یزدفردا: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست «کارگاه آغازین برنامه آماده‌سازی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با صندوق اقلیم سبز» را برگزار کردند. برنامه‌ای که هدف آن تقویت ظرفیت کشور برای دسترسی به منابع مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی به‌منظور اجرای تعهدات آن در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقویت تاب‌آوری کشور است.


در این «کارگاه آغازین» که طی چهار نشست طی روزهای ۱۳ و ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، کارشناسان و پژوهشگرانی از فائو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان هواشناسی، و دیگر شرکای کلیدی پروژه از بخش‌های خصوصی و دولتی شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان در این کارگاه مسئله ایجاد بستری هماهنگ‌کننده را برای تعامل با دست‌اندرکاران مرتبط مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین کارشناسان حاضر در این کارگاه معیارهای ضروری برای سرمایه‌گذاری راهبردی جهت اولویت‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی را تعریف و تحدید کردند. شرکت‌کنندگان همچنین راهبرد لازم برای اطمینان از اینکه اقدامات مرتبط با کاهش انتشار و سازگاری با تغییرات اقلیمی تمام ذی‌نفعان کلیدی – خصوصا زنان، جوانان و کودکان – را بهره‌مند کنند، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

گرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد در ایران در سخنان خود در جریان این کارگاه از سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق اقلیم سبز و وزارت امور خارجه به خاطر حمایت‌های‌شان از این برنامه آماده‌سازی تشکر کرده و از همه نهادها و دست‌اندرکاران جهت تدوین دیدگاه‌هایی جمعی در خصوص اولویت‌های راهبردی برای دسترسی ایران به منابع مالی و اقدامات مرتبط با تغییرات اقلیمی به منظور تقویت اقدامات هماهنگ (کشوری) تقدیر کرد.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با تأکید بر اهمیت «کشاورزی هوشمند به اقلیم» که دربرگیرنده مدیریت پایدار جنگل‌ها و دیگر منابع طبیعی است، اظهار داشت که فائو مشتاقانه به دنبال گسترش همکاری با شرکای ملی و بین‌المللی به منظور کاهش تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی است.

این برنامه آماده‌سازی که از سوی صندوق اقلیم سبز تأمین مالی شده و فائو هماهنگی اجرای آن را به‌عهده دارد از ایجاد یک مرجع صلاحیت‌دار ملی درون سازمان حفاظت محیط زیست حمایت می‌کند. دفتری که از یک سو هدف آن بهبود سازوکارهای تصمیم‌گیری و طرح‌ریزی سرمایه‌گذاری‌های ایران در زمینه تغییرات اقلیمی است و از سوی دیگر به عنوان یک نهاد هماهنگ‌کننده برای تدوین، ارزیابی و تأمین مالی برنامه‌ها و پروژه‌هایی عمل کند که هدف‌شان کاهش انتشار و سازگاری با تأثیرات تغییرات اقلیمی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا