یزدفردا:سخنان تولیت آستان قدس نشان می‌دهد که او به دنبال ایجاد تغییرات در روند حرکتی آستان است. اقداماتی که حجت الاسلام مروی از آن‌ها سخن گفته و به نوعی آن‌ها را نقد کرده پیشتر مورد نقد قرار گرفته بود و برخی ناظران این اقدامات را پوپولیستی و جهت‌دار تفسیر کرده بودند. حالا باید دید که تولیت آستان قدس رویکرد‌ها و اقدامات "پوپولیستی" را متوقف می‌کند؟
احمدی مروی فروردین ماه امسال به تولیت آستان قدس منصوب شد
فرارو- تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی به برخی از شبهه‌ها و سوالات درباره عملکرد آستان  پاسخ داده است. سخنانی مهم که نشان از تغییر رویکرد در آستان قدس رضوی دارد. او می‌گوید: «ممکن است بگویید امام رضا (ع) خیلی پول دارد، اما خرج هم خیلی دارد. بیشتر حرف‌ها درباره پول‌های آستان قدس شایعه است.»

 حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروی» که در نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان درباره کمرنگ شدن فعالیت‌های استانی آستان قدس و عدم تخصیص بودجه به این فعالیت‌ها، گفت: «ما خدمات استانی را کمرنگ نکردیم، بنده از معاونت محرومیت زدایی آستان قدس در این باره سوال کردم و به من گفتند که سال گذشته و در دوره آقای رئیسی که بودجه سال ۹۸ برای آستان قدس تصویب می‌شد، گفتند که ما خدمات استان‌ها را به چند استان و منطقه محروم محدود کنیم، یکی مشهد، یکی سیستان و بلوچستان و یکی هم نامشخص بود که بعدا مناطق سیل زده را در نظر گرفتیم. این تصمیمات و بودجه مربوط به سال قبل بوده است و ما هیچ تغییری در آن ایجاد نکردیم و هیچ بودجه‌ای را نبستیم.»

او از برخی اظهار نظر‌ها و جوسازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه خود انتقاد کرد و گفت: "تبلیغات بسیاری کردند و گفتند که از وقتی فلانی تولیت آستان قدس شده، همه چیز را تعطیل می‌کند و فقط مانده که در‌های حرم را هم ببندد."

مروی به نقل از ابراهیم رئیسی تولیت پیشین آستان درباره هزینه‌های ایجاد این دفاتر گفت: «هیچ هزینه‌ای نداشته، دفاتر استانی باید خرج خودشان را در بیاورند و ما نباید از آستان برای آن‌ها بودجه بفرستیم.»

دفاتر استانی آستان قدس پس از حضور ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت آستان ایجاد شدند. افتتاح این دفاتر در راستای استراتژی جدید آستان بود. هدف از ایجاد این دفاتر "خدمات‌رسانی به محرومان" اعلام شد.

ابراهیم رئیسی اسفند ماه سال ۹۴ به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. رهبر معظم انقلاب در حکم رئیسی هفت مامور ذکر کردند، یکی از آن ماموریت‌ها "خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان" بود.

در آن زمان روایت سایت آستان قدس از استراتژی این نهاد برای عمل به مامویرت رهبری این بود "با افتتاح و راه‌اندازی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها بستر رشد و توسعه در تمامی زمینه‌ها از جمله فرهنگی فراهم می‌شود تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آستان قدس رضوی از طرح‌های عمرانی و آبادسازی استان‌های دیگر کشور عزیزمان حمایت کند."

در آن مقطع مرتضی بختیاری قائم مقام وقت آستان قدس (رییس کنونی کمیته امداد) وعده داده بود که به زودی نمایندگی آستان قدس رضوی در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود. حالا پس از گذشته چند سال از تنظیم این استراتژی و راه اندازی دفاتر استانی به نظر می‌رسد، این دفاتر با مشکلات مالی روبه رو هستند و تعطیل شده اند.

بیشتر بخوانید: احمد مروی کیست؟ پایین همین صفحه


حجت الاسلام مروی می‌گوید: «ما هیچ چیز را تعطیل یا کم نکردیم، البته دفاتر استانی فعلا فعالیت اش متوقف است تا بررسی شود و ببینیم بودن این دفاتر چقدر ضرورت دارد، چه کار‌هایی باید انجام دهد و آیا باید همان فلسفه تشکیل قبلی درباره این دفاتر مد نظر باشد یا خیر.»

او درباره اجرای فرمان هفت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب گفت: «بنده با دقت مفاد فرمان مقام معظم رهبری را خوانده ام، چون مسئول اجرای آن هستم و باید بدانم چه کاری می‌خواهم انجام دهم. اول این که در این فرمان به استان‌ها اشاره‌ای نشده، دوم این که واژه «محرومیت زدایی» در حکم رهبر انقلاب برای تولیت آستان نیست. ایشان به سه نکته در این حوزه پرداخته اند، اول این که فرموده اند به زوار محروم رسیدگی کنید، به مجاوران محروم رسیدگی کنید، سوم این که در استان‌هایی که موقوفه دارید، بخشی از درآمد همان موقوفات را اگر مرتبط با وقف نامه است خرج نیازمندان کنید.»

او افزود: «بنابراین ما در استان‌هایی که موقوفات نداریم، هیچ مسئولیتی از ناحیه مقام معظم رهبری متوجه آستان قدس نیست.» این سخنان نشان می‌دهد که تولیت آستان قدس اعتقاد چندانی به استراتژی پیشین آستان در راه انداری دفاتر استانی ندارد.

مروی تاکید کرد: «پس ما داریم طبق فرمان ۷ ماده‌ای ایشان عمل می‌کنیم، ما به مجاوران محروم رسیدگی می‌کنیم، به زوار محروم رسیدگی می‌کنیم، در مناطقی هم که موقوفات داریم اگر مطابق وقف باشد به وظیفه مان عمل می‌کنیم.» او گفت: «این موضوع را شفاهی هم از رهبر معظم انقلاب سوال کرده‌ام و ایشان تایید کرده اند که فرمانشان همین بوده است.»

پیشتر برخی انتقاد کرده بودند که سیاست‌های آیت الله رئیسی در آستان قدس پوپولیستی بوده است

تغییر سیاست توزیع غذا
حجت الاسلام مروی همچنین در این سخنان خود از توقف و یا تعدیل بخشی دیگر از اقدامات آستان زمان تولیت رئیسی خبر داد.

او درباره توزیع غذا میان فقرا در ماه مبارک رمضان گفت: «آمدند گفتند که این افطاری‌ها به فقرا و افراد محروم نمی‌رسد، خرید و فروش می‌شود، بعضی‌ها فیش‌های افطاری را تا ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان فروخته بودند. گزارش دادند تعدادی از این کارت‌های افطار در مناطق محرومی مثل قلعه ساختمان توزیع می‌شود، گفتیم آن فرد محروم وقتی بخواهد با پنج فرزندش به حرم بیاید، پول تاکسی که هیچ، پول اتوبوس را دارد؟»

او افزود: «با اصلاح این کار، در ۳۰ شب ماه رمضان در ۳۰ نقطه مشهد، هر شب بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ غذا در مناطق محروم توزیع کردیم، برای محرومانی که حتی پول آمدن به حرم با اتوبوس را هم نداشتند. هر شب هم حدود هشت هزار غذا ذخیره سازی کردیم که با این کار حدود شش میلیارد تومان جمع آوری شد، علیه ما هم جو زیادی درست کردند که اشکالی ندارد. این مبلغ و هرچقدر دیگر را که پس انداز شد خرج محرومان می‌کنیم.»

آستان قدس رضوی در دوران حجت الاسلام رئیسی اقدام به توزیع غذا میان زوار، فقرا و مستمندان به صورت گسترده کرد. اقدامی که شباهت زیادی به روش خیریه‌های و نهاد‌های مذهبی در کشور‌های غربی دارد. در این بین حتی در مقاطعی میان مستمندان شهر‌های دیگر استان نیز غذا توزیع می‌شد.

تولیت آستان تاکید کرد که زین پس مانند سابق غذا توزیع نخواهد شد.

مروی همچنین درباره عملکرد آستان تاکید کرد که بیشتر به دنبال "اشتغال زایی" است. او درباره کمک به سیل زدگان مناطق مختلف کشور گفت: «ما امسال ۷۰ میلیارد تومان برای سیل زده‌ها کنار گذاشتیم، اما به این نتیجه رسیدیم که این پول را برای ایجاد اشتغال بگذاریم.»

تولیت آستان قدس همچنین به برخی شایعات نیز پاسخ داد. به ویژه این ادعا که آستان قدس ثروت بسیاری زیادی دارد مورد نقد او قرار گرفت و گفت: «بیشتر حرف‌ها درباره پول‌های آستان قدس شایعه است. درست است، زمین و اموال داریم. اما در ذهن مردم طوری تبلیغات کرده اند، در شبکه‌ای مثل «من و تو» چنان آستان قدس را بزرگ کرده اند که انگار نصف ثروت آمریکا در این جاست. این قدر پول این جا نیست که فکر کنید همین طور دارد پول می‌ریزد. به طور قطع اگر هم این توان باشد به محرومان و مستضعفان می‌رسیم.»

او یک مثال کوچک از هزینه‌های آستان قدس را بیان کرد و گفت: «اگر بخواهیم صحن جامع رضوی را با چادر مسقف کنیم که زوار درآفتاب نمانند و اذیت نشوند، ۱۲۰۰ میلیارد تومان خرج آن است و ما پیگیر اجرای آن هستیم. با شرایط موجود هم اکنون یک صدم ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم برای مسقف کردن صحن جامع را نداریم، مگر آن که املاک و زمین هایمان را بفروشیم.»

مروی همچنین ادعای اداره حرم با پول‌های داخل ضریح را رد کرد و گفت: «با پول ضریح می‌شود حرم را اداره کرد؟ پول داخل ضریح خرج یک روز ما هم نمی‌شود. ما سالی یک میلیون کتب منتخب زیارت حرم چاپ می‌کنیم، ۱۰‌ها میلیون لیوان پلاستیکی و پلاستیک برای کفش تهیه می‌کنیم. قطعا دنبال آن هستیم که خرج کمتری داشته باشیم و تغییر رویه بدهیم، اما شرایط این گونه است.»
 
حجت الاسلام احمد مروی فروردین ماه سال جاری به حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس منصوب شد. احمد مروی  پیشتر معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری بود. او متولد سال ۱۳۳۷ در شهر مشهد است. او پس از گذراندن دروس حوزوی از اواخر سال ۱۳۶۸ در دفتر مقام معظم رهبری مشغول فعالیت شد و از همان آغاز دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به امر ایشان همکاری گسترده‌ای را در قسمت‌های مختلف دفتر رهبری شروع کرد.

احمد مروی کیست؟

از جمله استادان وی در دورۀ سطوح میانی فقه و اصول می‌توان به مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌ آبادی، مرحوم آیت‌الله صالحی مازندرانی، مرحوم آیت‌الله وجدانی فخر، برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی اعتمادی اشاره کرد.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد.

به گزارش تسنیم، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد.

 

زندگینامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی به شرح زیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی (زادۀ فروردین 1337 هجری شمسی در مشهد مقدس) فرزند حاج شیخ یحیی مروی، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی فقه و اصول و دکترای رشته الهیات و معارف اسلامی است که از همان اوایل دوران رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ایمدظله‌العالی در سال 1368 و تا پایان سال 1397 - قریب به 30 ‌سال- در کنار رهبر معظم انقلاب، به عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و هم‌زمان، مسئول دفتر معظم‌له در قم، مشغول به خدمت بوده و در فروردین ماه سال 1398 با حکم ولی امر مسلمین، به عنوان تولیت آستان قدس رضویعلیه‌السلام منصوب گردید.

تولد و وضعیت خانوادگی

احمد مروی در فروردین سال 1337 ه.ش در خانواده‌ای مذهبی، روحانی، متدین در محلۀ خیابان نواب صفوی شهر مقدس مشهد متولد شد.

پدر او، مرحوم حاج شیخ یحیی مروی؛ از کاسبان متدین و در عین حال، اهل زهد و علم مشهد بود که علیرغم اشتیاق فراوان، نتوانسته بود به علت سختی معیشت، دروس حوزوی خود را ادامه داده و جهت تأمین معاش خانواده ناگزیر، مشغول به کسب و کار شده بود. وی که همواره مشوّق جدّی فرزندان خود در این مسیر بود، باتوجه به روحیات انقلابی که داشت، منزل او محل رفت و آمد علما و مبارزان انقلابی مشهد بود؛ گرچه به ظاهر نتوانست سرنگونی نظام طاغوت و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را ببیند و یک سال پیش از پیروزی انقلاب در سال 1356 وفات نمود.

برادر بزرگ او نیز، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی که چندین سال پیش از وی وارد حوزۀ علمیۀ قم شده بود، سوابق مبارزاتی و انقلابی زیادی پیش از انقلاب داشت و از مردان خستگی‌ناپذیر در عرصۀ انقلاب و نظام بود که به حکم امامره، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات و در دوره‌ای، معاونت اول قوه قضائیه را برعهده داشت. او که با شهیدان بزرگوار مطهری، بهشتی و مفتح بسیار مأنوس بود، هیچ‌گاه روحیۀ مردم‌داری و تواضع خود را در کنار فضل و علم و مناصب عالی قضایی از دست نداد و همواره در کنار فعالیت‌های اجتماعی، به وظایف طلبگی خود و امر تبلیغ دین نیز اهتمام فراوان داشت. مقام معظم رهبریمدظله‌العالی، در پیام تسلیت درگذشت ایشان در سال 1386، از خدمات وی در سنگر خطابه و بیان و نیز در مسئولیت‌های عالی قضایی تقدیر و آن را مایۀ یاد نیک و سرمایۀ معنوی برای آن مرحوم دانستند.

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی

حجت‌الاسلام احمد مروی پس از گذراندن دروس ابتدایی در مدرسۀ عسگریه که از مدارس مذهبی مشهد بود، بنا به توصیه و علاقۀ وافر پدر و اشتیاق خود در این زمینه، وارد حوزۀ علمیۀ این شهر شد و بخشی از دروس مقدمات را در مدرسۀ علمیۀ نواب و مدرسۀ علمیۀ آیت‌الله میلانی خواند. سپس، جهت ادامۀ تحصیلات حوزوی به حوزۀ علمیۀ قم رفت و در مدرسۀ آیت‌الله العظمی بروجردی (مدرسۀ خان) مشغول به تحصیل شد.

از جمله استادان وی در دورۀ سطوح میانی فقه و اصول می‌توان به مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌ آبادی، مرحوم آیت‌الله صالحی مازندرانی، مرحوم آیت‌الله وجدانی فخر، برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی اعتمادی اشاره کرد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تا سال 1368 در حوزۀ علمیۀ قم از محضر دروس خارج فقه و اصول حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانیحفظه‌الله و حضرت آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزیرحمت‌الله‌علیه بهره برد و پس از عزیمت به تهران، از دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ایمدظله‌العالی و حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانیرحمت‌الله‌علیه کسب فیض کرد و در این مدت به تدریس دروس حوزوی در مدارس علمیۀ تهران نیز اشتغال داشت.

همچنین، او دانش‌آموختۀ مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای رشتۀ الهیات و معارف اسلامی، گرایش کلام از دانشگاه قم است که توانست با اخذ درجۀ عالی، از رسالۀ دکتری خود در این دانشگاه دفاع نماید.

حضور در محافل سیاسی و سوابق مبارزاتی پیش از انقلاب

او که در محافل و فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم منحوس پهلوی در مشهد شرکت می‌کرد، با ورود به قم و اوج گرفتن اعتراضات علیه حاکمیت طاغوت، همزمان با تحصیل، در اجتماعات اعتراضی که مبدأ بیشتر آنها مدرسۀ فیضیه و مقصد آنها بیوت علمای عظام بود، شرکت می‌کرد. همچنین، در حماسۀ 17 خرداد سال 1354 که به مناسبت بزرگ‌داشت سالروز قیام 15 خرداد سال 1342 در مدرسۀ فیضیۀ قم برگزار شده بود و در اثر حملۀ ساواک به آن مکان مقدس، به همراه تعداد زیادی از طلاب دستگیر و پس از ضرب و شتم و جراحت از ناحیۀ سر، ابتدا به شهربانی قم و سپس به تهران منتقل و در زندان اوین زندانی شد.

فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دعوت برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مرویرحمت‌الله‌علیه که به عنوان نمایندۀ امامقدس‌سره در بهبهان و مسجدسلیمان حضور داشت، جهت مبارزه با گروهک‌ها و عناصر ضد انقلاب و کمک در امور فرهنگی به مسجد سلیمان رفت.

پس از بازگشت از مسجد سلیمان و هم‌زمان با حضور شهید آیت‌الله قدوسیرضوان‌الله‌علیه در دادستانی کل انقلاب، ابتدا به عنوان رئیس دفتر ایشان مشغول به خدمت شد و پس از شهادت آن شهید والامقام، به عنوان معاون سیاسی دادستانی کل انقلاب تا سال 1364 در این نهاد انقلابی ادامۀ فعالیت داد و در طول این مدت، چندین بار توفیق حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را به عنوان طلبه پیدا کرد.

توفیق حضور و همراهی در محضر رهبر معظم انقلاب

پس از رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب (ره )و آغاز زعامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی در سال 1368، باتوجه به شناختی که معظم‌له پیش از انقلاب در مشهد و پس از پیروزی انقلاب از حجت‌الاسلام مروی داشتند، با عنایت و خواست ایشان، همکاری خود را در قسمت‌های مختلف دفتر شروع کرد و پس از ایجاد ساختار فعلی، به عنوان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی توفیق همراهی و خدمت در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب را پیدا کرد؛ توفیقی که قریب به سی سال ادامه یافت.

همچنین در این مدت، جهت ایجادِ برقراری ارتباطات مؤثّر و کارآمد با حوزه، علما و مراجع عظام تقلید، اقدام به راه‌اندازی دفتر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی در قم نمود و براساس نظر ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری؛ حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانیدامت‌برکاته، مسئولیت ادارۀ آن را تا پایان حضور در دفتر رهبری برعهده گرفت.

ریاست بر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی از دیگر مسئولیت‌های حجت‌الاسلام احمد مروی در طول مدت حضور در دفتر مقام معظم رهبری بود؛ شورایی که وظیفۀ سیاست‌گذاری و نظارت عالی و مدیریت کلان مسائل و امور مربوط به مناطق قومی مختلف در سطح ملی را برعهده دارد و نمایندگان محترم ولی‌فقیه در استان‌های مربوطه و رؤوسای دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی کشور در عضویت آن قرار دارند.

حجت‌الاسلام احمد مروی در سال 1387، بنا به توصیۀ آیت‌الله مهدوی کنیرحت‌الله‌علیه و تصویب در شورای مرکزی، به عضویت شورای مرکزی جامعۀ روحانیت مبارز درآمد.

سوابق تحصیلات حوزوی و دانشگاهی:

دارای مدرک سطوح عالی فقه و اصول از حوزۀ علمیۀ قم.
دارای مدرک دکترای رشتۀ الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه قم.

سوابق و مسئولیت‌های اجرایی:

معاون دفتر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی در امور ارتباطات حوزوی از سال 1368 تا پایان سال 1397.
مسئول دفتر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی در قم از سال 1372 تا پایان سال 1397.
رئیس شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی تا پایان سال 1397.
رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی تا پایان سال 1397.
معاون سیاسی دادستانی کل انقلاب تا سال 1364.
عضو شورای مرکزی جامعۀ روحانیت مبارز از سال 1387 تاکنون.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد ابراهیم رئیسی دامت برکاته
 

اکنون که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی رحمةالله‌علیه پس از سالها تلاش مخلصانه و موفق در خدمتگزاری به بارگاه مبارک و منور حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء به سرای باقی شتافته و در جوار مضجع شریف آرمیده‌اند، جنابعالی را که خود نشأت‌یافته‌ی آن دیار پر برکت، و برخوردار از صلاح و امانت، و کارآزموده در مدیریت‌های کلان می‌باشید، به تولیت آن آستان نورانی و مقدس منصوب می‌کنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف می‌دارم:

۱- خدمتگزاری آستان قدس رضوی، افتخار معنوی بزرگ و زمینه‌ی بهره‌مندی از روحانیت آن خورشید فروزان و تقرّب به ساحت ولایت آن مهر درخشان است. این فرصت کم‌نظیر را مغتنم بشمارید و همه‌ی توش و توان خود را مصروف آن سازید و سرمایه‌های معنوی را که بحمدالله از آن برخوردارید، در پرتو آن افزایش دهید.

۲- خدمت به زائران آن بارگاه مقدس بویژه ضعفاء و نیازمندان را از رئوس برنامه‌های خود قرار دهید.

۳- خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.

۴- آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.

۵- مجموعه‌ی فضاها و بناهای آستان قدس گنجینه‌ی منحصر به فردی از هنر معماری اسلامی و ظرائف و لطائف علمی و هنری پر مضمون ملت ایران است؛ نگهداری و نگهبانی از این موزه‌ی عظیم که در زمان تولیت فقید به نزدیک ده برابر گذشته ارتقاء یافته از جمله‌ی وظائف بزرگ و شایسته‌ی توجه است.

۶- حفاظت از موقوفات و بهره‌گیری بهینه از آن در مصارف خود که متولی فقید بدان اهتمامی ویژه داشتند و بویژه بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که آن موقوفات در آن قرار دارند، بر حسب گنجایش وقفنامه‌ها نیز وظیفه‌ی بزرگ دیگری است.

۷- سامان بخشیدن به بنگاههای اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی و انضباط قانونی آنها نیز باید همواره مد نظر بوده از آن غفلت نشود.

بار دیگر جنابعالی را به استمداد از انوار مقدسه‌ی آن مضجع روحانی که بیشک به توفیق در انجام این وظائف کمک شایانی خواهد کرد و نیز به نکته‌های ۲ و ۳ توصیه می‌کنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای متولی فقید سعید که در مدیریت و پیشرفت این دستگاه عظیم سعی وافر و خالص مبذول داشتند مسألت می‌نمایم و توفیق جنابعالی و همه خدمتگزاران آن آستان رفیع را همراه با تشکر از زحمات آنان از خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۴

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا