یزدفردا:سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین در دیدار با ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه در این سفر متوجه شدم ایران نه تنها صادر کننده نفت و گاز است بلکه در حوزه علم و فناوری نیز پیشرفته است. گفت : با وجود تحولات بین المللی و چالشها اما اراده چین برای توسعه روابط با ایران تغییر نکرده است و در شرایط فعلی از توسعه بیشتر روابط با ایران استقبال می کنیم.

به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیسم چین  که در راس هیاتی  ضمن دیدار و گفتگو با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  به ایران سفر کرده از پارک علم و فناوری پردیس بازدید کرد.

پیشرفت ایران در حوزه علم و فناوری

سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین  بااشاره  به روابط دو کشور در حوزه علم و فناوری بیان کرد: اهمیت ایران  به حوزه علم و موضوع  علم و فناوری  قابل  توجه و تقدیر است. روابط بین و کشور از گذشته دور وجود داشته است و جاده ابریشم مسیر این همکاری را هموار می کرد. اما امروز این همکاری ها با ابتکاری به نام "یک کمربند یک جاده"در حال توسعه است.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین بیان کرد: با وجود تحولات بین المللی  و چالش ها اما اراده چین برای توسعه روابط با ایران تغییر نکرده است و در شرایط فعلی از توسعه بیشتر روابط با ایران استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از اقدامات ایران برای دفاع از منافع قانونی خود دفاع می کنیم. فشارهایی که امریکا بر چین وایران وارد می کند موفق نمی شود. در این سفر متوجه شدم ایران نه تنها صادر کننده نفت و گاز است بلکه در حوزه علم و فناوری نیز پیشرفته است.

حزب کمونیست چین اندیشه توسعه این کشور را مطرح کرده است و نخستین اصل آن نوآوری است. زیرا معتقدیم موتور اصلی توسعه آینده علم و فناوری موضوع نوآوری است. و دو کشور در این زمینه دارای ظرفیت های همکاری فراوانی هستند.

ظرفیت فوق العاده ایران در حوزه علم و فناوری

 در ادامه این دیدار  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: همکاری میان ایران و چین سابقه دیرینه دارد. در حوزه علم و فناوری نیز این همکاری ها اخیرا افزایش یافته است. به گونه ای که ۵۰ پروژه مشترک با ایجاد مکانیزمی میان محققان و پژوهشگران ایران و چین انجام شده است.

ستاری ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات دارای فناوری پیشرفته نیز اقدامات خوبی انجام شده است و ۵ دفتر  ایرانی در چین این اقدامات را پیش می برند. البته در نمایشگاه محصولات پیشرفته در همین پارک فناوری می توانید بخشی از توانمندی های فناورانه جوانان نوآور ایرانی را مشاهده کنید.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین عنوان کرد: خوشبختانه ارتباطات ایران و چین در حوزه علم و فناوری های پیشرفته با سرعت در حال افزایش است و علاوه بر ارتباطات دانشگاهی  تعاملات در سایر حوزه های فناوری نیز شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: شاید تصور شما از ایران به عنوان کشوری متکی به نفت و منابع زیر زمینی باشد. اما واقعیت این است که نیروی انسانی خلاق و نوآوری در  کشورمان داریم که اقتصاد آینده ما را با فعالیت خود متحول می کنند. این جوانان خلاق با فعالیت در شرکت های دانش بنیان تحول اقتصادی در ایران را آغاز کرده اند. به گونه ای که در حال حاضر بزرگترین شرکت های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات در منطقه متعلق به ایران است. بنابراین ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه علم و فناوری برای دو کشور وجود دارد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی  در شرکت های  دانش بنیان

ستاری هچنین با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان گفت: در چند سال اخیر شاهد رشد سریع استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در ایران هستیم و به دلیل ارزش افزوده بالایی که فعالیت آنها دارد بسیاری از سرمایه گذاران سنتی برای سرمایه گذاری روی آنها اقدام کرده اند. همچنین بیش از ۴۰ پارک علم و فناوری در ایران فعالیت می کنند که بزرگترین آنها پارک فناوری پردیس است البته برنامه توسعه هزار هکتاری برای این مجموعه وجود دارد.

پس از این دیدار دو هیات به  بازدید از نمایشگاه محصولات پیشرفته  شرکت های دانش بنیان  مستقر در پارک انجام شد‌. این نمایشگاه دائمی مستقر در پارک فناوری پردیس  معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بخش کوچکی از توانمندی های فناورانه کشور در حوزه های مختلف را به تصویر کشیده است. محصولات نمایشگاه همگی به همت متخصصان و محققان حوزه دانش بنیان کشور طراحی و ساخته شده است. محصولاتی از حوزه های مختلف همچون تجهیزات پزشکی، دارو، نانو فناوری، نرم افزار، مکانیک و مخابرات به چشم می خورد که هر کدام نمایشی از اقتدار و توانمندی جوانان ایرانی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا