MBAچیست؟

(MBA (Master of Business Administration یا دوره عالی مدیریت کسب و کارنخستین بار در دهه ۱۹۰۰ میلادی پایه گذاری شد. این رشته با هدف تربیت مدیران ارشد و میانی و آماده سازی کارآفرینان برای ورود به دنیای کسب و کار در جامعه صنعتی آمریکا شکل گرفت و به تدریج به یکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی در سراسر دنیا تبدیل شد.

در تمام دنیا سرعت رشد تعداد صندلی های دانشگاهی که به MBA اختصاص داده می شود شگفت انگیز است و امروزه بیشترین تعداد ورودی تحصیلات تکمیلی در کشورهای توسعه یافته متعلق به این دوره است. هدف دوره MBA کمک به درک بهتر مدیران اجرایی و کارآفرینان از محیط کسب و کار و مدیریت به منظور موفقیت در کارشان است. در ایران نیز از حدود ۱۵ سال پیش رشته تحصیلی MBA به صورت رشته ای آکادمیک در دانشگاه ها تدریس می شود و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است تا جایی که ظرفیت محدود پذیرش دانشگاه ها پاسخگوی استقبال گسترده مخاطبان نیست.از طرف دیگر مخاطبان اصلی دوره های آکادمیک افراد کم تجربه تری هستند که به حوزه های مدیریت کسب و کار علاقمندند.در پاسخ به این ضرورت دوره های یکساله آموزش MBA درقالب دوره های آموزش عالی آزاد برای افرادی که عمدتا دارای تجربه اجرایی در صنعت هستند شکل گرفت.

 

تفاوت دوره MBA‌یکساله و MBA‌تمام وقت

در MBA یکساله عمدتا افرادی شرکت می کنند که تجربه کاری دارند. طراحی دوره به گونه ای است که فرد در مدت دوره بتواند به کسب و کار خود برسد. در کلاس های MBA یکساله دروس از سوی استاد ارائه می شوند و با مطالعه دانش پذیران، یادگیری کامل می شود.

 

دکتر علی منافی رییس واحد مدیریت حرفه‌ای در گفتگو با دنیای اقتصاد خبر داد مراحل پذیرش و ثبت نام دانش‌پذیران ترم جدید دوره عالی مدیریت اجرایی (MBA) این دانشگاه از اول مرداد ۱۳۹۷ آغاز شده است.

 

دکتر علی منافی با این توضیح که واحد MBA یک‌ساله دانشگاه شهید بهشتی به عنوان بزرگترین مرکز آموزش حرفه‌ای کشور و با ۵ سال سابقه برگزاری MBA حرفه‌ای در کشور شناخته شده است سخنان خود را آغاز کرد.

وی افزود: دوره MBA مناسب افرادی است که می‌خواهند عملا در بازار کار، کسب و کاری را اداره کنند یا در سطوح مختلف مشاغل مدیریتی مشغول به کار شوند یا می‌خواهند کارآفرینی انجام دهند. MBA حداقل دانش برای افرادی است که می‌خواهند در حوزه کسب و کار فعال باشند. در MBA با چند حوزه آشنا می‌شویم مثل اینکه چه‌طور منابع انسانی را اداره کنیم و چه‌طور کالا و خدمات‌ را سازماندهی کنیم و بفروشیم. همچنین چه‌طور بتوانیم عملیات‌ را درست انجام بدیم و البته از نظر مالی کار موفقی انجام دهیم. این حداقل موضوعاتی است که برای هر کسب‌وکاری اعم از جدید، قدیمی، مدرن، بزرگ و کوچک وجود دارد.

منافی با اذعان به اینکه واحد MBA یک‌ساله دانشگاه شهیدبهشتی از زمستان سال ۹۲ به برگزاری بیش از ۳۰ دوره MBA یک‌ساله موفق همت گماشته و بزرگترین دانشگاه به لحاظ تعداد دانش‌آموختگان در کشور است، اضافه کرد: در طول این سال‌ها دانشپذیران MBA دانشگاه شهید بهشتی توانستند با شبکه بزرگ و متنوعی از مدیران کسب و کارها ارتباط برقرار کنند و به هدف اصلی رشته MBA که توسعه ارتباطات در کسب و کار است، جامه عمل بپوشانند.

رییس واحد مدیریت حرفه‌ای تصریح کرد: واحد MBA در طول این سال‌ها به طور مداوم به ارزیابی دوره و نظرسنجی مستمر از دانش‌پذیران پرداخته و به اصلاح و بهبود دوره توجه خاصی داشته است و بالاترین کیفیت آموزش را برای دانش‌پذیران در این دانشگاه فراهم کرده است.

وی اعلام کرد داوطلبان دوره MBA مرداد ۱۳۹۷ می‌توانند قبل از ثبت‌نام، در همایش رایگانی که به منظور آشنایی با MBA در محل دانشگاه شهید بهشتی واقع در ولنجک برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

داوطلبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.mbaedu.ir مراجعه کرده و یا با شماره‌های تلفن ۰۲۱۲۲۴۳۹۰۳۳ و ۰۲۱۲۲۴۳۹۰۳۴ تماس بگیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا