در سال حمایت از کالای ایرانی و همزمان با 7 مهر روز آتش نشان و ایمنی، متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت سامانه آتش نشانی هوایی پیشرفته سنگین برای اطفاء آتش سوزی های گسترده توسط هواپیماهای جت شدند.

در این مراسم که در شرکت هواپیماسازی (هسا) اصفهان برگزار شد، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از نزدیک با حضور در منطقه عملیات پروازی جت آتش نشان، عملیات پاشش پرفشار را مشاهده کردند.

افزایش سرعت عمل در مهار اطفاء حریق، نیاز کشور به سامانه آتش نشان هوایی، خسارت قابل توجه به جنگل ها و مراتع در اثر آتش سوزی (1500 هکتار در سال) و صعب العبور بودن مراتع و جنگل ها از دلایل طراحی و ساخت سامانه آتش نشانی هوایی پیشرفته سنگین است.

امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان کشور که قهرمانانه در مواقع خطر و بحران به کمک و یاری مردم عزیزمان می شتابند، گفت: حقیقتا مسئولیت آتش نشانان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و همگان دیده ایم که این مردان بی ادعا برای کمک و یاری هموطنان مان از هیچ تلاش و کوششی حتی نثار جان با ارزش خودشان فروگذار نمی کنند و به همین بهانه امروز توفیق این را یافتیم که برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران سامانه پیشرفته و مدرنی را طراحی و آماده کنیم که توسط یک فروند هواپیمای جت آتش نشان، 18 تن آب را در مدت کوتاه 5 ثانیه بر روی مساحت تعیین شده مورد حریق با رعایت الگوی مناسب تخلیه کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح قابلیت های این دستاورد مهم که با کار جهادی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از نیاز به خارج از کشور صورت گرفته است، اظهار داشت: فناوری و قابلیت طراحی و ساخت چنین سامانه ای در حال حاضر در انحصار کشورهای معدودی قرار دارد و بحمدالله متخصصان صنعت دفاعی موفق به طراحی مدرنی از این سامانه شدند.

وی با بیان اینکه این سامانه به گونه ای طراحی شده که آب پرحجمی را در مخازن تحت فشار با جداره های نازک نگهداری و حمل می کند، افزود: این سامانه توسط یک فروند جت در طول پرواز به سرعت مخزن را تخلیه کرده و تحت تاثیر ناخواسته تلاطم سیال و تغییر وزن قرار نمی گیرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در طول پرواز جت، تعادل و پایداری هنگام پاشش و پس از آن نیز به طور کامل حفظ می شود، تصریح کرد: آب سیال پاشیده شده به هیچ وجه به درون موتور هواپیما وارد نمی شود.

امیر سرتپ حاتمی در زمینه دیگر قابلیت های این سامانه آتش نشان هوایی خاطرنشان کرد: شیوه پاشش تحت فشار فعلی توسط این جت برتری های عملیاتی نسبت به روش های قدیمی تر پاشش دارد که بر همین اساس امکان اطفاء حریق های گسترده را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه با دستیابی به این فناوری و دستاورد، امکان نصب آن بر روی هواپیماهای مختلف سنگین میسر است، اضافه کرد: با ساخت این سامانه کشورمان می تواند با آتش سوزی های گسترده و پرحجم با سهولت و قدرت مقابله کند و در برطرف ساختن مباحث و مسائل زیست محیطی مانند ریزگردها این سامانه قابلیت های فراوانی دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: آتش نشان هوایی پیشرفته و سنگین می تواند با استقرار در فرودگاه ها، تمام جغرافیا و محیط زیست کشور را مورد حفاظت و پوشش قرار دهد و در شرایط ویژه ستاد بحران کشور را یاری رساند.

امیر سرتیپ حاتمی در پایان با تبریک این موفقیت مهم به مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دولت خدمتگزار و ملت شریف ایران اسلامی گفت: این دستاورد مهم با مشارکت شبکه همکاران صنعتی و محققان دانشگاهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به دست آمده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا