت که قصد کشتن استاد را نداشته است

فرارو- مسعود استاد برادر میترا استاد، همسر مقتول محمدعلی نجفی اعلام کرد که خانواده اش، محمد علی نجفی را بخشیده اند. به این ترتیب شهردار پیشین تهران از قصاص نجات یافت.

به گزارش فرارو، مسعود استاد صبح امروز در پست های اینستاگرامی این خبر را اعلام کرد.  برادر میترا استاد تاکید کرده است که خانواده اش نجفی را بدون هیچ معامله ای بخشیده اند. همچنین  یکی از وکلای مدافع اولیای دم میترا استاد از اعلام رضایت برادر میترا استاد از نجفی خبر داد. مسعود افرازه گفت: "آقای استاد از اقای نجفی اعلام رضایت کردند."

محمد‌علی نجفی بخشیده شد

مسعود استاد در متن اینستاگرامی خود از برخی نزدیکان محمد علی نجفی و محمود علیزاده طباطبایی وکیل عزل شده نجفی به شدت انتقاد کرد.

برادر میترا استاد نوشت: «قصه ما به سر رسید، قصه یتان بی غصه باد.... هفتم خرداد ۹۸ تلفنم زنگ خورد و زندگی مان چرخی خورد، خبر کوتاه بود و خبرنگاران زیاد. تا به خود آمدم خواهرم بود و خون و جنازه و مردی مشهور به سیاست، وزیری خوشنام، شهردار پرطمطراق سابق و معاون و مشاوری امین برای بالاترین مقام اجرایی کشور، حامی حقوق زنان ولی قاتل زن خودش. سخت بود برایم مدیریت بچه ای که با جنازه خون آلود مادرش روبرو شده بود و جامه از تن دریده بود.

سخت بود برایم ضجه های مادری که شاید تا دیروز داماد خود را دولتمردی شریف می دید و امروز قاتل عزیز خود. سخت بود برایم اشکهای پدری که همیشه فرزندان خود را از ظلم به دیگران پرهیز می داد و امروز سینه دخترش سوراخ به گلوله داماد خود می دید.

کمی شاید ترسیده بودم از آن همه قدرت مرد سیاستمدار که تا دیروز فکر می کردم قدرتش پشت گرم خانواده مظلومم می شود و امروز همه آن قدرت در مقابل من و خانواده مظلومم بود. آری خواهرم با سلاحی کشته شده بود که قرار بود مقابل سلاح ناجوانمردان باشد.

آری ترسیده بودم زمانی که پلیس، قاتل را با گرمی استقبال می کرد و فارغ شده بود که این تصاویر برای خانواده یک شهروند عادی، داغ بر داغ می افزاید. اما فردای آن روز ساعت 9 صبح در دادسرا با اولیاء دم نزد دادستان عادل جناب آقای دکتر شهریاری حاضر شدیم. مرد با شوکت دیروزمان را، بیچاره مرد گرفتار در پنجه عدالت دیدم که حتی قادر به تکلم صریح دیروز نبود. پدرم زیر گوشم گفت حضرت عزرائیل توسط این مرد جان دخترم را گرفت و من تسلیم اراده خداوند هستم، مادرم نیز چشم در چشم او شد و گفت به خدا واگذارت کردم. فرزند مقتول هم از دادستان محترم تقاضای قصاص کرد.

از آن پس بود که آماج حمله خبرنگاران هم خط سیاست های آن مرد قرار گرفتم و سؤالات آنها از ما به گونه ای بود که ظن کشته شدن دکتر محمد علی نجفی توسط خانواده و خواهر ما صورت پذیرفته بود و به جای مقتول باید پاسخ می دادیم که چرا کشته شده ایم.

ناجوانمردانه ترین قسمت داستان این روزهای ما، زمانی شروع شد که وکیل افراد سیاسی زبردست وارد میدان شد و فراموش کرد که به عنوان یک بال کبوتر عدالت، باید به یاری قاضی بشتابد. آموزشی که این وکیل با وجدان به موکل خود داد در کنار مطبوعات مغرض، کمرمان را خرد کرد و اگر نبود توکل به خداوند متعال، شاید زبان در دهان می چرخید و رازهایی برملا می گشت و پرده از معمای چرایی قتل می افتاد.

محمد‌علی نجفی بخشیده شدمسعود استاد و محمد علی نجفی در حاشیه جلسه دادگاه

جناب آقای علیزاده طباطبایی، امیدوارم کارآموزان قضایی تان تاریخ وکالتتان را نخوانند و ندانند که حب خط سیاسی، چگونه استادشان را به رغم چهره موجه اش، ملعبه دنیادوستی کرد و حتی از موکل خود با آن همه دبدبه و کبکبه عبرت نگرفت. شما تا آنجا فرار رو به جلو فرمودید که همسر رفیق گرمابه و گلستان خود را، پرستو و در یک کلام مهدورالدم خواندید و فکر نکردید که فرض آنکه حتی موکل از قصاص در این دنیا نجات یابد در محکمه عدالت خداوند، خود و موکل باید پاسخ دهید و این چند روز باقیمانده عمرتان در قبال حیات همیشگی، خسران ابدی برایتان دارد.

خوشبختانه موکل شما هوشمندتر از شما بود و در جلسه دوم دادگاه، عزلتان کرد و کمترین دفاعیات شما را کان لم یکن نمود. شما آنقدر این پرونده قتل برایتان جذاب بود که حتی در زمانی که سمتی در پرونده نداشتید باز در کنار فرزند معزول آیت الله خزعلی اظهار نظر نمودید. امیدوارم به خود بیایید و توبه بفرمایید والا عمر برف است و آفتاب تموز!

و اما جناب نجفی، به خبرسازان هم خطی خود گفتی که صداهایت را نهاد امنیتی به همسرت می داد و ظن پرستو بازی را با کمک خبررسان هایت چرخاندی. بدان و آگاه باش پرستوی شما کلاغی بود و در قامت شخص مورد اطمینانت که دست بر قضا در دادگاه هم حضور داشت این مهم را انجام می داد و در تماسهای شما، فایلهای خاله زنانه را به همسرت می رساند که اگر مایل بودی در یک جلسه خصوصی، اسم شخص را به شما خواهم گفت بلکه در ملاء عام آبرویی از کسی نریخته باشیم.

نکته دیگر با حامیان زنان می گویم! مشاورین و نمایندگان بانوان کشورم، خواهرم در نگاه شما زن نبود؟ که عریان در داخل حمام توسط همسرش به قتل رسید و یک کلام در موردش نگفتید؟ آیا سیاست تان فقط به شما اجازه می دهد در مورد حق تحصیل و حق کار، نفقه و سهم کابینه، وامصیبتا سر دهید؟ قتل بانوی ایرانی برایتان ارزش نداشت که قدماً یا قلماً یا کلاماً از او یاد کنید؟ باشد مردمانمان در دوره های بعدی انتخاباتتان، قضاوتتان کنند.

و اما در مورد خودم که روزی سردار گمنام و روزی سردار سپاه نام گرفتم، می گویم که الان نه شغلی دارم و نه رسمی که از کسی گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده ای به نام کاکابرار از دیار کرمانشاهانم. از کودکی از پدر و مادرم مهرورزی آموختم و تا درجه دکتری تخصصی هواوفضا در معتبرترین دانشگاههای کشور و بدون رانت تحصیل کردم. در بهمن سال 93 خانه هواوفضای ایران را در شهرداری تهران تأسیس نمودم و الان نیز فقط مدرس دانشگاه هستم.

و اما در آخر داستانمان به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدوارم آقای محمدعلی نجفی در این چند صباح باقی مانده، به دور از سیاست، به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.»

محمد‌علی نجفی بخشیده شدمحمدعلی نجفی و میترا استاد سال 97 ازدواج کردند


 

صدور حکم قصاص

 

روز هشت مرداد ماه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی، محمد علی نجفی را در پرونده قتل میترا استاد همسر دومش، به قصاص محکوم کرده است. 

 

به گفته اسماعیلی دادگاه، "قتل عمد را محرز دانسته" و به همین دلیل حکم قصاص صادر کرده است. او گفته در ارتباط با اتهام "صدمه غیرموثر در قتل" دادگاه رای برائت صادر کرده و افزوده که آقای نجفی در ارتباط با نگهداری اسلحه غیرمجاز به دو سال حبس محکوم شده است.

 

دادگاه محمدعلی نجفی در سه جلسه برگزار شد که آخرین جلسه آن ۳۱ تیر بود.

 

وکلای نجفی در جلسات دادگاه قتل میترا استاد را "شبه عمد" خواندند، اما نماینده دادستان آن را قتل عمد دانسته بود.

 

دادستانی تهران، نجفی را متهم به "قتل عمد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح" کرده بود.

 

در دومین جلسه دادگاه ( چهارشنبه ۲۶ تیرماه) پسر میترا استاد با حضور در دادگاه تقاضای قصاص نجفی را کرده بود.

 

میترا استاد روز سه‌شنبه ۷ خرداد در محل سکونتش واقع در سعادت آباد تهران بر اثر شلیک گلوله به قتل رسید.

 

نجفی در دادگاه گفت که از مدت‌ها پیش با همسرش اختلاف داشته و آن روز پس از آنکه تنش‌ میان‌شان بالا گرفت، به قصد ترساندن همسرش با سلاح وارد حمام شد و پس از درگیری فیزیکی چند تیر به همسرش شلیک کرده که منجر به کشته شدن او شد.

 

به گفته پلیس سلاحی که نجفی نگهداری می‎کرده است از سال ۱۳۹۴ مجوز نداشته است و به همین علت یکی از سه اتهام او در کیفرخواست "حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز" عنوان شده است.

 

پرونده قتل میترا استاد در این مدت دستخوش حاشیه های فراوانی بود. ادعاهای زیادی درباره ارتباط میترا استاد با نهادها امنیتی منتشر شد، همچنین برخی نیز معتقد بودند که او مهدور الدم است، ظاهرا این ادعا از جانب محمود علیزاده طباطبایی وکیلی معزول نجفی مطرح شده بود. در جلسه دادگاه نجفی دادگاه نجفی همه این ادعاها را رد کرد و گفت که میترا استاد نه "مهدورالدم" بود، نه "پرستو".

 

پس از اعلام حکم قصاص نجفی وکیل او تاکید کرد که به حکم اعتراض می کند همچنین او گفت که برای بخشش مذاکره خواهد کرد.


 

پایان یک سیاستمدار کارکشته

محمدعلی نجفی؛ فرجام یک "رابطه نامتعارف" با شلیک پنج گلوله‌!

 

محمد علی نجفی که مدیری کارکشته، بی حاشیه و سالم بود، ابهام‌های فراوانی در کارنامه مدیریتی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ خود دارد. ابهام‌هایی که مشخص نیست چقدر با حادثه قتل همسرش، میترا ارتباط دارند. شاید این ارتباط اندک و یا حتی هیچ باشد.

 

تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
محمدعلی نجفی؛ فرجام یک
فرارو- یک تراژدی بزرگ برای یک سیاستمدار. سیاستمداری که تا دو سال پیش در برخی محافل به عنوان چهره‌ای مناسب برای کسب عنوان ریاست جمهوری مطرح می‌شد. او را مدیری بی‌حاشیه، متخصص، مستحکم و سیاستمداری خوشفکر می‌دانستند، اما در مدتی کوتاه به مدیری خسته، متزلزل، سیاستمداری پرحاشیه و نه چندان خوشفکر تبدیل شد، در ادامه منزوی گردید و حالا او متهم به قتل است، قتل همسری که کمتر از دو سال است با او ازدواج کرده است.
 
به گزارش فرارو، ظهر امروز خبر قتل " همسر محمد علی نجفی مثل یک بمب در رسانه‌ها ترکید. "میترا استاد" در آپارتمان مسکونی خود واقع منطقه شهرک غرب با شلیک گلوله به ناحیه قلب جان خود را از دست داد.

از همان ابتدا گزارش‌های ضدو نقیضی درباره این قتل منتشر شد، رسانه‌ها به محل حادثه هجوم بردند تا شاید به سرنخی دست یابند. اما در تمام گزارش‌ها یک چیز روشن بود خبری از همسر مقتول در محل حادثه نیست.

گفت و گویی کوتاه با نجفی از سوی یک رسانه منتشر شد. او به سوالات پاسخ نداد فقط گفت اجازه دهید تحقیقات انجام شود. در همان زمان روایتی از یک خبرنگار منتشر شد که مدعی بود همسر نجفی شب گذشته به او اعلام کرده می‌خواهد گفت و گویی انجام دهد و از مسائلی سخن بگوید. اما شبانه قرار مصاحبه را که قرار بود سه شنبه انجام شود لغو کرده است.
 
هر چه زمان می‌گذشت شایعات بیشتری منتشر می‌شد، رسانه‌ها از یک جنایت خانوادگی با انگیزه شخصی سخن می‌گفتند. تا اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر متواری بودن نجفی مطرح شد. همچنین گفته شد که او دست خطی از خود به جا گذاشته است که ابعاد بیشتری از ماجرا را افشا می‌کند. گفته شد که مظنون اصلی پرونده است، اما از رسانه دیگری این خبر تکذیب شد.
 
نخستین اظهارات محمدعلی نجفی پس از اعتراف به قتل میترا استاد

 


در خلال این تائید و تکذیب‌ها پلیس اعلام کرد که همسر مقتول تحت بازجویی است. ساعتی پس از آن قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی به رسانه‌ها گفت که محمد علی نجفی به قتل همسرش اعتراف کرده و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

 


پس از آن رییس پلیس آگاهی اعلام کرد که نجفی خود را تسلیم کرده است. براساس گزارش‌ها ظاهرا نجفی انگیزه قتل را "اختلافات خانوادگی" و "فشار روانی" اعلام کرده است.

 


گفته می‌شود نجفی در جریان تیراندازی به سمت همسرش خود نیز زخمی شده است.

 


این خلاصه‌ای از تراژدی امروز محمد علی نجفی بود.

 

 

 


 

بمبی که ترکید؛ تراژدی نجفی!

 

میترا استاد کیست؟

 


میترا استاد اولین بار پس از استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران نامش در رسانه‌ها مطرح شد. او تصاویری خصوصی از خودو محمد علی نجفی منتشر کرد. پس از آن گفته شد که او همسر دوم نجفی است.

 


آن زمان میترا استاد در گفت و گویی در این باره توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «به ما تهمت زدند که ایشان روابط نامشروع داشته است، من قول می‌دهم به همه مردم تا الان من هیچ چیز بدی از دکتر نجفی ندیدم؛ اگر رسانه‌ای که ادعای شفاف سازی دارد و به همسر من تهمت زده که رابطه نامشروع داشته، من می‌گویم؛ اولا ایشان شاکی خصوصی ندارد و در ضمن من خودم قول می‌دهم اگر هر مشکلی بود؛ شفاف سازی کنم؛ ولی حق دیگران نیست در حریم خصوصی ما وارد شوند.»

 


به گفته او "آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوع و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته اند، چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم."

 


محمد علی نجفی در شهریور سال ۱۳۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و حدود هشت ماه بعد در فروردین سال ۹۷ با درخواست استعفای دوم او موافقت شد. او در آن زمان دلیل کناره‌گیری خود را "مشکلات پزشکی" اعلام کرد.

 


بسیاری استعفای او را عجیب دانستند و معتقد بودند آن گونه که او می‌گوید استعفایش به مشکلات پزشکی ربطی ندارد.

 


صبح دیروز خبرنگار سایت انصاف نیوز در توئیتی نوشت که میترا استاد روز دوشنبه شش خرداد با این سایت تماس گرفته و برای مصاحبه در روز سه‌شنبه با آن‌ها قرار مصاحبه گذاشته بود. اما شبانه در پیامکی این قرار مصاحبه را لغو کرده است.

 


میترا استاد در ۱۶ شهریور سال ۹۶ نیز در جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های سازمان صداوسیما به خاطر بازی در فیلم "واران" ساخته مرکز صداوسیما کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفته بود.

 


او در فیلم شاه پیریون نیز به ایفای نقش پرداخته بود.

 


او با فعالیت‌های سیاسی نیز بیگانه نبود. میترا استاد سال ۹۶ نامزد انتخابات شورای شهر اسلامشهرشد. او در این انتخابات نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد و با کسب ۳۹۴۰ رأی در منطقه اسلامشهر، چهل و هفتم شد.

 



محمد علی نجفی؛ جوانی که در سی سالگی وزیر شد!
او متولد سال ۱۳۳۰ در تهران است. لیسانس خود را پیش از انقلاب ایران در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف فعلی) گرفت و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. در آستانه گرفتن مدرک دکترای ریاضی از موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) بود که در ایران انقلاب شد و او به ایران بازگشت.

 


از همان ابتدای انقلاب مسئولیت‌های اجرایی در حوزه آموزش عالی را برعهده گرفت. ریاست دانشگاه فنی اصفهان در سال ۱۳۵۹ نخستین مسئولیت او بود. او از سال ۱۳۶۰ در حالیکه فقط ۳۰ سالش بود تا ۱۳۶۳ در دولت‌های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میر حسین موسوی وزیر علوم بود.

 

بمبی که ترکید؛ تراژدی نجفی!

 

محمد علی نجفی تا چند سال پیش از سوی برخی محافل گزینه بالقوه ریاست جمهوری به حساب می آمد

 

دوران اوج
نجفی در آخرین سال نخست وزیری میرحسین موسوی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت که این مسئولیت در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ادامه داشت. از جمله کار‌های مهم او در این دوران می‌توان به اصلاح ساختار نظام آموزشی، ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی، افزایش بی سابقه حقوق معلمان اشاره کرد.

نجفی پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ همچنان در دولت باقی ماند، اما این بار در پستی تازه. ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده دار شد و این مسئولیت او تا ادغام سازمان برنامه با سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. او در دولت دوم اصلاحات تقریبا کنار گذاشته شد.

 


نجفی از چهره‌های سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی بود او از پایه گذاران حزب کارگزارن سازندگی است. البته در سال‌های اخیر از این حزب جدا شد.

 


در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، شایعاتی مبنی بر نامزدی وی به گوش می‌رسید که این امر محقق نشد. نجفی در ان زمان یکی از چهره‌هایی مورد اعتماد گروه‌های سیاسی اصلاح طلب و میانه رو بود.

 


پس از شکست اصلاح طلبان و میانه رو‌ها در انتخابات نهم ریاست جمهوری و روی کار آمدن احمدی نژاد، در سال ۱۳۸۵ نجفی به همراه احمد مسجد جامعی و معصومه ابتکار به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد، اما برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد.

 


نجفی در سال ۸۸ به ستاد انتخاباتی مهدی کروبی پیوست و به عنوان یکی از مشاوران ارشد او فعالیت کرد. اما پس از انتخابات او سعی کرد سیاست سکوت را در قبال حوادث سال ۸۸ در پیش گیرد. با این وجود اصولگرایان همیشه او را متهم به حمایت از "فتنه" کرده اند.

 

بمبی که ترکید؛ تراژدی نجفی!

 

نجفی در دولت روحانی پست های چالشی فراوانی را بر عهده گرفت

 


دولت اعتدال، پست‌های چالشی و استعفا‌های ناگهانی
او در سال ۱۳۹۲ در جریان انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بود. هنگامی که هاشمی ردصلاحیت شد، نجفی به ستاد روحانی پیوست و برای پیروزی او در انتخابات تلاش کرد. تلاش‌هایی که البته جواب داد.

 


پس از پیروزی روحانی پیش بینی می‌شد محمد علی نجفی جایگاه مهمی در دولت داشته باشد. بله در کابینه روحانی او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. او از حمایت گسترده‌ای برخوردار بود، اما با تلاش‌های گسترده اصولگرایان نجفی با یک رای کمتر نتوانست به مقام وزارت برسد.

 


اما این پایان کار نبود، روحانی او را به عنوان معاون خود و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد. او تحولات مهمی در این سازمان ایجاد کرد و مدیران سرشناسی را به عنوان معاونان خود برگزید. نجفی در آن مقام هم خیلی دوام نیاورد و به دلایل مرموز و نامعلومی در ۱۰ بهمن ۹۲ استعفا کرد. البته اعلام شد او به دلیل عارضه قلبی نمی‌تواند به فعالیت‌های طاقت فرسا بپردازد، اما این دلیل برای بسیاری قابل قبول نبود. شایعاتی وجود داشت که استعفای نجفی به خاطر اختلاف با حسام الدین آشنا بوده است.

 


پس از آن حسن روحانی در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی محمدعلی نجفی را به سمت مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب کرد. تا دلیل استعفای نجفی از میراث فرهنگی همچون یک معما باقی بماند. در دوره تصدی نجفی در ستاد هماهنگی اقتصادی بود که لایحه خروج از رکود دولت تدوین گردیده و تقدیم مجلس شد.

 


در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳، پس از استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، روحانی طی حکمی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد. از جمله اقدامات مهم نجفی در زمان سرپرستی‌اش، اعلام نتیجه رسمی بررسی ۳۷۷۲ پرونده بورسیه اعطایی در دوران دولت دهم توسط وزارت علوم دولت یازدهم بود. در دوران سرپرستی نجفی، بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دولت دهم انجام گردیده و بنابر گزارش وزارت علوم، ۸۴۰ نفر از بورسیه‌ها که در روند اخذ بورسیه، تخلفاتی صورت داده‌بودند، لغو بورسیه و موظف به بازگرداندن تمام هزینه‌های بورسیه خود گردید. همچنین طی این گزارش ۳۶ نفر از تحصیل محروم شدند.

 


در ۱ آذر ۱۳۹۳، و در حالیکه به دلیل عدم رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی علوم، مهلت سرپرستی سه ماه محمدعلی نجفی پایان یافته بود، رهبر انقلاب در پاسخ به نامهٔ حسن روحانی، رئیس‌جمهور، طبق قانون اساسی و با حکم حکومتی مدت سرپرستی نجفی در وزارت علوم را تا زمان اخذ رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم و صدور حکم وزارت تمدید نمود.

 


نجفی در شورا‌های مشورتی دولت نیز حضور داشت از جمله شورای برنامه ریزی آموزشی و شورای عالی میراث فرهنگی.

 

بمبی که ترکید؛ تراژدی نجفی!

 

کارگزاران سازندگی معتقد بود محسن هاشمی گزینه بهتری برای شهرداری تهران است

 


دوران عجیب شهرداری
در سال ۹۶ پس از پیروزی دوباره روحانی در انتخابات ریاست جمهوری باز هم نام نجفی به عنوان یکی از دولتمردان احتمالی مطرح شد، اما همزمان با پیروزی لیست اصلاح طلبان در انتخابات شورا‌ها عده‌ای معتقد بودند نجفی باید شهردار تهران شود.

 


رقابت درونی اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار حاشیه‌های زیادی داشت. از یک سو طیف کارگزاران که نجفی از بنیانگذاران حزب بوده است معتقد بودند نجفی مناسب این پست نیست، از سوی دیگر طیف اتحاد ملت نجفی را گزینه نهایی خود دانستند. نهایتا در کش و قوس‌های فراوان این تکنوکرات کارکشته پنجم شهریور ماه ۹۶ شهردار تهران شد.

 


پس از رای شورای شهر به نجفی این بار شایعاتی مطرح شد که یک نهاد امنیتی نجفی را تائید نمی‌کند و مانع از امضای حکم او شده است. با این حال نهایتا نجفی با یک وقفه مبهم به کرسی شهرداری تهران رسید.

 


او از همان ابتدا سعی کرد که با فساد در شهرداری مقابله کند، از جمله فعالیت‌های مهمش نیز حسابرسی عملکرد شهردار پیشین بود که با حاشیه‌های فراوانی روبه رو شد. نجفی فسادهایی را افشا کرد البته سرنوشت آن‌ها هنوز روشن نیست.

 


از دیگر حاشیه‌هایی که برای نجفی ایجاد شد. ماجرای اجرای رقص در یک برنامه شهرداری تهران بود که در حضور نجفی رخ داد. مخالفان سیاسی نجفی به شکل گسترده‌ای بر این اتفاق مانور دادند.

 


با این حال نجفی در شهرداری تهران انقلاب به پا نکرد و سعی کرد با نیرو‌های موجود فعالیت هایش را پیش ببرد.

 


در رخدادی دیگر روز ۲۹ آذر ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵٫۲ ریشتر در حد فاصل استان‌های تهران و البرز، حوالی مشکین دشت، را لرزاند. نجفی که شهردار تهران بود، تا ظهر روز بعدش از زلزله خبر نداشت و پیامی نداد. او روز بعد در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از نخستین دقایق وقوع زلزله، یعنی از نیمه‌شب چهارشنبه باخبر بوده و حضور داشته، ولی هفته بعدش اعلام کرد که که از نخستین دقایق صبح پنجشنبه در جریان زلزله بوده‌است. شایع شد که او در هنگام زلزله در کیش بوده‌است که خودش این را رد کرد.

 


پس از آن بارش برفی سنگین در تهران، پایتخت را قفل کرد و باز هم هجمه‌های تندی علیه شهردار تهران صورت گرفت. رسانه‌های منتقد نجفی را با قالیباف مقایسه می‌کردند و می‌گفتند اگر قالیباف بود شهر قفل نمی‌شد.

 


نهایتا فشار‌ها به این جا رسید که صبح روز ۲۳ اسفند ۹۶ اخباری مبنی بر استعفای شهردار تهران از سمت خود منتشر شد. در پی انتشار خبر استعفای شهردار شورای شهر تهران جلسه اضطراری تشکیل داد. او ابتلا به بیماری جدید را دلیل استعفای خود اعلام کرده و شورا هم قرار شد با توجه به تعطیلات نوروز، استعفای او را بعد از تعطیلات بررسی کند.

 


پس از تعطیلات نوروز با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران محمدعلی نجفی شهردار تهران پس از گذشت هفت ماه و ۲۱ روز از ساختمان بهشت رفت. تا پرونده آخرین پست مدیریتی او بسته شود.

 


به این ترتیب محمد علی نجفی که مدیری کارکشته، بی حاشیه و سالم بود، ابهام‌های فراوانی در کارنامه مدیریتی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ خود دارد. ابهام‌هایی که مشخص نیست چقدر با حادثه قتل همسرش، میترا ارتباط دارند. شاید این ارتباط اندک و یا حتی هیچ باشد.
 
نام میترا استاد اولین بار پس از استعفا محمدعلی نجفی از شهرداری تهران در رسانه‌ها مطرح شد. تصاویری خصوصی از او و محمد علی نجفی منتشر شده بود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
میترا استاد کیست؟
محمد علی نجفی و میترا استاد
فرارو- محمدعلی نجفی سیاستمدار سرشناس اصلاح طلب در ادامه حواشی که برایش ایجاد شده حالا درگیر یک پرونده قتل نیز شده است. همسر دوم او ظهر روز سه‌شنبه در محل زندگی خود به ضرب گلوله به قتل رسید. میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی است.
 
به گزارش فرارو، میترا استاد ظهر امروز در آپارتمان مسکونی خود واقع منطقه شهرک غرب، خیابان ایران زمین با شلیک ۵ گلوله به ناحیه قلب جان خود را از دست داده است.گفته می شود این حوال ساعت 11 گزارش این قتل به پلیس 110 اعلام شده است.

آپارتمان او در برج آرمیتا که از مجموعه برج‌های سه گانه (آرمیتا، آریو، آرمینه) واقع شده است.
 
براساس گزارش‌ها جسد او در اتاق خواب کشف شده است. یکی از همسایگان استاد به خبرنگاران گفته است صدای مشاجره و ضرب و شتم از آپارتمان به گوش رسیده است.
بیشتر بخوانید
به گفته همین شخص میترا استاد به تازگی (حدود یک ماه پیش) به این آپارتمان آمده است.

هنوز انگیزه قتل مشخص نشده، اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه می‌گویند انگیزه قتل"شخصی" بوده است. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی است که نجفی مظنون اصلی قتل است.

میترا استاد کیست؟
همسر محمد علی نجفی در طبقه هفتم این برج زندگی می کرده است

میترا استاد کیست؟
نام میترا استاد اولین بار پس از استعفا محمدعلی نجفی از شهرداری تهران در رسانه‌ها مطرح شد. تصاویری خصوصی از او و محمد علی نجفی منتشر شده بود.
 
پس از آن گفته شد که او همسر دوم محمد علی نجفی است. او 36سال داشته و دارای مدرک لیسانس حسابداری بوده است. استاد از ازدواج پیشین خود یک پسر 13ساله داشته است.
 
میترا استاد فرزند کاکابرار استاد تنبور نواز یارسانی است.  او متولد سال 62 در اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه است.

آن زمان میترا استاد در گفت و گویی در این باره توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «به ما تهمت زدند که ایشان روابط نامشروع داشته است، من قول می‌دهم به همه مردم تا الان من هیچ چیز بدی از دکتر نجفی ندیدم؛ اگر رسانه‌ای که ادعای شفاف سازی دارد و به همسر من تهمت زده که رابطه نامشروع داشته، من می‌گویم؛ اولا ایشان شاکی خصوصی ندارد و در ضمن من خودم قول می‌دهم اگر هر مشکلی بود؛ شفاف سازی کنم؛ ولی حق دیگران نیست در حریم خصوصی ما وارد شوند.»

به گفته او "آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوع و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته اند، چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم."
 
محمد علی نجفی در شهریور سال ۱۳۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و حدود هشت ماه بعد در فروردین سال ۹۷ با درخواست استعفای دوم او موافقت شد. او در آن زمان دلیل کناره‌گیری خود را "مشکلات پزشکی" اعلام کرد.

بسیاری استعفای او را عجیب دانستند و معتقد بودند آن گونه که او می‌گوید استعفایش به مشکلات پزشکی ربطی ندارد.

صبح امروز خبرنگار سایت انصاف نیوز در توئیتی نوشت که میترا استاد روز دوشنبه شش خرداد با این سایت تماس گرفته و برای مصاحبه در روز سه‌شنبه با آن‌ها قرار مصاحبه گذاشته بود.
 
براساس گزارش انصاف نیوز میترا استاد شب گذشته در دو نوبت با خبرنگار این سایت صحبت کرده است و در آن مدعی شده که همچنان با نجفی زندگی می کند. با وجود اینکه قرار مصاحبه با این خبرنگار گذاشته اما نهایتا در پیامکی گفته قرار است به مسافرت برود.
میترا استاد کیست؟
تقدیر علی دارابی از میترا استاد
میترا استاد در ۱۶ شهریور سال ۹۶ نیز در جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های سازمان صداوسیما به خاطر بازی در فیلم "واران" ساخته مرکز صداوسیما کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفته بود.

او در فیلم شاه پیریون نیز به ایفای نقش پرداخته بود.
 
او با فعالیت های سیاسی نیز بیگانه نبود. میترا استاد سال 96 نامزد انتخابات شورای شهر اسلامشهرشد. او در این انتخابات نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد و با کسب 3940 رأی در منطقه اسلامشهر، چهل و هفتم شد.
میترا استاد کیست؟
پوستر تبلیغاتی میترا استاد برای انتخابات شوراها در اسلامشهر

 

 

محمدعلی نجفی به قصاص محکوم شد. شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی، محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در پرونده قتل متیرا استاد همسر دومش را به قصاص محکوم کرد

 

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

فرارو- امروز سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرد که محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران به قصاص محکوم شد.

غلامحسین اسماعیلی در هفتمین نشست خبری امروز با خبرنگاران گفت: رای پرونده قتل میترا استاد صادر شد و امروز به وکلا ابلاغ شده است. در کیفرخواست ۳ عنوان اتهامی اعلام شده است که دادگاه متهم را در دو موضوع مجرم شناخته و قتل عمد را محرز دانسته و حکم قصاص صادر کرده است. در رابطه با صدمات وارده برائت صادر کرده است. در خصوص حمل سلاح غیر مجاز دو سال حبس محکوم کرده است. حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

 

 

 

اعلام جزئیات حکم شهردار اسبق تهران

 

 

 

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: درباره ایراد صدمه غیرموثر در قتل دادگاه رای برائت صادر کرده و بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید یک تیر به مرحومه اثابت کرده و به کف دست خورده و از آن عبور کرده و در سینه او جا گرفته است و به موجب قانون، یک حکم صادر شده است و حکم اشد که قصاص است صادر شده است. درباره نگهداری سلاح غیرمجاز هم دادگاه او را به دو سال حبس محکوم کرده. حکم غیرقطعی است و قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور است. ‎

اسماعیلی ادامه داد: اصل قصاص حق الناس است و با تصمیم اولیای دم اجرا می‌شود.

 

 

 

 

 

بازخوانی پرونده قتل میترا استاد

 

گفتنی است میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی- شهردار سابق تهران صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلولهبه قتل رسید. پس از انجام تحقیقات و شناسایی قاتل، نهایتاً عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف کرد که این موضوع بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. نجفی انگیزه خود برای قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. سرانجام معاینات مقتوله انجام و نتیجه به مرجع قضائی اعلام شد و ۱۳ خردادماه کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» صادر شد. سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.

طبق اعلام علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی «قتل عمد میترا استاد»، «حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز» و «ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی)» است.

 

محمد علی نجفی و سیمایی جدید از یک محکوم به اعدام

 

به گزارش شرق، مهم‌ترین ویژگی که در محمدعلی نجفی وجود دارد و از سوی منتقدان نادیده گرفته شد، شخصیت کاریزماتیک اوست. شخصیت کاریزماتیک با ویژگی‌های رهبران کاریزماتیک متفاوت است.

 

 

 

نجفی با وجود داشتن یک همسر، با زن دیگری که با فرزندش دو سال فاصله سنی داشت، ازدواج کرد. با او وارد رابطه عاشقانه شد و حاضر به جدایی از همسر اول نشد و...، اما از سوی بخشی از فعالان حقوق زنان مورد نقد و عتاب‌های تند قرار نمی‌گیرد؛ چرا؟ دلیل آن شاید به داشتن ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک بازمی‌گردد.

 

 

 

افرادی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند، حتما نباید منصب‌های مهم سیاسی و اجتماعی داشته باشند، یا رهبری یک گروه را برعهده بگیرند. بسیاری از آن‌ها کسانی هستند که در کلونی اجتماعی خود، ناخودآگاه مورد توجه سایر اعضای گروه نیز قرار می‌گیرند. ممکن است افراد تا سمت‌های مهم سیاسی و اجتماعی پیش بروند و در بسیاری از موارد هم بوده است که در همان محدوده زندگی خود، ادامه حیات داده‌اند.

 

 

 

سرانجام پرونده قتل میترا استاد؛ محمدعلی نجفی به قصاص محکوم شد

 


مهم‌ترین ویژگی شخصیت‌های کاریزماتیک، مهارت خاص آنان در برقراری ارتباط با دیگران و بیان خالصانه احساساتشان است. محققان دانشگاه MIT دریافته‌اند که برقراری ارتباط با مردم، همان چیزی است که مولد کاریزماست. کاریزما در واقع مهارتی اجتماعی است که مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر، آموختنی است.

محمدعلی نجفی در دادگاه حاضر نشد تا درباره گفته‌های ابتدایی خود در دادسرا، دوباره صحبت کند. او با اینکه فردی صاحب جایگاه سیاسی محسوب می‌شود، اما در مواجهه با اتهامی که به او وارد شد، سعی نکرد از این قدرت استفاده کند.

 

 

 

او مسئولیت عمل خود را به‌طور کامل پذیرفت و در یکی از جلسه‌های دادگاه خطاب به وکیل اولیای دم که به نقل از نجفی، ازدواج با میترا استاد را اشتباه خوانده بود، گفت: «من کل ماجرا را اشتباه می‌دانم. ازدواج با میترا اشتباه نبود، از ابتدای این رابطه اشتباه بود و من اشتباه بزرگ‌تری کردم، چون از میترا بزرگ‌تر بودم». مسئولیت‌پذیری در برابر یک رابطه، از سوی مردان، کمتر در جامعه مردسالار ایران دیده شده است، اما این کاری بود که نجفی به‌درستی انجام داد.

 

 

 

مشخصه بعدی افراد کاریزماتیک، توجه آن‌ها به زبان بدن خود است. نجفی با ظاهری کاملا مرتب در دادگاه حاضر شد، حتی زمانی که لباس زندان به تن داشت، با رفتاری مبادی آداب و لباس‌های اتوشده و محاسنی مرتب در دادگاه حضور یافت و با ادای احترام به حاضران، آن‌ها را تحت تأثیر این رفتار خودش قرار داد. این نکته‌ای بود که وکلای اولیای دم خانم استاد هم در مصاحبه با خبرگزاری فارس به آن اشاره کردند. نجفی با کلماتی دقیق که بار معنایی مثبت داشت، از خود دفاع می‌کرد.

او در اوج استیصال یک فرد که ممکن است با حکم قصاص مواجه باشد، گفت: به رحمت الهی بسیار امیدوار است و می‌داند تنها نیست.

 

 

 

ناامیدی مهم‌ترین خطری است که جامعه به لحاظ روانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و زمانی که مردم، فردی در موقعیت نجفی را که با مرگ روبه‌روست امیدوار دیدند، ممکن است آنچه در ناخودآگاه خود دنبالش بودند را پیدا کرده باشند؛ بنابراین آنچه محمدعلی نجفی را در افکار عمومی مثبت نشان داد، در کنار همه کنش‌های سیاسی موفق و البته نگاه تحسین‌برانگیز جامعه به یک نخبه، شخصیت کاریزماتیک خودش و تسلطش بر ارتباط انسانی، بیان احساسات و نگاه محترمانه به مقتول بود، که بسیاری او را در به‌وجود‌آمدن این وضعیت بی‌تقصیر نمی‌دانند. نجفی به‌خوبی توانست با جامعه ارتباط برقرار کند. جامعه‌ای که این‌بار در دادگاه او را تماشا می‌کرد.
در دومین پست منتشر شده تصویری قدیمی از میترا در کنار تصویر مزار او منتشر شده است. در این پست نوشته شده "به زودی حرف‌های ناگفته ات را به گوش همگان میرسانم خواهر عزیزم و قول میدهم تا انتقامت را از افراد رذل و پستی که دسیسه قتل برایت چیدند نگیرم از پای نخواهم نشست."
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
فرارو- حاشیه‌های پرونده قتل میترا استاد تمامی ندارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از آن افشا می‌شود. ادعا‌های فراوانی در این پرونده صورت گرفته که بسیاری از آن‌ها اعتباری زیادی ندارد، اما سرو صدای زیادی به پا کرده است. در روز‌های گذشته از سوی محمد علی نجفی و خانواده اش سخنانی درباره میترا استاد و جزییات اختلافاتشان مطرح شده است، اما در سوی مقابل خانواده استاد تاکنون ترجیح داده اند سکوت کنند و کمتر سخن بگویند.
تهدید برادر میترا استاد به افشاگری/ مسعود استاد کیست؟
میترا استاد همسر محمد علی نجفی روز پنج شنبه در کرج به خاک سپرده شد

به گزارش فرارو، خانواده میترا استاد به ندرت گفتگو می‌کنند و ظاهرا منتظر فروکش کردن ماجرا هستند تا در فضایی آرامتر روایت خود را از ماجرا مطرح کنند. تا کنون پدر میترا استاد هیچ اظهار نظری درباره قتل دخترش نکرده است. پسر او در روز اول با رسانه‌ها گفتگو‌های کوتاهی داشت که البته به خاطر سن پایین او اعتبار چندانی ندارد.

اما مادر استاد در روز اول گفت و گویی با روزنامه ایران انجام داد که در این گفتگو دو نکته مهم مطرح بود. اول اینکه او گفته بود "من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم." امروز نیز برخی رسانه ها اعلام کرئدند که خانواده استاد تقاضای قصاص را به دادسرا ارائه کرده اند.
 
نکته دوم اینکه مادر میترا استاد از درگیری دخترش با محمدعلی نجفی در شب حادثه سخن گفته بود. به ادعای مادر میترا استاد "دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است."

با استناد به این سخنان ممکن است مسعود برادر میترا استاد در جریان جزییات بیشتری از اختلافات نجفی و خواهرش باشد. شاید کلید حل معما پیش او باشد.

در همین راستا در روز‌های اخیر درباره ارتباط مسعود استاد با محمدعلی نجفی مطالبی مطرح شده است. گفته می‌شود او در زمان شهرداری نجفی در یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران مشغول به کار بوده است.
 

بیشتر بخوانید:


در فهرست کارکنان شهرداری تهران در سامانه شفافیت نام مسعود استاد دیده می‌شود: «نام: مسعود، نام خانوادگی: استاد، نام پدر: کاکابرار، محل خدمت: شرکت خدمات اداری شهر، شغل: کارشناس».

شایعاتی هم مبنی بر اینکه مسعود استاد از نجفی حکم مشاور فرهنگی دریافت کرده منتشر شده است، اما امروز روزنامه شهروند به نقل از محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نوشت: "هیچ‌گاه حکم مشاوره برای مسعود استاد صادر نشده است. همان موقع بحث بود که برادر این خانم تلاش می‌کند در کار‌های اقتصادی شهرداری نقش بازی کند و بحث پیمانکاری مطرح بود، اما من ندیدم هیچ‌وقت حکم برای او صادر شود."

این روزنامه به نقل از یکی دیگر از مدیران شهرداری که نامش را ذکر نکرده نوشته است: «خانم استاد معمولا در شهرداری حضور پیدا و تلاش می‌کرد به نجفی نزدیک شود. برداشت ما این بود که می‌خواهد برای انتخابات شورا در دوره‌های بعد روزمه جمع کند، اما کم‌کم حضور بیشتری پیدا کرد و در برخی جلسات همراه آقای نجفی حضور پیدا کرد.»

به گفته این مدیر شهرداری در دوارن نجفی «البته یک بار کنار ساختمان شهرداری یکی از همکاران جوانی را به من نشان داد و گفت که این برادر همین خانم استاد است. جوانی ساده بود و برای من عجیب بود که بخواهد تأثیرگذار باشد.»

روزنامه شهروند همچنین به ماجرای رقص دختران در حضور شهردار که موجب استعفای نجفی شد اشاره کرده و نوشته که عده‌ای تدارک آن برنامه را به مسعود استاد نسبت می‌دهند.

بررسی‌های «شهروند» نشان می‌دهد که مسعود البته در روز‌های پایانی فعالیت نجفی در شهرداری تهران به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفت و حتی مسئول این حوزه حکمی هم برای مسعود استاد صادر کرد که به مدیریت پارکینگ‌های مکانیزه مربوط بود.
تهدید برادر میترا استاد به افشاگری/ مسعود استاد کیست؟پست اینستاگرام منتسب به مسعود استاد برادر میترا استاد

بیانیه‌های منتسب به مسعود استاد
در همین حال تنها مطلبی که بعد از حادثه رخ داده برای میترا استاد از برادرش در دست است صفحه‌ای منتسب به او در اینستاگرام است. در این صفحه دو پست درباره میترا استاد منتشر شده است.

در اولین پست این صفحه تصویری از میترا استاد منتشر شده و نوشته شده است: "اینجا آنقدر شاعرانه دروغ می‌گویند و آنقدر در دروغ هایشان شاعر می‌شوند که نمیدانم با اینهمه فریب چگونه است که دلم هنوز خواب باران را دوست دارد! قسم به خونت، که حق بچه یتیم شده ات را خواهم گرفت. قسم به خونت، که تمامی ناگفته هایت را خواهم گفت."

در دومین پست منتشر شده تصویری قدیمی از میترا در کنار تصویر مزار او منتشر شده است. در این پست نوشته شده "به زودی حرف‌های ناگفته ات را به گوش همگان میرسانم خواهر عزیزم و قول میدهم تا انتقامت را از افراد رذل و پستی که دسیسه قتل برایت چیدند نگیرم از پای نخواهم نشست."

اما آخرین پست این صفحه اینستاگرام بیانیه‌ای از مسعود استاد است که در آن آمده است: «اینجانب مسعود استاد هیچگونه پیجی جز این پیج در اینستاگرام ندارم، لازم به ذکر است که خواهرم قبلا فعالیتی در اینستاگرام نداشته اند و خواهرزاده ام نیز دارای پیج نمی‌باشد؛ لذا هرگونه اطلاع رسانی از هر پیج دیگر کذب محض است.»

در این پیج مطالب دیگری نیز دیده می‌شود که اطلاعات بیشتری از مسعود استاد ارائه می‌دهد. در یکی از مطالب تصویری از خبر، خبرگزاری ایرنا است که در آن از مسعود استاد به عنوان موسس اولین "خانه هوافضا"ی کشور یاد شده است. این خبر مربوط به سال ۹۳ است. در این خبر از مسعود استاد با لقب "دکتر" نام برده شده است. با جست و جوی بیشتر در اینترنت نام مسعود استاد در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی هوافضای دانشگاه امیر کبیر دیده می‌شود. بیش از این اطلاعات بیشتری از برادر میترا استاد در دست نیست.

 

 

علیزاده طباطبایی ۷ خرداد ۹۸ با حضور در دادسرای جنایی تهران بزرگ، و اخذ امضا از محمدعلی نجفی وکالت او در پرونده‌ی قتل همسرش-میترا استاد- را پذیرفت و حالا امروز ۲۶ تیرم ماه به خواست نجفی از کار برکنار شده است.

 

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۸

 

 

معمای برکناری علیزاده طباطبایی توسط نجفی

 

علیزاده طباطبایی (سمت چپ)

 

فرارو- پیش از برگزاری دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی اعلام شد که او علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای خود را از کار برکنار کرده است. علیرضا ببری، داماد نجفی اعلام کرد: "به دلیل رابطه دوستانه‌ای که میان آقای نجفی و طباطبایی وجود داشت از وی درخواست کردیم استعفا دهد، ولی ایشان استعفا نداد بنابراین تصمیم گرفتیم وی را عزل کنیم."

 


به گزارش فرارو، دلیل عزل محمود علیزاده طباطبایی روشن نیست، نه خانواده نجفی در این باره توضیحی داده اند و نه نجفی در این باره سخنی گفته است.

 


فقط علیزاده طباطبایی نیز در گفت و گویی ضمن تائید این خبر، اظهار کرد: «آقای نجفی از من خواستند کناره‌گیری کنم، اما من قبول نکردم و دلیلم را هم به ایشان توضیح دادم و شخصا از آقای نجفی خواستم که من را عزل کنند. اگر نجفی دوست داشت می‌تواند دلیلش را توضیح دهد. اما این توافق بین ما بود و من به آقای نجفی قول داده‌ام صحبتی نکنم. امیدوارم پرونده پایانی خوش داشته باشد.»

 


به این ترتیب معمای تازه‌ای حول نجفی و قتل میترا استاد شکل گرفته است.

 


در این باره شاید بتوان گمانه زنی‌هایی انجام داد، مثلا اختلاف بین وکلا درباره نحوه دفاع، اما سخنان علیزاده نشان می‌دهد که این اختلاف بین و او نجفی بوده و ارتباطی با دو وکیل دیگر شهردار سابق تهران ندارد.

 


اما این اختلاف چه بوده که کار را به برکناری علیزاده طباطبایی کشانده است؟

 

معمای برکناری علیزاده طباطبایی توسط نجفی

 

از راست: گودرزی، علیزاده طباطبایی و عقبایی

 

در جلسه اول دادگاه کیفرخواست محمد علی نجفی قرائت شد. در کیفرخواست به نامه‌ای پس از قتل میترا استاد اشاره شد که نجفی نوشته بود و در ان نامه استاد را "مهدورالدم" دانسته بود. اما به گفته نماینده دادستان نجفی پس از آنکه خود را به پلیس معرفی کرد و در تحقیقات اعلام کرد که میترا استاد مهدور الدم نبوده و ادعایی که در نامه مطرح کرده در راستای تلاش برای تبرئه خود بوده است.

 

 

 

نجفی در گفت و گوی‌های رسانه‌ای پس از بازداشت نیز تاکید کرده بود که معتقد نیست میترا استاد مهدورالدم است.

 


امروز نیز او در دادگاه خود قویا اعتقاد به "مهدورالدمی" را رد کرد و گفت که محتوای نامه جنجالی دقیق نیست. او گفت: «من در دفاعیاتم عنوان مهدور الدم را بیان نکردم. بازپرس پرونده می‌خواست آن را در دهان من بگذارد و می‌گفت که قبول داشتی که مهدور الدم است که این عنوان اصلاً ان زمان مطرح نبود و بعداً مطرح شد.»

 


با این حال بنا به گفته نماینده دادستان در جلسه اول دادگاه یکی از وکلای نیز مدعی مهدور‌الدم بودن میترا استاد شده است، با این حال هیچ دلیلی غیر از سخنان نجفی در نامه مزبور ارائه نکرده است.

 


 

 



البته نماینده دادستان اعلام نکرد کدام یک از وکلای نجفی این ادعا را مطرح کرده است، با این حال ممکن است برکناری علیزاده طباطبایی با این ماجرا مرتبط باشد. نجفی تا پیش از دادگاه دوم سه وکیل داشت، طباطبایی، گودرزی و عقبایی و حالا با کنار گذاشتن طباطبایی دو وکیل دیگر از او دفاع می‌کنند.

 


پس از بازداشت نجفی و ماجرای پخش جنجال برانگیز چند گزارش تلویزیونی در روز بازداشت او، علیزاده طباطبایی در گفت وگویی با رسانه‌ها مدعی شد که یکی از ویدئو‌های پخش شده از سوی صداوسیما از نجفی مربوط به پیش از قتل میترا استاد بوده است. به گفته او تصویر ورود و خوش و بش با مقامات پلس مربوط به بازدید نجفی در زمان شهرداری تهران از پلیس آگاهی بوده است. البته این ادعا به سرعت ردشد و علیزاده طباطبایی اشتباهش را پذیرفت.

 

معمای برکناری علیزاده طباطبایی توسط نجفی

 

طباطبایی وکالت چهره های مشهوری همچون مهدی هاشمی را برعهده داشته است

 

علیزاده طباطبایی وکیل پر نفوذ سیاسیون
محمود علیزاده طباطبایی در میان وکلای نجفی سرشناس‌ترین آن‌ها بود. او از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز است. او عضو دوره اول شورای شهر تهران (۱۳۷۷–۱۳۸۱) بود.

 


شهرت طباطبایی بیشتر به خاطر وکالت پرونده‌های سیاستمداران است. او در جریان محاکمه دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ وکالت برخی متهمین مانند محمد عطریانفر، شاپور کاظمی، کامبیز نوروزی، سعید لیلاز و همچنین میر حسین موسوی را در پرونده شکایت او از روزنامه جوان بر عهده داشت. او همچنین وکالت مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و روزنامه شرق در جریان تعطیلی این روزنامه بواسطه چاپ یک کاریکاتور از هادی حیدری و وکالت عبدالحسین هراتی را به عهده گرفته بود.

 


از دیگر پرونده‌های جنجالی که علیزاده طباطبایی وکالت آن را برعهده داشت، پرونده جاسوسی سید حسین موسویان است.

 


علیزاده طباطبایی همچنین مدتی وکیل پروندهٔ غنچه قوامی بود، شهروند ایرانی-بریتانیایی که پس از تلاش برای ورود به ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی، بازداشت شد.

 


از دیگر پرونده‌های حساسیت برانگیزی که علیزاده طباطبایی وکالت آن‌ها را برعهده داشته است، پرونده محمد علی طاهری است.

 


علیزاده طباطبایی بیش از هرچیز مشهور به نزدیکی به آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده اوست. او به عنوان وکیل خانواده هاشمی شناخته می‌شود. بسیاری معتقدند نفوذ او به عنوان یکی وکیل بیش از دیگر وکلاست.

 


موقعیت سیاسی و حقوقی طباطبایی گاهی برایش دردسر ساز هم شده است. در خرداد ۹۲، دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم و معاون وی به عنوان شاکی خصوصی از او به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اکاذیب و شایعات به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا شکایت کردند.

 


علیزاده طباطبایی ۷ خرداد ۹۸ با حضور در دادسرای جنایی تهران بزرگ، و اخذ امضا از محمدعلی نجفی وکالت او در پرونده‌ی قتل همسرش-میترا استاد- را پذیرفت و حالا امروز ۲۶ تیرم ماه به خواست نجفی از کار برکنار شده است.

 

جزئیات جدید از قتل میترا استاد به دست شوهرش محمدعلی نجفی
دقایقی بعد تیم جنایی پایتخت به سرپرستی محمد شهریاری رئیس دادسرای جنایی تهران و بازپرس دشتبان کشیک ویژه قتل به همراه سرهنگ مسلمی رئیس اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول زنی ۳۶ ساله به نام «میترا استاد» همسر دوم «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق تهران بوده که بر اثر اصابت دو گلوله به قلب و دستش به قتل رسیده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

مادر «میترا استاد»: من قصاص می‌خواهم

محمد علی نجفی شهردار اسبق پایتخت ۱۰ ساعت پس از قتل همسر دومش در برج معروف سعادت آباد با پای خود به اداره آگاهی تهران رفت و به این جنایت اعتراف کرد. محمد شهریاری – سرپرست دادسرای جنایی تهران- در این باره گفت: "محمد علی نجفی"– شهردار اسبق تهران- در تحقیقات اولیه گفته است که به دلیل اختلافات خانوادگی همسرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده است.

به گزارش ایران، طبق اظهارات متهم، او چندین تیر شلیک کرده است که دو تیر به همسرش برخورد کرده و یک تیر نیز به کاشی حمام برخورد کرده و پس از کمانه کردن به پای خودش اصابت کرده و او را زخمی کرده است.

ساعت ۹:۱۰ صبح سه‌شنبه ۷ خرداد صدای درگیری یک زن و مرد و به دنبال آن شلیک‌های پی در پی از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در سعادت آباد تهران خواب ساکنان را آشفته کرد. چند تن از همسایه‌ها که از شنیدن این صدای مهیب وحشت زده شده بودند به دنبال یافتن علت صدا جلوی پنجره آمدند، اما خیلی زود سرو صدا‌ها پایان یافت و کسی دیگر پیگیر ماجرا نشد تا این‌که دو ساعت بعد به ناگاه صدای فریاد‌های زنی جوان بار دیگر فضای ساختمان را ملتهب کرد. زن ۴۰ ساله با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک می‌خواست و از وقوع جنایتی هولناک خبر می‌داد.

دقایقی بعد تیم جنایی پایتخت به سرپرستی محمد شهریاری رئیس دادسرای جنایی تهران و بازپرس دشتبان کشیک ویژه قتل به همراه سرهنگ مسلمی رئیس اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول زنی ۳۶ ساله به نام «میترا استاد» همسر دوم «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق تهران بوده که بر اثر اصابت دو گلوله به قلب و دستش به قتل رسیده است.

تحقیقات اولیه گویای آن بود که پسر ۱۳ ساله مقتول پس از مراجعه از مدرسه به خانه با جسد خونین مادرش در داخل حمام رو به رو شده است.

بدین ترتیب با حضور تیم ویژه جنایی بلافاصله بررسی‌ها برای یافتن سرنخ این معمای جنایی آغاز شد.

صحبت‌های مادر مقتول
مادر میترا نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. حتی در فیلمی به نام «باران» هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود. ۶ یا ۷ ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد. پسرش همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند. دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است.

او ادامه داد: او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار- پسرش- حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و او به خاطر مشکلات شخصی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد. دیروز صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد.

این زن وقتی متوجه شد دامادش عامل قتل میترا بوده گفت: من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.

نجفی همه اموالش را به نام دخترش کرده بود و مادرم سر این موضوع با او درگیری داشت
"پسر میترا استاد" درباره اختلاف "نجفی" با مادرش گفت: مادرم به خاطر مال و اموال با نجفی اختلاف داشت تا جایی که می‌دانم او همه اموالش را به نام دخترش کرده بود و مادرم سر این موضوع با او درگیری داشت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

روایت پسر

پسر میترا استاد جزئیات جدیدی درباره روز حادثه فاش کرد.

مهیار پسر ۱۳ ساله مقتول از همسر اولش به ایران گفت: قرار بود وقتی من از مدرسه برگشتم با مادرم برای تفریح بیرون برویم. وقتی به طبقه بالا رفتم یک زن و مرد را دیدم که پشت در خانه ما ایستاده بودند و بشدت به در می‌کوبیدند پرسیدم شما چه کسی هستید که زن جوان گفت: من دختر نجفی هستم و این آقا راننده پدرم است، با مادرت کار داریم.

پس از آن من هم با کلید در را باز کردم و وارد خانه شدم آن‌ها هم دنبالم آمدند همه اتاق‌ها را گشتم، اما مادرم نبود تا این‌که در حمام را باز کردم و با جسد مادرم در داخل وان و در حالی که غرق در خون بود، روبه‌رو شدم.

مهیار که از مرگ مادرش به شدت شوکه شده بود، گفت: چند روز قبل به این خانه آمدیم. این خانه متعلق به دوست نجفی بود که به مدت یک سال در اختیار ما گذاشته بود تا در آن زندگی کنیم. نجفی خیلی اخلاقش تند بود و دست بزن داشت. چندین بار قصد کتک زدن مادرم را داشت حتی یکبار خواستم مانعش شوم، اما در این درگیری انگشت دستم شکست. مادرم حدود یک سال و دو ماه قبل با نجفی در حزب آشنا شد. مادرم می‌گفت: من اشتباهی روی صندلی او نشسته بودم و همین موضوع باب آشنایی ما را فراهم کرده بود. من با ازدواج آن‌ها مخالف بودم، اما چند ماه بعد هم به عقد نجفی درآمد. از وقتی به این خانه آمدیم او همیشه با ما زندگی می‌کرد، چون بیکار بود و بیشتر اوقات خانه بود.

مهیار گفت: او مجوز حمل سلاح و یک اسلحه داشت البته به ما گفته بود اسلحه را در این خانه نگه نمی‌دارد، اما مطمئنم در همین خانه نگهداری می‌کرد.

وی درباره اختلاف نجفی با مادرش گفت: مادرم به خاطر مال و اموال با نجفی اختلاف داشت تا جایی که می‌دانم او همه اموالش را به نام دخترش کرده بود و مادرم سر این موضوع با او درگیری داشت.


روایت پسر

جسد "میترا استاد" به بستگانش تحویل شده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از اعلام نتیجه کالبدشکافی جسد «میترا استاد» همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به مرجع قضایی خبر داد.

مسعود قادی پاشا شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اعلام این خبر گفت که آخر وقت اداری امروز (هشتم خرداد) نتیجه کالبدشکافی جسد همسر دوم محمدعلی نجفی، با دادسرا اعلام شد.

این مقام مسئول در پزشکی قانونی افزود: آنچه به مرجع قضائی اعلام شده، شرح معاینه جسد است.

قادی پاشا گفت که جسد میترا استاد همسر دوم نجفی، امروز به بستگان وی تحویل شده است.

روز گذشته (سه شنبه) هفتم خرداد بود که محمدشهریاری سرپرست دادسرای جنایی از به قتل رسیدن همسر دوم محمدعلی نجفی در ساختمانی در منطقه سعادت آباد تهران خبر داد.

بررسی‌ها درباره این قتل و پیدا کردن مظنون به قتل ادامه داشت که عصر روز گذشته، نجفی شهردار پیشین تهران با مراجعه به پلیس آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد.

 

 

شاید هیچ‌یک از ۲۱ عضو شورای شهر تهران فکرش را هم نمی‌کرد که اولین انتخابشان برای تهران یعنی محمدعلی نجفی اینقدر حاشیه‌ساز شود که پس از استعفا از آخرین مسئولیت نیز همچنان نامش بر سر زبان‌ها باشد؛ آن هم با خبر یک قتل!

 

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

 

 

سه پرده از زنگی محمد علی نجفی؛ دانشگاه MIT، شهرداری تهران و قتل!

 


پرده اول: از تولد تا کنکور
در سال ۱۳۳۰ (۲۳ دی ماه) در خانه‌ای واقع در منطقه متوسط نشین تهران (خیابان سلسبیل یا رودکی فعلی، خیابان آریانا یا مالک اشتر فعلی، کوچه نیکزاد) متولد شدم. پدرم مرحوم احمدعلی نجفی فرزند یک روحانی بود که درسال ۱۳۱۲ از روستایی واقع در کلات خراسان به تهران آمده و در ارتش استخدام شده بودند. مادرم اصالتا تهرانی و دارای کمی سواد هستند.

دوران کودکی را در محیط گرم و صمیمی خانواده در کنار دو خواهر و دو برادرم سپری و در سال ۱۳۳۷ در دبستان دولتی خواجو ثبت‌نام کردم. از آغاز تحصیل، خانواده‌ام و معلمانم مرا برای درس خواندن بیشتر تشویق نمودند و در سال ۱۳۴۳ گواهینامه ششم دبستان را در نظام قدیمی آموزش و پرورش با رتبه شاگرد اولی تهران کسب نمودم.

برای تحصیل در دبیرستان اسدآبادی واقع در میدان رشدیه ثبت نام و تا سال پنجم متوسطه در همانجا تحصیل کردم. البته دبیرستان، دولتی و از نظر سطح تحصیلی نسبتا ضعیف بود. سال ششم دبیرستان را در دبیرستان مروی (که آن زمان جزو بهترین مدارس دولتی تهران بود) گذراندم و در امتحانات نهایی با معدل ۱۹/۴۵ در رشته ریاضی فارغ التحصیل شدم و رتبه اول تهران و دوم امتحانات نهایی کشور را به دست آوردم. البته در آن دوران کسب معدل ۱۸ در امتحانات (۱۸۰ نمره در ۱۰ درس) کار بسیار مشکلی بود.

 

 

 

سه پرده از زنگی محمد علی نجفی؛ دانشگاه MIT، شهرداری تهران و قتل!

 


در طول دوران تحصیل در مدرسه، فعالیت‌های ورزشی و هنری مختصری هم داشتم و هیچگاه یک شاگرد منزوی و درس خوان به معنی مصطلح منفی میان دانش‌آموزان محسوب نمی‌شدم. فردی اجتماعی بودم و تقریبا با تمام بچه‌های کلاس، دوست. به خاطر همین دوستی‌های رنگارنگ هم بعضی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شدم؛ از جمله رودر بایستی‌های رساندن تقلب به بچه‌ها در امتحانات و وقت زیادی که برای تدریس خصوصی به دوستانی که درسشان ضعیف بود صرف می‌کردم.

 

 

 

در عین حال در هیئت‌های مذهبی و جلسات عزاداری و وعظ و ... نیز شرکت داشتم و در ایام محرم در هیئت جوانان محل که از سال ۱۳۴۲ پایه‌گذاری کرده بودیم (و تا امروز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد) فعال بودم و از افتخاراتم عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

سال ۱۳۴۹ می‌توانستم بدون کنکور وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر آن زمان) شوم. ولی شهریه دانشگاه دو هزار تومان بود که پرداخت آن برای من آسان نبود. از طرف دیگر دانشگاه شریف کسانی را که در کنکور شرکت می‌کردند و رتبه اول هر رشته را کسب می‌نمودند از پرداخت شهریه معاف می‌ساخت؛ بنابراین در واقع به یک ریسک دست زدم و از ورود بدون کنکور به دانشگاه چشم‌پوشی و در کنکور دانشگاه‌ها شرکت کردم و رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان انتخاب اول خود برگزیدم.

خوشبختانه در همان رشته رتبه اول آزمون ورودی را به دست آوردم و بدین ترتیب هم به خواست خود مبنی بر ورود به دانشگاه صنعتی رسیدم و هم از پرداخت شهریه معاف شدم. تحصیل در دانشگاه شریف برای من خیلی خوشایند و لذت‌بخش بود و بخشی از بهترین دوران زندگی مرا به خود اختصاص داد.

پرده دوم: از شریف تهران تا MIT آمریکا
در همان سال اول تحصیل متوجه شدم که به مهندسی و به خصوص رشته متالورژی علاقه چندانی ندارم. تشویق استادان خوبی که ‏در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر تدریس می‌کردند (از جمله آن‌ها باید از آقای دکتر ضرغامی و آقای دکتر بهزاد یاد کنم) موجب ‏شد که در پایان سال دوم تحصیلم به رشته ریاضی تغییر رشته دهم. البته این تغییر رشته هم خلاف سنت مرسوم در دانشگاه آن زمان ‏بود (معمولا دانشجویان از رشته‌های علوم پایه به مهندسی یا پزشکی می‌رفتند و نه بالعکس) و هم احتمال می‌رفت که به خاطر این ‏تغییر رشته از نظر درسی با مشکل مواجه و مجبور شوم یک نیم سال تحصیلی بیشتر در دانشگاه بمانم. ‏

همین جا این مطلب را هم بگویم که در آن دوران دانشگاه صنعتی شریف (و چند دانشگاه دیگر کشور) مرکز فعالیت‌های سیاسی علیه ‏رژیم پهلوی بود و از جمله در فروردین ۱۳۵۰ گارد مخصوص دانشگاه که برای سرکوبی اعتصابات و تظاهرات دانشجویان تشکیل ‏شده بود به دانشجویان معترض در دانشگاه حمله کرد و تعداد زیادی را مجروح و تعدادی را دستگیر نمود.

 

 

 

بنده نیز بی‌نصیب نماندم ‏و بعد از جنگ و گریز و خوردن کتک نسبتا مفصل، از دانشگاه فرار کردم و چند روز بعد به همراه جمع کثیری از دانشجویان ‏دانشگاه به نشانه همدردی با مجروحان و دستگیر شدگان و اعتراض به عملکرد غیر انسانی گارد دانشگاه از تحصیل در نیم سال دوم ‏انصراف دادیم. ‏

بنابراین در واقع یک نیمسال تحصیلی عقب ماندگی درسی برای من نوشته شده بود و تغییر رشته نیز این عقب افتادگی را تشدید ‏می‌کرد. (در مورد حمله آن سال گارد به دانشگاه نکات تلخ و بعضا شیرین زیادی گفته می‌شد. یکی از موارد جالب این بود که وقتی ‏نیرو‌های سرکوب دنبال ما می‌کردند، دانشجویان شعار می‌دادند "مرگ بر شاه فاشیست" و گاردی‌ها هم در حالیکه ما را تعقیب می-‏کردند فریاد می‌زدند "درود بر شاه فاشیست").

 

 

 

به هر حال با تلاش بیشتر و با توجه به علاقه شدیدی که به ریاضیات داشتم، موفق ‏شدم عقب ماندگی‌ها را جبران کنم و در تیرماه ۱۳۵۳ به عنوان شاگرد اول رشته ریاضی و دارنده بالاترین معدل در میان تمام ‏فارغ‌التحصیلان آن سال دانشگاه، تحصیلم را به پایان برسانم. ‏

ذکر این نکته هم بی‌فایده نیست که من در دوران تحصیل دانشگاه نیز همچون دوران مدرسه، فعالیت‌های مذهبی، هنری و ورزشی ‏داشتم و از جمله عضو تیم‌های والیبال، فوتبال و شطرنج دانشکده ریاضی بودم و با گروه تئاتر دانشگاه نیز همکاری داشتم. در ‏فروردین ماه همان سال در مسابقات ریاضی دانشجویان کشور که در شهر زیبای شیراز برگزار شد، رتبه اول را به دست آوردم و ‏جوایزی از انجمن ریاضی کشور و وزارت علوم وقت دریافت کردم.

 

 

 

در آن سال‌ها، دولت درصدد برنامه‌ریزی برای احداث دانشگاه ‏صنعتی در اصفهان بود و برای تامین هیات علمی آن دانشگاه به افرادی از بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای تحصیل در ‏دانشگاه-های طراز اول امریکا و انگلستان بورس تحصیلی اهدا می‌شد. ‏

 

 

 

سه پرده از زنگی محمد علی نجفی؛ دانشگاه MIT، شهرداری تهران و قتل!

 


بنده هم با استفاده از همین بورس و با گرفتن پذیرش از دانشگاه ام. آی. تی عازم امریکا شدم. در دوره تحصیل در آمریکا تمام ‏نمراتم ‏A‏+ بود و در پایان سال دوم تحصیل در امتحان ورودی دوره دکتری شرکت و قبول شدم و از شهریور همان سال (۱۳۵۵) ‏کار تحقیق روی تز دکترای خویش را آغاز نمودم. استاد پروژه من یکی از معروف‌ترین ریاضیدان‌های امریکا و جهان به نام ‏پروفسور کاستانت بود، ولی متاسفانه وقت کافی برای راهنمایی شاگردان خود نداشت.

 

 

 

همین امر باعث شد که پس از یک سال تحقیق ‏روی یک موضوع دست اول و ناب در ریاضی، متوجه شوم که موضوع قبلا توسط فرد دیگری در دانشگاه برکلی امریکا بررسی ‏و حل شده است؛ لذا مجبور شدم موضوع دیگری را انتخاب و کار خود را روی آن آغاز کنم. ‏

 

 

 

پرده سوم: از شهرداری تهران تا دادسرا جنایی

 

به گزارش ایسنا، پنجم شهریور ۹۶ محمدعلی نجفی به عنوان دوازدهمین شهردار تهران عازم خیابان بهشت شد، اما چند ماهی از آغاز به کار نجفی نگذشته بود که شایعات پیرامون بیماری، کسالت و تصمیمش برای استعفا خبرساز شد؛ بیماری‌ای که پیش از این در بهمن ماه سال ۹۲ نیز بهانه‌ای برای استعفای نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده بود، اما اعلام شد که آن بیماری با طی دوران استراحت بهبود یافته و استعفا کذب است.

نجفی در این مقطع در مصاحبه‌ای تاکید کرد که «ایستاده است»، اما ایستادگی او چندان دوام نیاورد. در این زمان او با یک حاشیه دیگر روبرو شد؛ اجرای حرکات موزون توسط چند دختربچه در یک مراسم که خبرش توسط رقبای سیاسی جریان مقابل، جنجالی شد؛ او نهایتاً در آخرین روز‌های سال ۹۶ از تصمیمش برای استعفا از شهرداری تهران خبر داد و در توضیح به خواندن شعری از مولانا بسنده کرد: «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران… گفته آید در حدیث دیگران. …»
 
سه پرده از زنگی محمد علی نجفی؛ دانشگاه MIT، شهرداری تهران و قتل!

اصرار نجفی بر استعفا گرچه یکبار با مخالفت شورای شهر تهران روبه رو شد، اما در نهایت با پافشاری او به سرانجام رسید و او در فروردین ماه سال ۹۷ از شهرداری تهران کناره‌گیری کرد. از همان ایام سکوت نجفی آغاز شد و تنها تصویری از عیادت چند عضو شورای شهر تهران از شهردار سابق در یکی از بیمارستان‌ها منتشر شد.

سکوت نجفی، اما نه تنها نامش را از رسانه‌ها حذف نکرد، بلکه نامی دیگر را که از مدت‌ها قبل در محافل خصوصی شنیده می‌شد، حتی در رسانه‌های رسمی در کنار نامش نشاند؛ زنی جوان به نام «میترا استاد» که ابتدا گفته شد همسر موقت نجفی است و بعد‌ها مشخص شد که همسر دوم اوست.

همسر دوم نجفی در این گفتگو استعفای همسرش را بی‌ارتباط با ازدواجشان اعلام کرد و پس از آن حضور چندانی در رسانه‌ها نداشت و به جز یک مورد تکذیب خبری پیرامون نجفی اظهارنظر دیگری نداشت، تا اینکه صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد شاید برای آخرین بار خود و همسرش را به سر خط خبر‌ها کشاند، آن هم با مرگ.
 
 



 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا