یزدفردا: امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار گفت: پیرو مصوبه قرارگاه بازسازی ونوسازی مناطق سیل زده در خصوص امداد رسانی به مناطق سیل زده، سامانه جامع امداد وبازسازی دولت (سجاد) در وزارت کشور طراحی و در حال بهره برداری وتوسعه است.

 
شجاعان افزود: این سامانه در چهار بخش اصلی طراحی و بکارگیری شده است و تاکنون کلیه دستگاهها، بخش اعظم خسارات وارد شده به مردم و زیرساختهای عمومی را در این سامانه وارد کرده اند.
 
 رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار ضمن تشریح چهار بخش اصلی سامانه سجاد گفت: بخش اول امداد و نجات نام دارد که اطلاعات آسیب دیدگان و خدمات ارائه شده به آنان  تا زمان اسکان موقت و نیز اقدام امدادی و لوازم خانگی ارائه شده، از طریق تشکیل پرونده برای هر یک از سرپرستان خانوار آسیب دیده ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: بخش دوم؛ برآورد خسارات است  که در این بخش خسارات وارده از کوچکترین جزء خسارت دیده، طی فرآیند و فرم­هایی که بدین منظور طراحی و ابلاغ گردیده است، در سامانه وارد و ثبت می شود. در این بخش به واسطه دریافت اطلاعات در پایین­ترین سطح ممکن و همچنین با الزام دریافت اطلاعات مکان محور بر اساس مختصات جغرافیایی، نهایت تلاش به کار گرفته شده تا برآورد و محاسبه خسارات با دقت بالایی انجام شود و امکان راستی آزمایی با داده های دریافتی از نقشه های فضایی و پهبادها را نیز فراهم آوریم. در همین راستا پژوهشکده فضایی در حال همکاری با وزارت کشور است.
 
شجاعان سومین بخش سامانه سجاد را تأمین وتخصیص منابع و پرداخت خسارات عنوان کرد وگفت: در این بخش تأمین و تخصیص منابع قابل رصد بوده و هرگونه پرداخت خسارت بر اساس اطلاعات گردآوری شده در بخش برآورد خسارات سامانه و نیز مصوبات صورت پذیرفته، ثبت و ضبط می گردد.
 
وی ادامه داد: بخش چهارم مدیریت پروژه های بازسازی ونوسازی  است که در این بخش تمامی خسارات برآورد شده که نیاز به تعریف پروژه دارند، در قالب یک نظام مدیریت پروژه استاندارد تعریف و با اتصال به پایگاه داده های مدیریت پروژه در دستگاههای متولی امکان پایش مستمر و دقیق پروژه ها را تا زمان اتمام کار و بهره برداری پدید خواهد آورد.
شجاعان تصریح کرد: تخصیص منابع پروژه ها نیز در حین اجرا با دریافت بازخورد از پیشرفت تائید شده و صورت وضعیت ها در  این بخش از سامانه سجاد قابل انجام و پایش خواهد بود.منبع:وزارت کشور

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا