بازارساز دلار را به کانال ۱۰هزارتومانی بازگرداند

دلار که کاهشی‌ترین پاییز دهه ۹۰ را ۲ هفته پیش به پایان برده بود، اولین هفته زمستان را با بازدهی مثبت خاتمه داد. دلار در حالی روز پنج‌شنبه در سطح بالاتری نسبت به پنج‌شنبه دو هفته پیش قرار داشت که بازارساز در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه سعی کرد با قدرت‌نمایی خود مانع از اثرگذاری بیشتر نوسان‌گیران شود. دلار در روزهای اول، دوم، سوم و چهارم دی‌ماه افزایش قیمت را تجربه کرد و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، قیمت دلار بخشی از افزایش روزهای قبل را از دست داد؛ دلار که روز چهارشنبه ۲۵۰ تومان کاهش یافته بود، روز پنج‌شنبه ۱۵۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد. با وجود کاهش ۲روز آخر، دلار در هفته گذشته در مجموع بیش از ۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. شاخص ارزی ۲ هفته پیش ۴/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

معاملات امروز شنبه ۸ دیماه بازار ارز با حرکت دلار در نیمه کانال ده هزار تومانی آغاز شد و فعالان بازار بر این باور هستند که سفته‌بازان باز هم ناامید شده‌ و انتظار افزایش نرخ ندارند.

 در دقایق آغازین معاملات امروز شنبه هشتم دی ماه، نرخ دلار با بازگشت به کانال ده هزار تومانی، بار دیگر نشان داد که بازارساز، دامنه نوسان نرخ دلار را همچنان در کانال ده تا دوازده هزار تومانی محدود کرده و اجازه تغییر آن را نمی‌دهد.

 روزهای میانی هفته گذشته، نرخ دلار تا مرز ورود به کانال دوازده هزار تومان هم بالا رفت و در بازار آزاد نرخ از سوی برخی دلالان، اندکی بالای ۱۲ هزار تومان هم معامله شد، اما با دخالت موثر بازارساز، روز پنجشنبه مجدد یک کانال پایین آمد و امروز شنبه، باز هم به کانال ده هزار تومانی بازگشت.

امروز آنگونه که تابلوهای صرافی های بانکی مشخص کرده اند، نرخ هر دلار آمریکا برای خرید ده هزار و ۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، ضمن اینکه هر یورو برای خرید ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته فعالان، بخشی از افزایش قیمت دلار ناشی از بالا رفتن سنتی تقاضا در آستانه پایان سال میلادی بود. بخشی از این تقاضا مربوط به شرکت‌های تجاری است که برای تسویه‌های انتهای سال خود نیاز به دلار دارند و بخش کمتر مربوط به سفرهایی است که در این مقطع از سال برای تعطیلات کریسمس کمی افزایش می‌یابد. گرچه برخی دیگر اعتقاد دارند که اثرگذاری عامل اول، هفته گذشته توان افزایش نرخ ارز را نداشته است، چرا که موج اصلی این جنس از تقاضاها پیش از هفته قبل انجام شده و رشد نرخ ارز با موعد این تقاضاها تطابق زمانی نداشته است. برخی فعالان؛ هفته گذشته عوامل دیگری را نیز در رشد قیمت موثر دانستند که از آن جمله کاهش بهای نفت و تغییراتی در پرداخت سود بانکی بود. با این حال، آنچه مسلم است، بازارساز با مشاهده تحرکات نوسان‌گیران و جوسازی آنها از روز چهارشنبه وارد بازار شد و توانست قیمت را به دو کانال عقب‌تر بازگرداند.

روز چهارشنبه، نوسانی‌ترین روز بازار در هفته گذشته بود. در این روز قیمت در ۳ کانال مختلف نوسان کرد. در ابتدای روز چهارشنبه قیمت با افزایش شدید فعالیت نوسان‌گیران تا محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت؛ با این حال با حضور بازارساز و تصمیمات شجاعانه در قیمت‌گذاری ارز صرافی‌های منتخب، قیمت به سرعت به کانال ۱۱ هزار تومانی و در انتهای روز به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگشت. در این روز، بازارساز به یکباره برای اینکه قیمت صرافی‌های منتخب را به نرخ بازار نزدیک کند، قیمت این صرافی‌ها را هزار تومان افزایش داد و با کم شدن فاصله قیمت صرافی‌ها و کف بازار، قیمت به یکباره شروع به عقب‌نشینی کرد.  روز پنج‌شنبه صرافی‌های منتخب فروش دلار خود را در کانال ۱۱ هزار تومانی کلید زدند. فاصله کم قیمت بازارساز با معامله‌گران موجب شد که نوسان‌گیران نتوانند زمینه‌ساز ورود تقاضای کاذب به بازار شوند و در نتیجه جذابیت خرید پایین‌تر آمد.  اکنون باید دید در آغاز هفته‌جاری، آیا همچنان تقاضای ژانویه در بازار اثر خواهد داشت یا با کاهش تقاضای فصلی، توان نوسان‌گیران نیز پایین خواهد آمد. یکی از مهم‌ترین علامت‌هایی که می‌تواند قیمت دلار در هفته‌جاری را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، روند نرخ حواله درهم است. درهم در بیشتر روزهای هفته گذشته روند افزایشی داشت و حتی تا محدوده ۳ هزار و ۴۰۰تومان نیز صعود کرد؛ ولی در نهایت در انتهای هفته زیر مرز۳ هزار تومانی به‌کار خود پایان داد.

منابع:

مهر

دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا