بورس اوراق بهادار تهران دیروز با وجود عرضه‏های سنگین و منفی بودن اکثر نمادها توانست با کارنامه مثبت به‌کار خود پایان دهد. دیروز نمادهای خدمات انفورماتیک، مپنا، فولاد مبارکه، پتروشیمی پردیس و همراه با رشد خود توانستند شاخص کل را 83 واحد رشد دهند. شاخص دیروز با رشد 1/ 0‌درصدی به رقم 79هزار و 744واحد رسید.

در بازار دیروز اکثر نمادها با عرضه‏های قابل‌ملاحظه‏ای مواجه بودند. بخش عمده این عرضه‏ها ناشی از بازگشایی ضعیف بازارهای جهانی و همچنین نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی می‏شود. در بازار جهانی دیروز بازگشایی بازارهای بین‏المللی با افت قیمت‌ها همراه بود که در مهم‌ترین فاکتورها بهای نفت برنت به 49دلار رسید. بهای مس نیز به قیمت کمتر از 5هزار و 500 دلار معامله شد. سرب و روی به ترتیب 2هزار و 158دلار و 2هزار و 568 دلار به ازای هر تن (در ساعت 16 دیروز) معامله شدند. در بازار دیروز همچنین علی بیگ‏زاده، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره علت توقف دیروز نماد دو شرکت سرمایه‏گذاری‏ صنعت‏ بیمه‏ و حفاری شمال گفت: توقف نماد سرمایه‏گذاری صنعت بیمه ناشی از ابهام در ارائه اطلاعات مربوط به فروش و سپس خرید بخشی از پروژه تجاری - اداری گلستان خیام واقع در منطقه 22 است که مدیران آن باید توضیحاتی ارائه دهند. حفاری‌شمال نیز از عدم فروش ساختمان مرکزی خبر داده و برنامه تعدیل سود سال مالی 95 که قرار است توضیحات لازم ارائه شود.

این مقام مسوول در برابر این سوال که علت غیبت طولانی دو بانک پاسارگاد و پارسیان که دوم آذر و 15 آبان سال گذشته تاکنون با توقف نماد روبه‌رو هستند، چیست؟ گفت: این دو بانک باید اطلاعات مربوط به دو سال مالی قبل و جاری را بدهند اما تاکنون چنین رویدادی رخ نداده تا امکان بازگشایی نماد این دو بانک بزرگ بورس با سرمایه‏های بیش از 5 و 3/ 2 هزار میلیارد تومان فراهم شود. بیگ‌زاده درباره آخرین وضعیت بانک صادرات هم به بورس‌پرس گفت: این بانک نامه توضیح لازم مربوط به مطالبات را به سازمان بورس ارسال کرده اما از احتمال تعدیل دیگری خبر داده که باید منتظر آن بود تا بعد از تکمیل اطلاعات و انتشار نکاتی توسط اداره نظارت بر ناشران بورسی، زمینه بازگشایی «وبصادر» فراهم شود.

در گروه بانکی، رئیس کانون بانک‏های خصوصی با بیان اینکه دستور کار جلسه آتی بانک‏ها، نرخ سود بانکی و حمایت از تولید و اشتغال است، گفت: به دنبال این هستیم که نرخ سود بانکی هم در بخش سپرده و هم در بخش تسهیلات متعادل‏تر شود. در گروه نفتی مجوز افزایش سرمایه یک‌هزار و 800 میلیارد ریالی شرکت نفت پاسارگاد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد. سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه 300 درصدی شرکت نفت پاسارگاد موافقت کرد. افزایش سرمایه شرکت نفت پاسارگاد از مبلغ 600 میلیارد ریال به مبلغ 2 هزار و 400 میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه شرکت نفت پاسارگاد به‌منظور اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه‏ای و انجام طرح‌های توسعه‏ای خواهد بود. در گروه قندی، شرکت قند لرستان طی دوره 9 ماهه منتهی به 31 فروردین 96 با تحقق 575 ریال سود به ازای هر سهم از پیش‏بینی‏هایش فراتر رفت. شرکت قندلرستان پیش‏بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیر 96 را با سرمایه 240 میلیارد ریال به صورت حسابرسی شده 509 ریال اعلام کرد. احتمالا شرکت انتظار دارد در سه ماه پایانی سال مالی، هزینه‏های بیشتری نسبت به درآمدها داشته باشد. در گروه ساختمانی نیز شرکت سامان‌گستر اصفهان طی دوره 6 ماهه منتهی به 30 اسفند ماه 95 با تحقق 52 ریال سود به‌ازای هر سهم، معادل 26 درصد از پیش‏بینی‌هایش را پوشش داد.

 

«ثامان» پیش‏بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را با سرمایه 221 میلیارد و 941 میلیون ریالی رقم 200 ریال اعلام کرد. در گروه کانی غیرفلزی مجوز افزایش سرمایه 78 میلیارد ریالی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد. سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه 108 درصدی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا موافقت کرد. افزایش سرمایه شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از مبلغ 72 میلیارد ریال به مبلغ 150 میلیارد ریال از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد.

بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا به‌منظور جبران مخارج سرمایه‏گذاری انجام شده بابت خرید 2 درصد سهام شرکت نسوز آذر (سهامی‏عام) و تامین منابع مالی موردنیاز جهت طرح‏ احداث واحد 10 هزار تنی جرم‏های نسوز در منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان خواهد بود. انجام افزایش سرمایه «کتوکا»، حداکثر تا 60 روز پس از تاریخ این مجوز امکان‏پذیر خواهد بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان خواهد بود. در گروه معدنی قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین بازهم کاهش یافت و در بنادر به کمتر از 60‌دلار هر تن سی‌اف‌آر نیز رسیده است. به گزارش «ایفنا»، بیلت در بازار چین 10 دلار ارزان‏تر و به قیمت 413 دلار در هر تن رسیده است. در بازار سنگ‌آهن تقاضا کم شده و کارخانه‏ها به‌جای خرید به فکر فروش محموله‏های سنگ‌آهن انبارها هستند. موجودی سنگ‌آهن 42 بندر اصلی چین 15/ 136 میلیون تن ثبت شده که 26/ 3 میلیون تن نسبت به هفته قبل بالا رفته است. البته فعالان بازار معتقد نیستند رشد موجودی بنادر موجب افت قیمت شده چون چند ماه است موجودی بالای 130 میلیون تن است. برخی معتقدند افت قیمت دیگر متوقف شده و روزهای آتی بهبودهایی مشاهده خواهد شد. بی‏اچ پی بیلیتون روزهای اخیر سنگ‌آهن خلوص 62 درصد خود را در قیمت 3/ 61 دلار در هر تن سی‌اف‌آر به چین فروخت.

در این گروه شرکت فرابورسی فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس که از سهامداران شمال‌شرق شاهرود است، درباره اثر حادثه معدن یورت زمستان توضیح داد. شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس که 5 درصد سهام شمال‌شرق شاهرود را در اختیار دارد، اعلام کرد این حادثه در میزان سوددهی این شرکت هیچ‌گونه تاثیری نداشته و کماکان سود هر سهم برابر پیش‏بینی انجام شده سال 96 به مبلغ 605 ریال به قوت خود باقی است. در گروه فلزی دیروز سرمایه‏گذاری ملی ایران 1/ 6 درصد از سهام شرکت لامیران را روانه میز فروش کرد که خریداری نیافت. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف با شاخصی مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 280 میلیارد تومان و در فرابورس به 114میلیارد تومان بالغ شد (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق بدهی).

همایون دارابی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا