وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن اعلام کرد واردات نفت ژاپن از ایران، علیرغم تحریم نفتی تهران توسط آمریکا، برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته است.

به گزارش  ایرنا، ژاپن تایمز روز دوشنبه به نقل از این وزارتخانه نوشت: واردات نفت ژاپن از ایران در ماه آگوست (10 مرداد تا 10 شهریور) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن، در ماه آگوست این کشور در مجموع سه میلیون و 390 هزار بشکه برابر با روزانه 177 هزار و 500 بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

ژاپن تایمز در تحلیل افزایش خرید نفت ایران توسط ژاپن تصریح کرده است این امکان وجود دارد که پالایشگاه های ژاپنی بخواهند تا پیش از آغاز تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر، نفت بیشتری از ایران وارد و ذخیره کنند.

ژاپن پیشتر از آمریکا خواسته بود با توجه به نیاز پالایشگاه های این کشور به نفت ایران، توکیو را از تحریم های نفتی تهران معاف کند.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از این کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

نفت ایران 5.5 درصد کل واردات نفت ژاپن را تشکیل می دهد دولت ژاپن از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته است که این کشور را از این تحریم مستثنی کند و استدلال کرده است که به تضمین تنوع تامین نفت خام نیاز دارد.

ایالات متحده آمریکا این درخواست ژاپن را تا کنون رد کرده است اما توکیو می گوید به مذاکرات با آمریکا تا حضور نتیجه همچنان ادامه خواهد داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا