وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: برخی گمان می‌کنند امضای قرارداد با توتال اسلام را به خطر می‌اندازد اما این قرارداد اسلام را تقویت می‌کند. اسلام زمانی به خطر می‌افتد که سرمایه اصلی هدر رود، مردم بیکار باشند و عزت نفس ملی از بین برود.

بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا با بیان اینکه خط مذکور شش ماه بعد از وضعیت بحرانی در زمستان سال گذشته افتتاح شد، اظهار کرد: در مورد افتتاح این خط به مردم قول داده بودم که انجام و بخشی از نگرانی برای امنیت انرژی در این استان‌ها برطرف شد.

وی افزود: برای من به عنوان وزیر نفت مایع سرشکستگی بود که اعلام کنیم ایران دارای بیشترین ذخایر نفتی و گازی در جهان است اما در نقاطی با مشکل تامین گاز مواجهیم. این یک افتخار نیست که روی زمینی پابرهنه راه برویم و افتخار کنیم که زیر این زمین ثروت خوابیده است.

وزیر نفت ادامه داد: هنر ما به عنوان مدیران و مسوولان کشور این است که توانستیم سرمایه‌ای درازمدت برای بهبود نسل فعلی و نسل آینده فراهم کنیم و اجازه ندهیم ثروت کشور هدر رود. من از مردم استان‌های مازندران، گلستان و گیلان که در ایام زمستان به ما کمک کردند و نمایندگان این استان‌ها تشکر می‌کنم.

زنگنه با اشاره به قطعی گاز در زمستان سال گذشته گفت: شبی گمان می‌کردم که روز آینده با قطعی گاز مواجه خواهیم بود، بنابراین به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نمایندگان پیامک زدم و جواب‌هایی که دریافت کردم بسیار ارزشمند بود. انسان در روز سختی رفیق خود را می‌شناسد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مسوولان این استان‌ها تلاش کنند از گاز به عنوان خوراک صنایع استفاده شود، تصریح کرد: یک تکنولوژی در دنیا وجود دارد که براساس آن گاز به پلاستیک تبدیل می‌شود. در این استان‌ها آب ارزان که رقابتی با آب کشاورزی ندارد، وجود دارد و امکان استفاده از این تکنولوژی فراهم است. من بارها در پیگیری این موضوع تاکید کرده‌ام زیرا در راستای آن هزاران شغل ایجاد می‌شود. وزارت نفت نمی‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند زیرا محدود شده است اما حمایت خواهد کرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه افتتاح خط مذکور باعث گازرسانی به روستاها، شهرها و صنایع می‌شود، افزود: از زمان هوخشتره تا شروع دولت یازدهم به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود. در سه سال اخیر به ۹۰۰۰ روستای دیگر گازرسانی شد و در یک‌سال و نیم آینده به ۵۰۰۰ روستا بدون اینکه یک ریال از دولت گرفته شود، گازرسانی خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد کل جمعیت ایران گازدار هستند، توضیح داد: بیش از ۹۸ درصد شهرها و بیش از ۹۰ درصد روستاها گازدار هستند که به طور کلی جمع آنها ۹۵ درصد از جمعیت کل کشور می‌شود. پنج درصد دیگر نیز شهرهای کوچک و صعب‌العبور هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر یک سال تاخیر در بهره‌برداری از دو فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار عدم النفع دارد، اظهار کرد: زمانی که نتوانسته بودیم از این گاز بهره‌برداری کنیم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت در صنایع سوزانده شد. این پول از جیب مردم سوخت. در آن زمان می‌گفتند اوضاع خوب است اما پول از جیب مردم می‌رفت.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت فرانسوی توتال گفت: برخی گمان می‌کنند این قرارداد اسلام را به خطر می‌اندازد. اتفاقاً این قرارداد اسلام را تقویت می‌کند. اسلام زمانی به خطر می‌افتد که سرمایه کشور هدر برود، مردم بیکار باشند و عزت‌نفس ملی از بین برود.

زنگنه با اشاره به وضعیت استان‌های شمالی کشور در زمستان سال گذشته گفت: در آن زمان نمایندگان این استان‌ها نزد من آمدند و گفتند مردم ما یک بار در این سرما آسیب دیدند، کاری نکنید که باز هم آسیب ببینند. این حرف به من خیلی فشار وارد کرد.

وی با تاکید بر اینکه با افتتاح خط لوله مذکور آینده روشن با امنیت در تامین انرژی برای استان‌های شمالی رقم خواهد خورد، در مورد اکتشاف و توسعه میادین نفتی و گازی گفت: در خزر دیگر با تحریم روبه‌رو نیستیم اما برای میادین نفتی و گازی این منطقه باید خواهان داشته باشیم تا توسعه میدان‌های این منطقه را انجام دهد. فعلا هیچ شرکت خارجی برای این موضوع اظهار تمایل نکرده است.

وزیر نفت تاکید کرد: باید در این مناطق گاز و نفت و مخصوصا گاز کشف کنیم زیرا در مورد گاز در مناطق با مشکل مواجه هستیم.

منبع:ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا