در روزهایی که پیشرفت علمی کشور کالای غیر ضروری محسوب میشود

اگر به خارج از ایران سفر کرده باشید با راه های تهیه ارز مسافرتی آشنا هستید اما در میان گردشگران,عده ای هم هستند که به دلایل دیگر به خارج از ایران سفر میکنند و نیاز و دلایل آن ها برای ارز محدود به گردشگری و خرید نمی شود  گروهی از این افراد دانشجویانی هستند که برای ادامه تحصیل یکی از کشورهای خارجی را انتخاب کرده اند.عده ای از اساتید و محققان کشور هم هستند که به دلیل فرصت مطالعاتی و یا شرکت در کنفرانس ها و همایش های علمی بین المللی اقدام به تهیه ارز میکنند.

يكي از شاخص هاي علم سنجي، به نمايش گذاشتن توانمندي ها و پيشرفت هاي علمي كشور است كه اين امر از طريق ارائه مقاله یا سخنرانی در همايش هاي ساير كشورها محقق مي شود. همچنين سفر به ساير نقاط جهان امكان آشنايي با محققين و همكاري هاي بین المللي را مهيا مي سازد.

در روزهای پیشین قیمت ارز در هر روز، هر ساعت و حتی دقیقه با تغییراتی چشمگیر مواجه شد تا جایی که نرخ آن در بازار آزاد سر به فلک کشید.این نوسانات ارزی  آسیب هایی جدی به قشر محققین,اساتید و دانشجویان وارد کرده است .ارز دانشجویی و ارز مختص محققین, برای شرکت در کنفرانس ها یا خرید تجهیزات ,از جمله تسهیلات ارزی بودند که بانک مرکزی برای اساتید و دانشجویان تخصیص داده بود اما با توجه به تغییر سیاست های ارزی و حذف ارز دولتی برای دانشجویان و اساتید دیگر امکان دریافت این ارز طبق روال پیشین وجود ندارد. (تا آخر شهریور ارز دولتی برای ۳۵ درصد سهم دانشجوهای فرصت مطالعاتی پرداخت میشود ولی برنامه بعد از آن مشخص نیست)که به این معناست که تا اطلاع ثانویه ارز فرصت مطالعاتی، دوره های اموزشی و پژوهشی، شرکت در کنفرانس ها ، ماموریت ها، خرید تجهیزات ازمایشگاهی و از این قبیل با نرخ ارز بازار ازاد تامین خواهد شد! این به این معناست که دانشگاهها باید بساط بین الملل و پژوهش را جمع کنند و فعلا در دانشگاهها این واژه ی فانتزی! را مطرح نکنیم!

مشکل بزرگتر زمانی شروع میشود که محققین و اساتید با وجود نامه ارزی وزارتخانه و نامه معاونت مالی دانشگاه و ... موفق به خرید ارز حتی با نرخ ثانویه هم نمی شوند به‌نظر می‌رسد در حال حاضر با اینکه به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی روند واردات و صادرات با خلل خاصی رو‌به‌رو نشده است، اما اساتید و طالبان علم  در تهیه ارز دچار مشکل شده‌اند و نه  اعتراضی به این وضع می شود و نه دیگر برای کسی در این هیاهو و نوسانات اهمیتی دارد

در یزد هم اگر به بانک مراجعه کنید کسانی که کارگاهی کوچک دارند به بهانه واردات و صادرات, به راحتی ارز دولتی با قیمت 4200 تومان دریافت میکنند اما اساتید و محققان برای پیشرفت علمی کشور حتی ارز ثانویه هم به سختی میتوانند تهیه کنند

عجیب است که در این آشفته بازار به یاد فرمایشات مقام معظم رهبری می افتیم که چندماه پیش در جایی عنوان کردند :حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور رشته‌ ریاضی کاهش پیدا کرده است. این برای آینده‌ کشور خطرناک است. ما این رشته‌های مهمّ علوم پایه را به خصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را برای آینده لازم داریم. اگر چنانچه داوطلبانِ اینها کم باشند و هجوم بشود به رشته‌های درآمدزا که حالا یک پولی و شغلی بلافاصله در اختیار انسان می‌گذارد، این موجب مشکل است

حال سوالی که مطرح میشود این است که آیا تخصیص ارز برای کسب علم و همکاری های بین المللی کاری غیر ضروری محسوب میشود یا خیر؟!

در آخر توصیه ای که برای خوانندگان دارم این است که اگر برای دریافت ارز مسافرتی یا دانشجویی با سوالی روبرو شدید، مستقیم از طریق روابط عمومی بانک مرکزی و سایت این مجموعه در نشانی CBI.IR اطلاعات لازم را بدست آورده و وقت و انرژی خود را صرف شایعات منتشر شده در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی نکنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا