سپند امیرسلیمانی و علی اوجی با حضور در برنامه «فرمول یک»، قصور پزشکی درباره‌ی مرگ عارف لرستانی را شایعه‌ای توصیف کردند که منبع آن را نمی‌دانند.
سپند امیرسلیمانی و علی اوجی با حضور در برنامه «فرمول یک»، قصور پزشکی درباره‌ی مرگ عارف لرستانی را شایعه‌ای توصیف کردند که منبع آن را نمی‌دانند.

به گزارش روابط عمومی «فرمول یک»، سید علی ضیاء یکشنبه، سوم اردیبهشت در دومین روز از اجرای سری جدید برنامه صبحگاهی شبکه یک میزبان سپند امیرسلیمانی و علی اوجی بود و با آنها درباره درگذشت عارف لرستانی گفتگو کرد.

امیرسلیمانی در این برنامه با بیان اینکه از مردم بابت لطفشان پس از درگذشت عارف لرستانی ممنونم و امیدوارم هیچکس داغ رفیق نبیند و اصلا داغ نبیند، اظهار کرد: عارف روز قبل از درگذشتش سکسکه می کرده و الهام خانم همسرش در این رابطه با کمند صحبت می کرده است. کمند هم به او گفته بود جمشید مشایخی بابت سکسکه به بیمارستان رفته و یک هفته بستری شده است. اینگونه می شود که همسر عارف او را به بیمارستان می برد و بعد از آرام بخشی که به او می زنند، با حال خوب بیرون می آید.

عارف می گفت همین حالا قادر به عضویت در تیم کشتی آزاد است
وی افزود: عارف انسان سالم و ورزشکاری بود و سال پیش در ۴۴ سالگی می گفت اگر همین حالا به تیم کشتی آزاد بروم، می توانم آنجا عضو شوم. بنابراین این اتفاق خیلی شوکه کننده بود. من خواب بودم ساعت ۷ صبح دیدم عارف لرستانی دارد به من زنگ می زند. با خودم گفتم یعنی چه کسی فوت کرده و ماجرا چیست که عارف به من زنگ می زند. گوشی را که برداشتم گفتم جانم عارف، اما همسرش پشت خط بود و به من گفت چه اتفاقی افتاده است.

این بازیگر ادامه داد: او از من خواست همه را باخبر کنم و من مانده بودم چطور این کار را انجام بدهم. این شد که خبر را در گروه هایی که با بچه ها داشتیم و صفحه شخصی ام اعلام کردم و فکر میکردم حالا همه مرا فحش می دهند و می گویند این دیگر چه شوخی است!؟

نمی دانم شایعه قصور پزشکی از کجا آمد
امیرسلیمانی همچنین با بیان اینکه نمی داند شایعه قصور پزشکی درباره عارف از کجا آمده و این شایعه صحت ندارد، در پایان گفت: از مردم که اینقدر هوای ما را داشتند تشکر می کنم. همچنین از طرف خانواده عارف و همسر او نیز این تشکر را دارم.

علی اوجی نیز در ابتدای سخنانش با بیان اینکه من از مردمی تشکر می کنم که عارف را تنها نگذاشتند و خیلی باشکوه هم در تهران و کرمانشاه او را بدرقه کردند، گفت: متاسفانه تشییع پیکر هنرمندان بسیاری را دیده ام که مردم تنهایشان نگذاشته اند. عارف تکه ای از وجود ما را با خود برد.

قصور پزشکی چیزی نبوده که از طرف خانواده یا دوستان عارف به آن فکر شود
وی درباره شایعاتی که پیرامون مرگ او مطرح شده نیز تصریح کرد: قصور پزشکی چیزی نبوده که از طرف خانواده یا دوستان عارف به آن فکر شود. عارف بدن قوی داشت و حتی صخره نوردی می کرد. من بعید می دانم یک آرام بخش منجر به مرگ او شود.

این تهیه کننده موسیقی ادامه داد: او به من می گفت من ۹۵ سال عمر می کنم و بدترین چیز برای من این است که مرگ دوستانم را می بینم و این خیلی بد است و من تحمل درگذشت عزیزانم و دوستانم و پدرم را ندارم. اما متاسفانه او خودش ما را به این زودی تنها گذاشت.

نگارش یک فیلمنامه در ژانر دفاع مقدس توسط عارف لرستانی
اوجی همچنین اعلام کرد لرستانی یک فیلمنامه دفاع مقدسی نوشته بود و می خواست کم کم خودش وارد کار شود.

وی این هنرمند فقید را بچه تلویزیون توصیف و اظهار کرد: تنها نمایشی که عارف روی صحنه برد درباره مرگ بود. خودش در آن نمایش نقش صاحبخانه ای را بازی می کرد که در یک مهمانی او و مهمانانش مسموم شده بودند و عارف مدام با مرگ صحبت می کرد و می خواست قانعش کند که او را با خودش نبرد. مرور دیالوگهای او در آن نمایش حالا حس عجیبی دارد.

شرکت در جشن حافظ هیجان زده‌ام می‌کرد اما روزی کارگردان این مراسم شدم
این بازیگر با بیان اینکه از دست دادن علی معلم یک فاجعه بود، در این خصوص نیز گفت: آشنایی ام با علی معلم به سالهای نوجوانی ام برمی‌گردد که یک فیلم کوتاه ساخته بودم و یکی از دو مجله ای که دوستش داشتم دنیای تصویر بود. اولین باری که در جشن حافظ شرکت کردم بسیار هیجان زده بودم. اما بالاخره روزی رسید که برای زنده یاد معلم بازی کردم و کارگردان جشن حافظ شدم.

اوجی افزود: وقتی خبر درگذشت او را شنیدم با رضا یزدانی در هواپیما بودم و تمام مسیر هیچکس حرفی نمی زد و فقط صدای گریه های من شنیده می شد.

وی در پایان اعلام کرد: اخیرا متنی توسط خانم معماریان و تیم دنیای تصویر منتشر و اعلام شد این راه ادامه دارد و مجله دنیای تصویر و جشن حافظ کماکان ادامه خواهند داشت.

«فرمول یک» به تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

زمان اعلام علت فوت «عارف لرستانی»

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طبق تماس‌هایی که با مسئولین سازمان پزشکی قانونی داشته‌ایم، توضیحات لازم و قابل اطلاع‌رسانی در زمینه علت فوت مرحوم "عارف لرستانی" از طرف آن سازمان، روز دوشنبه (4 اردیبهشت) اعلام خواهد شد.

دکتر "ایرج حریرچی" در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: چهره‌های مشهور اعم از هنرمندان، ورزشکاران و سایر گروه‌ها، مورد علاقه‌ی مردم هستند و نحوه اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها واجد حساسیت‌های ویژه و محدودیت‌های خاصی است.

وی درباره نحوه‌ی اطلاع‌رسانی در مورد علت فوت چهره‌های مشهور، افزود: در بعضی موارد به‌دلیل عدم کالبدشکافی و یا محدودیت‌های علمی، امکان تشخیص علت واقعی فوت وجود ندارد. در بعضی موارد هم علت فوت بیماری قبلی شامل انواع بیماری‌های با زمینه ارثی و بیماری‌های مکتسبه با علت محیطی یا رفتاری است و به دلایل اخلاقی و قانونی نمی‌توان علت را به اطلاع عموم رساند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در بعضی موارد هم؛ علت، قصور پزشکی است که نحوه‌ی رسیدگی به چنین پرونده‌هایی و صدور حکم از طرف مراجع قانونی مربوطه که همگی در خارج از وزارت بهداشت قرار دارند، معمولا هم به‌دلیل ماهیت کار و هم به‌دلیل مشکلات بروکراتیک، شامل زمان طولانی می‌شود.

دکتر حریرچی در همین زمینه تاکید کرد: گروه‌های مختلف اعم از خانواده، همکاران، مسئولان و خبرنگاران با لحاظ اصول اخلاقی و علمی از هرگونه تعجیل در اظهارنظر و انتقال خبر خودداری کنند و توضیح در مورد علت فوت یا آسیب را فقط محدود به مراجع ذی‌صلاح نمایند.

قائم مقام وزیر بهداشت در مورد علت فوت هنرمند مرحوم "عارف لرستانی" هم گفت: پیگیری لازم در این زمینه توسط وزارت بهداشت و مراجع قانونی انجام شده است و طبق تماس‌هایی که با مسئولین سازمان پزشکی قانونی داشته‌ایم، توضیحات لازم و قابل اطلاع‌رسانی در این زمینه از طرف آن سازمان، روز دوشنبه(4 اردیبهشت) اعلام خواهد شد.
رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد

آخرین وضعیت پرونده «عارف لرستانی»

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه آزمایش‌ها برای بررسی علت فوت عارف لرستانی انجام شد، گفت: نتیجه این آزمایش‌ها هنوز آماده نشده است.

به گزارش ایسنا، احمد شجاعی در جمع خبرنگاران درباره بررسی علت فوت عارف لرستانی بازیگر تلویزیون و تئاتر در پزشکی قانونی و مشخص شدن یا نشدن این نتایج، گفت: نتیجه آزمایش‌ها در خصوص علت فوت عارف لرستانی هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: آزمایش‌ها انجام شد، اما نتیجه آن آماده نشده است.

پیش‌تر مسعود قادی پاشا با بیان اینکه آزمایش‌های تخصصی بر روی جسد عارف لرستانی انجام شده است، گفته بود: نمونه‌های آزمایشگاهی تخصصی در این رابطه اخذ شده و علت فوت پس از آماده شدن نتایج  به مقامات قضایی اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: جسد مرحوم عارف لرستانی شنبه 26 فروردین ماه جهت بررسی های تخصصی و تعیین علت فوت با دستورمقام قضایی به مرکز تشخیصی وآزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک ارجاع شده است.

پاسخ وزارت بهداشت به حاشیه‌های مرگ عارف لرستانی

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی مسائل درباره فوت عارف لرستانی - بازیگر کشورمان، در عین حال از کاندیدهای ریاست جمهوری خواست تا موضع‌شان را درباره "سلامت مردم" مشخص کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حاشیه‌های فوت عارف لرستانی - بازیگر طنز کشورمان، ضمن تسلیت فوت این هنرمند، گفت: باید توجه کرد که ما در بیمارستان‌های کشور کمیته‌ای داریم و هیچ کس بعد از فوت، دفن نمی‌شود، مگر اینکه علت مرگش مشخص شده و گواهی فوتش صادر شده باشد. در برخی موارد علت فوت مشخص نیست که در این زمان آئین نامه داریم؛ به طوریکه طبق آئین نامه اگر کسی در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از مراجعه‌اش به بیمارستان فوت کند، باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود و اگر هر گونه مشکلی وجود داشته باشد، پزشکی قانونی باید اقداماتی مانند کالبدشکافی، سم شناسی، آزمایشات میکروبی و ... را بررسی کند.

وی با بیان اینکه البته برخی افراد دچار مرگ ناگهانی می‌شوند که قسمتی از آن ناشی از سکته‌های قلبی، مغزی، پارگی عروق بزرگ و ... است، افزود: همه این موارد هم با کالبد شکافی مشخص می‌شود. درباره آقای لرستانی هم این اقدامات انجام شده و علت فوت مشخص خواهد شد، اما مرجع اعلام آن سازمان پزشکی قانونی است. هر عامل یا مشکلی هم که وجود داشته باشد، توسط مراجع قانونی و قضایی به آن پاسخ داده خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه باید توجه کرد که در تعداد قابل توجهی از مرگ‌های ناگهانی حتی اگر روی تخت عمل هم رخ دهند، نمی‌توان کاری از پیش برد، افزود: اینکه همواره بگوییم پزشک قصور کرده است، درست نیست. همواره دو دسته از افراد در این زمینه اظهار نظر می‌کنند؛ یکی خانواده مرحوم است که البته آنها در شرایط استرس هستند چرا که عزیزشان را از دست داده‌اند. اما برخی افراد همین که کسی فوت می‌کند، می‌گویند قصور پزشکی انجام شده. باید توجه کرد که چنین اظهارنظرهایی از نظر قانونی قابل پیگیری است. البته گاهی فردی فوت می‌کند و هم ما و هم خانواده علت آن را می‌دانیم، اما ما از نظر اخلاقی خویشتنداری می‌کنیم و این علت را بیان نمی‌کنیم.

مهم‌ترین علل بروز سرطان
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره مهم‌ترین عوامل سرطان گفت: مهم‌ترین عامل بروز سرطان در همه جوامع، بالا رفتن سن است. ممکن است سرطان در کودک، نوجوان، جوان و ... وجود داشته باشد، اما اکثر سرطان‌ها در دوران پیری بروز پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار، چاقی، عدم تحرک و ... از جمله ریسک فاکتورهای بروز سرطان هستند، گفت: البته یک سری عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، تشعشعات، مواد موجود در غذا و آب نیز می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند. بنابراین در دنیا شاهد افزایش عوامل بروز سرطان هستیم که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. البته ما از نظر میزان بروز و شیوع سرطان نسبت به سایر کشورهای دنیا، بروز متوسطی داریم و میزان رشدمان هم نسبت به سایر کشورها تفاوت زیادی ندارد.

حریرچی با بیان اینکه کاهش عوامل ایجاد کننده سرطان، غربالگری و تشخیص زودرس، درمان مناسب و بازتوانی از جمله راهکارهای کنترل بیماری سرطان است، گفت: ما سالانه به میزان ۹۲ هزار مورد بروز سرطان داریم که شایع‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان است.

سرانجام سازمان بیمه سلامت
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بیمه سلامت ایرانیان و انتقالش به وزارت بهداشت گفت: قانون این موضوع تصویب شده و مذاکرات لازم هم میان وزرای بهداشت و رفاه انجام شده است. این قانون باید ابلاغ شود و اساسنامه سازمان بیمه سلامت هم تصویب شود و بعد از این اقدامات تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

کاندیداهای ریاست جمهوری موضع‌شان درباره سلامت مردم را مشخص کنند
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان توقف طرح تحول سلامت در دولت‌های آینده، گفت: آیا می‌توان طرح تحول را متوقف کرد و آیا اصلا چنین کاری امکان پذیر است؟ باید توجه کرد که در حال حاضر مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت شیرینی اجرای قانون را چشیده‌اند، چرا که اکثر موارد مربوط به طرح تحول یا از قبل قانونی بوده‌اند و یا در طی این چند سال در قوانین برنامه ششم، سیاست‌های کلی نظام سلامت و قانون بودجه سالانه نهادینه و قانونی شده‌اند. بر این اساس فکر نمی‌کنیم که شرایطی در کشور ایجاد شود که کسی از این قانون تخطی کند. در عین حال تصور می‌کنیم که مسئولان آینده کشور به حفظ دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت تمایل دارند و در عین حال مردم هم اجازه از بین رفتن آن را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت این است که ۶۸۵۰ پزشک عمومی در مناطق محروم و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خدمت ارائه می‌کنند، افزود: حذف هر یک از آنها یعنی اینکه مردم این مناطق باید برای یک سرماخوردگی یا گوش درد، ۳۰ کیلومتر طی کنند تا به پزشک برسند؛ چرا که حتی یک نفر پزشک عمومی به چندین هزار نفر در شهر و روستا خدمت ارائه می‌کند.

حریرچی تاکید کرد: بنابراین نه خرد جمعی و مطالبات مردم و نه مسائل قانونی اجازه توقف طرح تحول را نمی‌دهد. از طرفی از کاندیداهای ریاست جمهوری هم می‌خواهم که مواضع‌شان را درباره سلامت مردم تعیین کنند و بگویند آیا سلامت را چاه ویل می‌دانند یا خیر؟ و اصلا سلامت اولویت چندم‌شان خواهد بود.

وی ادامه داد: در دنیا یکی از عوامل سه گانه‌ای که مردم بر اساس آن درباره کاندیدهای ریاست جمهوری تصمیم می‌گیرند، اولویت گذاری کاندیدها درباره سلامت مردم است که خواهش می‌کنم کاندیداهای ما هم درباره آن اعلام نظر کرده و از کنارش عبور نکنند.

طلب 9000 میلیاردی وزارت بهداشت از 4 سازمان بیمه‌گر
حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره بدهی‌های باقیمانده سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌های وزارت بهداشت و بدهی وزارت بهداشت به بیمه‌ها، گفت: ما به بیمه‌ها بدهی مستقیم نداریم، بلکه یک سری بدهی‌ها برای شرکت‌های دارویی و یک سری هم منابعی است که باید به سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شده که ما آنچه را که به ما تخصیص داده شده، منتقل می‌کنیم. درباره مطالبات نیز باید گفت که تا انتهای سال 95، 7377 میلیارد تومان سند را برای بیمه سلامت ایرانیان ارسال کردیم که از این میزان 2995 میلیاردش را دریافت کرده‌ایم و 4300 میلیارد تومان آن باقیمانده است. همچنین 5738 میلیارد تومان سند برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کرده‌ایم که 1607 میلیاردش را به ما پرداخت کرده‌اند و 4130 میلیارد آن باقیمانده است. باید توجه کرد که درصد عدم پرداخت سازمان تامین اجتماعی بیش از بیمه سلامت ایرانیان است.

وی با بیان اینکه در مجموع اسناد ارسالی ما به چهار بیمه اصلی، 14 هزار و 109 میلیارد تومان در سال 95 بوده است، گفت: از این میزان 5017 میلیاردش را دریافت کردیم و 9091 میلیارد آن همچنان باقیمانده است.

در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی چه گذشت؟
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات نسبت به واردات تجهیزات پزشکی گفت: اولا ما تنها دولتی هستیم که واردات را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌ایم. زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، وابستگی ارزی بازار دارویی ما به داروی فراورده 40 درصد بود که اکنون این میزان به 30 درصد کاهش یافته است. همچنین در آن زمان 350 قلم کمبود دارویی داشتیم. این در حالیست که اکنون میزان کمبودهای دارویی‌مان به زیر 30 قلم رسیده است و طی این سه سال، یک میلیارد دلار هم کاهش واردات دارو را داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز به طور متوسط میزان دسترسی به اقلام مصرفی در بیمارستان‌ها افزایش قابل توجهی یافته؛ به طوریکه دسترسی به تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها را از 320 قلم به 750 قلم رسانده‌ایم و 1480 قلم تجهیزات پزشکی موجود در بیمارستان‌ها به 2130 قلم افزایش یافته است و ما در 98 قلم از تجهیزات پزشکی خودکفا شده‌ایم. در عین حال در سال 95 هم 593 میلیون دلار صرفه‌جویی در این حوزه داشته‌ایم.

حریرچی ادامه داد: در دولت یازدهم برای اولین بار قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت واگذار شد. بنابراین در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجناسی که واقعا تولید داخل بودند و استانداردهای لازم را داشتند، مورد حمایت قرار گرفتند. بنابراین تا زمانی که کیفیت مناسب باشد، ترجیح‌مان استفاده از تولید ایرانی است. از طرفی ما 18 هزار کالای پزشکی را قیمتگذاری کردیم که به طور میانگین، آنها کاهشی 42 درصدی داشته‌اند.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره استفاده از صافی‌های دیالیز تولید داخل نیز گفت: اگر این صافی‌ها استانداردهای لازم را دارند، ما خوشحال می‌شویم که صادرات آن را انجام دهیم. بنابراین اگر واقعا تولید آنها کافی و کیفیت‌شان مناسب است، نسبت به صادرات آنها اقدام کنند.

برخورد گلخانه‌ای با پزشک خانواده امکان پذیر نیست
حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره پزشک خانواده، گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که برخورد فانتزی و گلخانه‌ای با پزشک خانواده امکان پذیر نیست، بلکه باید زیرساخت‌های لازم آن در کشور فراهم شود. یکی از زیرساخت‌های آن پرونده الکترونیک سلامت و ایجاد نظام ارجاع است و اگر برای پزشک خانواده سطح دو و سه ارائه خدمت تعیین نشود، کاری از پیش نمی‌رود.

وی افزود: تا کنون برای 66 میلیون و 243 هزار نفر پرونده الکترونیک سلامت را در کشور تشکیل داده‌ایم و همچنین تا کنون برای 27 میلیون و 290 هزار و 513 نفر خدمت ارائه کرده‌ایم.

سکسکه چگونه باعث مرگ "عارف" شد؟

سکسکه کوتاه‌مدت معمولاً ناشناخته است اما در صورتی که سکسکه طولانی‌مدت باشد یا به شکل مکرر رخ دهد، می‌تواند خطرناک بوده و منجر به سکته قلبی شود.

به گزارش جام جم، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران بیان کرد: سکته قلبی جز بیماری‌هایی است که در برخی به صورت ناگهانی و بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. تنگی عروق قلب علت اصلی سکته قلبی شناخته شده است. به عبارتی خون به عضله قلب نرسیده و قلب دچار کم‌خونی شده و سکته قلبی رخ می‌دهد.

وی افزود: چربی بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا و... فاکتورهای اصلی و خطر این عارضه شناخته شده‌اند. همچنین افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و دارای افزایش وزن و قند خون بالا هستند، بیشتر از سایرین به سکته قلبی مبتلا می‌شوند.

خسرونیا هشدار داد: سکته قلبی می‌تواند با یک درد در ناحیه قفسه سینه یا ناحیه‌ای در شکم آشکار شود. علاوه بر آن تنگی نفس به همراه سکسکه شدید می‌تواند یکی دیگر از عاملان بروز سکته قلبی باشد. همان طور که می‌دانیم «مرحوم لرستانی» به علت سکسکه شدید به بیمارستان مراجعه می‌کند که خود یکی از نشانه‌های پنهان سکته قلبی است اما علت دقیق‌تر مرگ وی فقط با کالبدشکافی مشخص می‌شود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در رابطه با سکسکه‌های ناگهانی گفت: سکسکه طولانی‌مدت که به طور ناگهانی آغاز می‌شود یکی از نشانه‌های حمله قلبی است؛ حتی اگر با علائم دیگری مانند عرق کردن، ضعف، درد قفسه سینه و ... همراه نباشد. سکسکه ناشی از تحریک اعضا و اندام‌هایی است که در قسمت قفسه سینه قرار گرفته‌اند و مهم‌ترین آنها پرده دیافراگم، معده، مری و قلب است.

به گفته خسرونیا، سکسکه‌های بلندمدت باعث از کار افتادگی، ایجاد افسردگی، پنومونی کاهش وزن و اختلال خواب در بیمار می‌شود.

این متخصص در رابطه با علائم هشدار دهنده به جام جم آنلاین گفت: درد در قفسه سینه، گوش، گردن و شانه جزء شایع‌ترین علامت سکته قلبی است علاوه بر آن خستگی مفرط، کمبود نفس و سرگیجه، خواب‌آلودگی، بی‌خوابی و اضطراب، ضربان تند و نامنظم قلب از دیگر علائم هشدار دهنده محسوب می‌شوند.

وی در پایان اشاره کرد: بدون شک افراد همیشه مشکلاتی مانند آروغ زدن، معده درد یا سکسکه را به مشکلات گوارشی نسبت می‌دهند. درست است که در بیشتر موارد این مسائل نشان‌دهنده مشکلات گوارشی است اما همین مشکلات به ظاهر ساده نیز می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بروز سکته قلبی در افراد باشد.

علت فوت "عارف لرستانی"

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علت فوت عارف لرستانی توضیحاتی را ارایه کرد.

دکتر رضا پایدار در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران بلافاصله پس از انتشار خبر درگذشت عارف لرستانی در رسانه ها و احتمال قصور پزشکی در مرگ این هنرمند، تحقیقات و بررسی‌های خود را آغاز کرد و وی در ساعات اولیه بامداد امروز، به علت سکسکه مقاوم به درمان، به بیمارستان عرفان تهران مراجعه کرده بود.

وی اظهار داشت: برای درمان سکسکه مقاوم به درمان وی، تزریق دارویی مربوطه انجام می‌شود و با حال عمومی و علائم حیاتی مناسب از بیمارستان مرخص می‌شود. وی حدود ساعت 8 صبح در منزل دچار ایست قلبی می‌شود و به اورژانس 115 اطلاع داده می‌شود.

پایدار اضافه کرد: در زمان حضور اورژانس 115 وی فاقد هر گونه علائم حیاتی بوده است. در بررسی‌های اولیه مربوط به فوت این هنرمند، هیچ مستندی مبنی بر خطا یا قصور پزشکی وجود ندارد، اما برای اطمینان بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: جسد مرحوم لرستانی باید برای بررسی‌های بیشتر و کالبدشکافی به سازمان پزشکی قانونی منتقل شود و پس از بررسی‌های تکمیلی، نتایج این پرونده از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

واکنش نظام پزشکی به مرگ عارف لرستانی

بر پی ادعای همسر عارف لرستانی درباره خطای پزشکی در مورد مرگ همسرش سازمان نظام پزشکی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است: پزشکی قانونی علت مرگ مرحوم لرستانی را نامشخص اعلام کرده و ذکر خطای پزشکی بدون دلیل و سند بی‌ انصافی بوده و جرم تلقی می‌شود.
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است که از طریق کالبدشکافی علت دقیق مرگ مشخص می‌شود.

ساعت ۲۰ شب گذشته مرحوم لرستانی به درمانگاه یکی از بیمارستان‌های پایتخت به دلیل سکسکه شدید مراجعه کرده که اقدامات لازم جهت رفع مشکل ایشان انجام شده است.

ایشان پس از مراجعه به بیمارستان با حال عمومی مساعد مرخص می‌شود و در پرونده ایشان نیز ذکر شده که در صورت بدتر شدن وضعیت حتماً به بیمارستان مراجعه شود.

تاکنون در سازمان نظام پزشکی شکایتی از جانب خانواده مرحوم لرستانی ثبت نشده است.

جزئیات درگذشت عارف لرستانی از زبان نویسنده «قهوه تلخ»

نویسنده سریال «ویلای من» می‌گوید مرحوم عارف لرستانی شب گذشته به دلیل سکسکه به بیمارستان مراجعه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز خبر درگذشت عارف لرستانی بازیگر جوان سریال‌های طنز تلویزیون اهالی هنر و مطبوعات را شوکه کرد. علت فوت لرستانی ایست قلبی در خواب عنوان شده و ظاهرا او سابقه هیچ بیماری هم از قبل نداشته است. خشایار الوند نویسنده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره علت مرگ این هنرمند می‌گوید: «من تا چند لحظه پیش در منزل عارف لرستانی  بودم و طبق شنیده‌های من ظاهرا دیشب ایشان سکسکه‌اش می‌گیرد و چون مدت طولانی سکسکه‌اش بند نمی‌آمده به همراه همسرش به بیمارستان می‌روند و آنجا دو آمپول آرامبخش البته دقیق نمی‌دانم، به او تزریق می شود و به خانه می‌آید و می‌خوابد اما متاسفانه در خواب سکته می‌کند.»

الوند درباره سابقه بیماری مرحوم لرستانی توضیح می‌دهد: «عارف هیچ سابقه بیماری نداشت، ورزشکار بود و سیگار هم نمی‌کشید.»

عارف لرستانی در چندین سریال از جمله «قهوه تلخ»، «ویلای من » و «شوخی کردم» که خشایار الوند نویسنده‌اش بوده ایفای نقش کرده بود. الوند درباره همکاری‌های مشترک‌شان با این هنرمند می‌افزاید: «عارف بسیار پسر ماه و دوست داشتنی و پسر رفیق بازی بود. مرام رفاقت او کرمانشاهی بود و واقعا بامعرفت بود.»

این نویسنده در ادامه می‌گوید: «با توجه به استعدادی که عارف داشت به نظرم در دنیای بازیگری به حق‌اش نرسید. او بازیگر بسیار خوبی بود و توانایی‌هایش در همین نقش‌هایی که بازی کرده هم کاملا مشخص است. ما همکاری‌های بسسار خوبی در چندین کار با هم داشتیم.»

الوند در پایان می‌افزاید: «متاسفانه عارف را خیلی زود از دست دادیم و باور مرگ او برای من و خیلی از دوستان دیگر سخت است. خیلی از دوستان و همکاران او الان در منزلش هستند و از این اتفاق شوکه‌اند و بسیار هم بی‌تابی می‌کنند. این اتفاق واقعا باورنکردنی بود.»

عارف لرستانی بازیگر طنز تلویزیون درگذشت

عارف لرستانی بازیگر طنز تلویزیون درگذشت.
 
به گزارش ایلنا؛ عارف لرستانی (بازیگر تلویزیون)صبح امروز به دلیل سکته قلبی در منزل خود درگذشت.
 
این خبر ازسوی برخی همکاران این بازیگر در تیم فوتبال هنرمندان تایید شده است.
 
عارف لرستانی بازیگر طنز تلویزیون درگذشت.

گفت‌وگوی منتشرنشده از عارف لرستانی

عارف لرستانی می‌گفت «هنوز» به جایگاهی می‌خواسته، در زندگی نرسیده است ولی در آن مسیر قرار دارد و احساس خوشبختی می‌کند.

به گزارش «تماشاگران امروز»، شاید سخت‌ترین کار مطبوعاتی‌ام را انجام می‌دهم؛ نوشتن درباره فردی که جزو بهترین دوستان زندگی‌ام محسوب می‌شد. بازیگر محبوبی که هنوز مرگش را باور ندارم. این گفت‌وگو حاصل سال‌ها رفاقت من و عارف است، بخش‌هایی از مصاحبه‌های مختلف که تا امروز منتشر نشده را آماده کردم تا با شخصیت واقعی عارف لرستانی بیشتر آشنا شوید.
 
قبل از عید که با هم صحبت کردیم گفت حالا حالاها خیال مردن ندارد اما...

چرا عارف لرستانی کرمانشاهی است؟
نیاکان من مهاجر بودند‌؛ خیلی سال پیش، از ایل بختیاری به کرمانشاه کوچ کرده‌اند و الان تمام لرستانی‌هایی که در کرمانشاه زندگی می‌کنند از مهاجران هستند. ممکن بود اگر من عارف کرمانشاهی بودم، آن موقع می‌رفتم در لرستان به دنیا می‌آمدم.

خودتان را لر می‌دانید یا کرد؟
الان دیگر خودم را یک ایرانی می‌دانم ولی چون از مهاجرت ما، خیلی نسل گذشته است و پدر و پدربزرگ و پدر پدربزرگم در کرمانشاه متولد شده‌اند (به خاطر دیالوگ مشابه‌‌اش در سریال قهوه تلخ خنده‌‌اش می‌گیرد) و همان‌جا هم به خاک سپرده شده‌اند، من در کرمانشاه خیلی احساس ریشه‌دار بودن می‌کنم. متأسفانه من از معدود لرستانی‌هایی هستم که تا به حال، لرستان نرفته‌ام.

چرا عارف لرستانی ماشین گران‌قیمت نخریده؟
من پژو ۲۰۶ دارم، خیلی هم دوستش دارم. برخی همکاران ما، ماشین مدل بالا می‌خرند و نمی‌توانند آن را در خیابان پارک کنند، بعد مجبور می‌شوند آن را بفروشند. مدام نگرانند که خطی روی آن بیفتد. اگر بخواهند به مهمانی بروند و آن خانه، پارکینگ نداشته باشد، یا نمی‌روند یا با آژانس می‌روند‌؛ خب این چه کاری است که آدم چنین ماشین‌هایی بخرد؟ من هر جایی که بخواهم، ماشینم را پارک می‌کنم و می‌روم.

اگر کسی به شما بگوید که می‌خواهد بازیگر شود، به او کمک می‌کنید؟
یک بار پسر جوانی به من گفت «آقای لرستانی، می‌خواهم بازیگر شوم، چه کنم؟» گفتم برو درسش را بخوان. گفت «مگه محمد‌رضا گلزار آموزش دیده؟» گفتم گلزار خوشگله، خوش‌تیپه، تو ‌چی هستی؟ من و تویی که قیافه درست و حسابی نداریم، لااقل باید برویم آموزش ببینیم. درست مثل این است که یک نفر بیاید کنار اتاق عمل و بگوید آقای دکتر، می‌شود من قلب این بیمار را عمل کنم؟ بازیگری از عمل قلب هم ظریف‌تر است، بازیگری در حد ایده‌آل، خیلی سخت است.

وقتی عصبانی می‌شوید، از این فریادهای بلدالملکی، می‌زنید؟
نه به آن شدت، اما بعضی وقت‌ها داد می‌زنم، مثل همه آدم‌ها. من یک تیپ نیستم، یک شخصیت هستم. روزی از استادم پرسیدم: چرا حافظ و سعدی جایی از شراب و مستی، خوب می‌گویند و گاهی اینها را نقد می‌کنند؟ پاسخ داد: آنها هم، مثل ما شخصیت بوده‌اند، یک جایی حالشان ‌طوری بوده که از شراب و می ‌و مستی خوب می‌گفتند و جای دیگر حال دیگری داشتند. هیچ‌کس نمی‌تواند در تمام زندگی‌اش، یک حال را داشته باشد‌‌؛ اگر این‌طور بود همه می‌شدیم تیپ‌هایی که در فیلم‌های هندی هستند، بدها، بدِ بد و خوب‌ها، خوبِ خوب...

بعد از جُنگ ۷۷ مدتی کمرنگ شدید.
مهران مدیری برای شب‌های برره، باغ مظفر، نقطه‌چین و پاورچین از من دعوت کرد‌ اما من سر کار بودم. زمان پاورچین، داشتم یک سریال دیگر کار می‌کردم. سر شب‌های برره، نقش اول یک سریالی را بازی می‌کردم که از شانس من، توقیف شد. به هر حال پیش نیامد که من با او کار کنم. به خود آقای مدیری هم گفتم که حسرت بزرگ برای من، نبودنم در شب‌های برره است. بعد هم من خودم نمی‌خواستم کار کنم، دوست نداشتم در هر کاری حضور داشته باشم. ۲۴ سالم بود که به عرصه حرفه‌ای وارد شدم و تجارب لازم را کسب کرده بودم.
 
یک دلیل عمده که نمی‌خواستم بازی کنم برخورد نامناسب تهیه‌کنندگان با بازیگران بود. اسم می‌برم، آقای کاشانی، تهیه‌کننده جنگ ۷۷، این آقا که هنوز هم دارد کار می‌کند به شدت با بازیگران بدرفتاری می‌کند. مثلاً پول نمی‌دادند، بعد می‌گفتند همینی که هست. می‌خواهید کار کنید، نمی‌خواهید بروید. این برخورد با بازیگر و جامعه هنری با ایده‌آل‌های من فاصله داشت و من از این کار زده شدم و حتی یک مدتی بیکار بودم.

دوست داشتید جای کدام یک از بازیگران، نقشی را بازی می‌کردید؟
در قهوه تلخ دوست داشتم اگر بلدالملک را بازی نمی‌کردم، نقش شاه را ایفا کنم. این را به خود محمدرضا هدایتی هم گفتم، خیلی دوست داشتم هیبت شاه را دربیاورم.

شما که الان تحت گریم نیستید، پس چرا سبیل‌هایتان این شکلی است؟
من اصولا از آدم‌هایی که همیشه یک شکل هستند تعجب می‌کنم. خودم یک مدت سبیل می‌گذارم، یکدفعه هوس می‌کنم در حمام، با تیغ موهایم را بتراشم (می‌خندد) خلاصه از خودم، خیلی زود خسته می‌شوم.

فیلم قدیمی هم می‌بینید؟
مگر می‌شود کسی فیلم قیصر را ندیده باشد و دیالوگ‌هایش را نشناسد. قیصر یک تحول در سینمای ایران بود. سینمای ما، از قیصر به بعد شروع شد و جریان‌هایی که فکر نو داشتند، جرأت پیدا کردند فیلم نو بسازند. قیصر ما را از سینمای محمدعلی فردین به سینمای کیمیایی و بهروز وثوقی رسانید. ما مشابه شخصیت‌های وثوقی را در خیابان‌ها می‌دیدیم اما مشابه فردین را، اصلاً در خیابان‌ها نمی‌دیدیم. در واقع از بُعد تاریخی، می‌توانیم بگوییم سینمای قبل از کیمیایی و بعد از کیمیایی!

چطور بازیگر شدید؟
من خیلی شانسی وارد کار شدم اما این شانس و اقبال هم تا یک جایی شما را همراهی می‌کند. آقای مدیری با کسی شوخی ندارد. اگر من نمی‌توانستم این کار را بکنم دیگر برای کارهای بعدی، از من دعوت نمی‌کردند. مدیری با کسی تعارف ندارد.

در زندگی شخصی‌‌تان چقدر نقش بازی کردید؟
من هم به اندازه همه آدم‌ها، ولی خداوکیلی، هر وقت می‌خواهم در زندگی، نقش بازی کنم‌، خنده‌ام می‌گیرد. همین چند روز پیش با یکی از دوستانم، تصمیم گرفتیم که در جمعی نقش بازی کنیم و حرفی را پیش بکشیم اما تا خواستیم این کار را کنیم، من به شدت خنده‌ام گرفت و همه فکر کردند ما داریم شوخی می‌کنیم. یک بار دیگر هم شهاب عباسی، بازیگر مجموعه خنده‌بازار، خانه من بود.
 
ابتدا قرار بود کسی به خانه ما بیاید و بعد از او، شهاب پیش من بیاید اما شهاب کمی زودتر آمد. به شهاب گفتم تو برو در راه‌پله و چند دقیقه بعد بیا. کار درست پیش رفت اما وقتی که شهاب مثلاً خواست وارد خانه شود و این‌طور وانمود کند که تازه ‌وارد شده است، جفتمان آنقدر با شدت خندیدیم که اشک از چشممان می‌آمد. از شدت خنده، نشسته بودیم زمین و دوست ما، هاج و واج مانده بود که برای چه ما دو تا به آن شدت می‌خندیم.

در زندگی به آن جاهایی که می‌خواستید رسیدید؟
نه، به هیچ وجه. البته در راه خواسته‌هایم هستم و بیراه نرفتم اما هنوز به آنها نرسیده‌ام. من آدم خوشبختی هستم. هفت میلیارد انسان در دنیا زندگی می‌کنند اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها، کاری را که دوست دارند انجام می‌دهند. من از معدود آدم‌هایی هستم که در این زمره قرار گرفتم و اگر صد بار دیگر هم به دنیا بیایم باز هم همین کار را انجام می‌دهم. هرچند هنوز از خودم راضی نیستم. باید خیلی جلوتر از این می‌رفتم.

عارف لرستانی تعطیلات نوروز کجا بود؟

عارف لرستانی نوروز سال ۱۳۹۶ به روستای پالنگان در استان کردستان سفر کرده بود.

بازیگر آثاری چون «قهوه تلخ» و «شوخی کردم» شنبه ۲۶ فروردین بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. لرستانی نوروز امسال تصویری از خودش در روستای پالنگان کردستان منتشر کرده بود.
 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا