فرمانده قرارگاه خاتم‌ الانبیا گفت: در بخش تولید بنزین، کل ظرفیت کشور روزانه ۶۸ میلیون لیتر بود‌ که قرارگاه روزانه ۳۷ میلیون لیتر معادل ۵۴ درصد به این رقم‌ اضافه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سعید محمد‌ گفت: ‌در این بین رسانه‌ها که در آگاهی‌سازی مردم سهم بسزایی دارند و یاری‌رسان نظام و دولت‌ها هستند، خیلی خوب می‌توانند در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های سپاه برای مردم، ‌کمک کنند، فعالیت‌های مجموعه سپاه در حوزه سازندگی، که دست کمی از حوزه نظامی ندارد، مظلوم واقع شده است و این در حالی است که فشارهای استکبار جهانی هم عمدتاً در حوزه اقتصادی و سازندگی است.


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا افزود: سپاه چون پاسدار انقلاب اسلامی است باید در حوزه سازندگی هم نقش خود را ایفا کند، ‌در کل دنیا نیروهای مسلح نقش مهم و اثرگذاری در سازندگی کشورها ایفا می‌کنند و بخشی از فعالیت خود را در این حوزه ‌متمرکز کرده‌اند، ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گلوگاه‌ها‌ی نظام را شناسایی و سعی کرده‌ایم برای رفع مشکل در این حوزه‌ها ورود کنیم و به هیچ عنوان دنبال تجارت و سود نیستیم.

محمد گفت: قرارگاه خاتم کمک به دولت‌ها را همیشه در دستور کار دارد و ارتباط مناسبی با همه دولت‌ها داشته است، قرارگاه ‌هم نظیر هر سازمان دیگر، نیازمند روزآمد شدن است، ماموریت ما عمق بخشی به نظام است و رسالت ما پاسداری از نظام در حوزه اقتصادی است، در حال بررسی خلاءها و گلوگاه‌های نظام در حوزه سازندگی هستیم تا در آن حوزه‌ها حرکت کنیم‌ و همه توان مهندسی سپاه را برای خدمت‌رسانی به مردم متمرکز کرده‌ایم‌.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا افزود: پس از تحریم‌ها امروز به همه ثابت شده است که باید با نگاه به درون، حرکت کنیم و از ظرفیت‌ داخلی استفاده شود و قرارگاه در این حوزه با نظام همراهی دارد، ما احساس می‌کنیم، بخشی از تدابیر رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی‌ مغفول مانده و نیاز است کل بدنه کشور در آن جهت حرکت کند و کارها در این حوزه سرعت بگیرد؛ مقام معظم رهبری همیشه بخش‌هایی از سپاه که در این حوزه حرکت کرده‌اند نظیر بخش‌های هوافضا را به عنوان الگو معرفی می‌کند،‌ این نشان می‌دهد، کشور در اقتصاد مقاومتی نیازمند الگو است و سپاه باید در این حوزه ابتدا پیش‌رونده‌ و سپس پیش برنده باشد.

محمد گفت: ‌متأسفانه مشکل خام‌فروشی در کشور‌‌ وجود دارد، مقام معظم رهبری در موضوع خام‌فروشی تذکر داده‌اند، به هر حال همه ارکان نظام در این حوزه کم کار کرده‌اند، یکی از هدف‌گذاری اساسی ما در دوره جدید مدیریتی قرارگاه خاتم، این است که این حوزه‌ها شناسایی شود و به نظام کمک کنیم، در بخش‌های بالادستی و میان‌دستی حوزه‌های نفتی کار زیادی شده است، اما در حوزه پایین‌دستی ابتدا به صادرات و سپس به خرید با چند برابر قیمت می‌رسیم و همه فشارهای استحصال‌، فرآوری و پالایش نفت را تحمل می‌کنیم، اما نتیجه به کسانی که این تکنولوژی را دارند واگذار می‌کنیم.

وی افزود:‌ ما باید اول نیازهای داخلی خود را طی سنواتی برطرف کنیم و سپس در حوزه صادرات که بازار خوبی است، خلق ثروت کنیم، به ازای سرمایه‌گذاری در بخش های بالادستی و میان‌دستی، نسبت اشتغال ایجاد شده یک به سه است، یعنی اگر همان سرمایه‌گذاری که در بخش بالادستی انجام می‌شود، در بخش پایین دستی هم انجام شود، سه برابر تولید اشتغال داریم، ضمن آنکه‌ محصولات استراتژیکی را که از سایر کشورها گران می‌خریم، خودمان تولید می‌کنیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

محمدگفت: قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نیست، اتفاقا ما پیمانکاران زیادی داریم، قرارگاه خاتم در پروژه‌هایی که بخش خصوصی علاقه‌‌ای به حضور ندارد، یا ابهامی داشته باشد، حضور می‌یابد؛ خواستگاه قرارگاه خاتم ‌سازندگی کشور پس از جنگ تحمیلی است، ‌پس از جنگ همه پیمانکاران خارجی از کشور رفته بودند و پیمانکاران داخلی هم توان نداشتند، آن زمان هر  پروژه‌‌ای نظیر ساخت یک جاده، یک سد، یک آزادراه و غیره که مطرح می‌شد، پروژه‌های بزرگ به نظر می‌رسید و در توان مدیریتی کشور نبود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا افزود: در همان مقطع مباحث ساخت سد‌های کرخه و کارون سه که مطرح شد، به سمت شرکت‌های خارجی رفتند مناقصات بین‌المللی برگزار شد، اما قرارگاه خاتم برای سد کرخه مطابق یک سوم قیمت خارجی، قیمت داد و در زمان‌بندی مناسب پروژه را اجرا کرد؛ یا در کارون سه قرارگاه خاتم در بخش‌هایی از پروژه فعال شد و همین موجب شد شرکت‌های پیمانکار به خود اجازه دهند در پروژه‌ها ورود کنند، پس از آن قرارگاه تصمیم گرفت به تدریج از بازسازی فراتر رفته و پروژه‌های سنگین‌تری را تقبل کرد، بنابراین به سمت خلاء‌های نظام در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی حرکت کردیم.

محمد گفت:‌ قرارگاه خاتم به اجرای پروژه‌هایی نظیر تونل‌های بزرگ وارد شد، دستگاه‌های TBM را وارد کار کرد و امروز رکورد ساخت یک کیلومتر تونل طویل در ماه توسط قرارگاه خاتم به ثبت رسید و این دستاورد مهمی است.

وی افزود: ‌امروز مجموعه قرارگاه خاتم موضوع محرومیت‌زدایی را از محل منابع خود دنبال می‌کند، در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های قرارگاه خاتم، موضوع محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود و برحسب نیاز، مدرسه، خانه بهداشت، پل، جاده، سرویس بهداشتی، حمام، مسجد و غیره می‌سازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا گفت: تاکنون ساخت ۶ هزار واحد مسجد، ۶۰۰ واحد بازسازی گلزار شهدا، ساخت ۵۵۰ واحد مدرسه و حوزه علمیه، ساخت ۲۵۰ واحد کتابخانه‌، ۸۰۵ پروژه آب‌رسانی و آبخیزداری‌، ۶۵۵ باب‌خانه بهداشت، ۲۷۱۵ غسالخانه، حمام و سرویس بهداشتی، ساخت ۸۷۶ مجموعه ورزشی، ۵۱۰ واحد گلخانه و جایگاه پرورش دام و طیور، ‌ساخت ۱۶۶۵ کیلومتر ‌جاده و تونل و ساخت ۳۷۷ دهنه پل را انجام داده است‌.

وی افزود: در حوزه محرومیت‌زدایی‌ به عنوان مثال در کنار پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خیاط‌خانه راه‌اندازی کرده‌ایم و در اختیار کمیته امداد گرفته است همه لباس‌های پرسنل این پروژه (هر ۶ ماه ۱۲۰۰۰ دست) توسط این خیاط‌خانه تأمین می‌شود و ۳۵ نفر اشتغال‌زایی انجام‌ شده است.

محمد گفت: در حوزه کشاورزی که با پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه مرتبط است، ما قراردادی با دولت داریم مبنی بر اینکه که در نوار مرزی، اراضی مستعد شناسایی می‌کنیم، تسطیح اراضی و انتقال آب تا آنجا را ما انجام دهیم، سپس شرکت‌های تعاونی تأسیس می‌شوند، زمین در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از این فضا استفاده کنند و درآمدزایی برای مردم دارد؛ تا امروز در این حوزه حرکت خوبی انجام شده و بخشی از اراضی تحویل شرکت تعاونی‌ها شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا افزود: ‌در بخش تولید بنزین کل ظرفیت کشور روزانه ۶۸ میلیون لیتر بود‌ که قرارگاه روزانه ۳۷ میلیون لیتر معادل ۵۴ درصد به این رقم‌ اضافه کرده است. ‌در تولید گاز شیرین ظرفیت کشور ۶۵۰ میلیون متر مکعب‌ بود که قرارگاه ۱۵۰ میلیون متر مکعب‌ معادل ۲۳ درصد به این رقم افزوده است.

وی افزود:‌ در بخش مخازن نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت کشور ۵ میلیارد متر مکعب بوده است که قرارگاه ۶ میلیارد متر مکعب معادل ۱۲۰ درصد به آن افزوده است.‌ در بخش گازوئیل و سایر فرآورده‌ها، ظرفیت کشور تولید روزانه ۹۰ میلیون لیتر بوده است که قرارگاه ۲۳ میلیون لیتر به آن افزوده است.

محمد گفت: خطوط انتقال نفت و گاز در کشور ۹۰۰۰ کیلومتر بود‌، ۴۶۰۰ کیلومتر قرارگاه خاتم به اتمام رساند یا در حال اتمام است و این معادل ۵۱ درصد است.

وی افزود: حجم مخزن سدهای کشور ۲۱ میلیارد متر مکعب بود که قرارگاه با ساخت ۶۲ سد حجم مخزن ۲۵ میلیارد متر مکعبی به ظرفیت سدهای کشور اضافه کرد و این رقمی معادل ۱۱۹ درصد است، قرارگاه خاتم با ساخت ۶۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال لوله در ۱۵ استان، به میزان ۷۹ درصد به ظرفیت کشور افزوده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا گفت:‌ در بخش آزادراهی ظرفیت کشور بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر بود که قرارگاه خاتم حدود ۹۰۰ کیلومتر به این ظرفیت اضافه کرده است‌؛ در حوزه راه‌آهن قرارگاه خاتم با احداث ۳۹۰۰ کیلومتر زیرسازی و روسازی راه‌آهن‌ ۴۱ درصد به ظرفیت کشور در این زمینه اضافه کرده است، همچنین در بخش مترو ۲۲۷ کیلومتر خط مترو در کشور وجود دارد که قرارگاه هم ۲۵۰ کیلومتر معادل ۹۰ درصد به این ظرفیت اضافه کرده است.

وی افزود: ‌ظرفیت کشور در بخش اسکله و بندر ۳۳ پست بود که ۵۲ پست معادل ۱۵۷ درصد هم قرارگاه به آن افزوده است، همچنین ۲۸ میلیون متر مکعب لایروبی در کشور انجام شده بود، قرارگاه خاتم هم ۵۸ میلیون متر مکعب معادل ۱۲۸ درصد به آن ‌‌افزود؛ قرارگاه در مقطعی ۱۰۰ پست اسکله صیادی و مردمی با رقمی مناسب ساخت و تحولی در زندگی مردم منطقه ایجاد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا