سرما ٨٠‌درصد مناطق کشور را دربرگرفت و بارش برف در مناطق کوهستانی به نیم‌متر رسید. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دما در برخی نقاط کشور منفی ٢٠ درجه سانتیگراد را نیز تجربه کرده است. 

به گزارش یزد فردا ، براساس اعلام سازمان راهداری، محورهای مواصلاتی ١٣ استان کشور نیز برف‌گیر و ٤ محور مواصلاتی به‌طور کامل مسدود شده است. محورهای مواصلاتی پونل - خلخال در استان‌های گیلان و اردبیل، شمشک - دیزین در استان‌های تهران و البرز، دهلران - اندیمشک در استان‌های خوزستان و ایلام و رامیان - اولنگ - شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان ازجمله مسیرهای بسته شده کشور هستند. بنا به اعلام شرکت ملی گاز نیز سرمای یک‌باره هوا، مصرف گاز کشور را به ٤٠٠‌میلیون مترمکعب رسانده و جهش ١٠٠‌میلیون مترمکعبی را تجربه کرده است. این درحالی است که خدابخش داداشی، مدیرکل هواشناسی استان گلستان به «شهروند» می‌گوید: مطابق با پیش‌بینی هواشناسی بارش باران و برف در مناطق کشور تا پایان این هفته قطع می‌شود اما سوز و سرما تا یکشنبه هفته آینده تداوم خواهد داشت. بر این اساس شرکت ملی گاز نیز پیش‌بینی کرده است مصرف گاز کشور باز هم افزایش پیدا کند و تا پنجشنبه این هفته به ٤٥٠‌میلیون مترمکعب برسد. با این وجود و با ورود موج سرما به کشور نگرانی مردم از قطع یا افت فشار گاز به‌خصوص در مناطق غرب و شمال غرب افزایش پیدا کرده است. این نگرانی به سابقه قطع گاز این مناطق در ابتدای زمستان ٨٦ برمی‌گردد، زمانی که ترکمنستان در اقدامی بی‌سابقه صادرات گاز به ایران را در اوج سرما متوقف کرد و سرمای شدید باعث مرگ‌ومیر تعدادی از مردم منطقه شد. با این حال سخنگوی شرکت ملی گاز ایران وضع گازرسانی در کشور را «مطلوب» ارزیابی کرده و به مردم اطمینان خاطر داده است که مشکلی درخصوص افت فشار گاز در کشور وجود ندارد.

یک‌هزار و ٣٠٩ نفر و ١٦٨ خودرو در برف گرفتار شدند

موج سرما و بارش باران و برف بیشتر استان‌های کشور را دربرگرفته است. گزارش سازمان هواشناسی از دمای منفی ٢٠ درجه سانتیگراد در برخی مناطق کشور ازجمله بجنورد واقع در استان خراسان شمالی خبر می‌دهد. بارش برف در هفته جاری به صورت پراکنده ادامه داشت، اما از روز گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفته است، به‌گونه‌ای که مقام‌های مسئول در وزارت راه از بارش برف در محورهای مواصلاتی ١٣ استان کشور خبر می‌دهند. سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از نجات ١٣٠٩ تن از برف و کولاک در ۴۸ ساعت گذشته خبر داده است. بنا بر گزارش این سازمان، ١٩ تن از نجات‌یافتگان به مناطق امن منتقل شدند و ٤٣ تن نیز اسکان اضطراری یافتند. یک نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده است و ۱۶۸ خودرو که در برف محاصره شده بودند، آزاد شدند. ظاهرا هنوز تعدادی از روستاهای در معرض خطر کولاک تخلیه نشده‌اند. این مسأله آن‌طور که رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید، به فقدان امکانات سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی محل دقیق کولاک بازمی‌گردد. اسماعیل نجار دیروز در نشستی خبری در این‌باره گفت: این امکان در کشورهای دیگر از طریق ماهواره‌های بسیار دقیق وجود دارد. او در عین حال افزود: زمانی که سازمان هواشناسی می‌گوید دامنه البرز بارندگی شدید دارد، پهنه‌اش مشخص نیست و نمی‌دانیم کدام روستا را تخلیه کنیم یا به کدام روستا هشدار بدهیم.

موج سرما تا پنجشنبه ادامه دارد

«خدابخش داداشی»، مدیرکل هواشناسی استان گلستان درباره شرایط جوی کشور به «شهروند» می‌گوید: بارش باران و برف در پایان این هفته قطع می‌شود، اما سرمای هوا تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. به گفته داداشی، سامانه سرد و بارشی که از ابتدای هفته جاری وارد کشور شده است، ٨٠‌درصد مناطق کشور را دربرگرفته است. او با اشاره به بارش ٥٠ سانتیمتری برف در مناطق کوهستانی، می‌افزاید: دمای ثبت شده در برخی نقاط کشور تا منفی ٢٠ درجه نیز رسیده است که از این میان استان گلستان هم دمای منفی ١٢ درجه را تجربه کرده است.
سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است که بارش باران و برف در روزهای آینده در استان‌های حاشیه دریای خزر و به‌طور خفیف‌تر در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، بخش‌هایی از شمال ‌شرق و مرکز کشور ادامه می‌یابد و پنجشنبه از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود. در این مدت در مناطق جنوب شرق، شرق، شمال ‌شرق کشور و هرمزگان وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است. همچنین امروز سردترین شهرها بجنورد با بیشینه منفی ٦ و کمینه منفی ١٢ و مشهد با بیشینه منفی ٣ و کمینه منفی ١٢ درجه سانتیگراد اعلام شده‌اند.

خطر مرگ در جاده‌ها
بارش برف همواره با خطر بسته‌شدن محورهای مواصلاتی استان‌ها همراه بوده است. بنا بر گزارش مراجع رسمی، بارش برف در محورهای استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان‌ شمالی، سمنان، قم، مازندران، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان در جریان است؛ اما جز ٤ محور مابقی محورهای مواصلاتی باز هستند. محورهای مواصلاتی پونل - خلخال در استان‌های گیلان و اردبیل، شمشک‌-‌دیزین در استان‌های تهران و البرز، دهلران - اندیمشک در استان‌های خوزستان و ایلام و رامیان - اولنگ - شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان مسدود شدند. در روزهای گذشته خبر تصادف و مرگ‌ومیر در محور پونل به خلخال و سایر جاده‌های برون‌شهری منتشر شده بود. مسئول مرکز مدیریت راه‌های کشور در این‌باره می‌گوید که بارش برف در اکثر محورهای استان‌ها از شب گذشته شدت پیدا کرده است. «یاسر خالدی» در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: بارش شدید برف و کولاک محور پونل به خلخال را مسدود کرد و تردد در این محور تا اطلاع بعدی همچنان ممنوع خواهد بود. علاوه بر مسدودشدن محور پونل به خلخال، محور شمشک - دیزین در استان‌های تهران و البرز به دلیل بارش برف و نبود ایمنی کافی همچنان تا اطلاع بعدی بسته است. همچنین کمربندی دهلران- اندیمشک در استان ایلام تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی بسته است و تردد از مسیر جایگزین داخل شهر دهلران انجام می‌شود. محور رامیان – اولنگ - شاهرود نیز در استان‌های گلستان و سمنان تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است. او با بیان این‌که به غیراز چهار محور برفگیر که مسدود شدند، سایر محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد در آنها به صورت عادی جریان دارد، ادامه می‌دهد: تردد در تمام محورهای ١٣ استان درگیر بارش برف فقط با زنجیر چرخ عملی است.

جهش ١٠٠ میلیونی مصرف گاز
افزایش سرما همواره به افزایش مصرف گاز برای گرمایش خانه‌ها، مدارس، کارخانجات، ادارات و... دامن می‌زند و موج سرما معمولا با خطر افت فشار گاز به‌خصوص در مناطق دور افتاده همراه است. «مجید بوجارزاده»، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که با ورود موج جدید سرما در کشور، قطعی و افت فشار در شبکه سراسری گاز در روزهای اخیر وجود نداشته، می‌گوید: میزان مصرف گاز در روزهای اخیر ١٠٠‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است. او درباره وضع گازرسانی همزمان با ورود موج سرما به کشور می‌افزاید: مصرف گاز در بخش خانگی پس از شدت سرمای هوا به ٤٠٠‌میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف گاز همزمان با اوج سرمای هوا در روزهای پنجشنبه و جمعه به حدود ٤٥٠‌میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. بوجارزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت به جهش ١٠٠‌میلیون مترمکعبی مصرف گاز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری در روزهای پیش از ورود جبهه هوای سرد، روزانه ٣٠٠‌میلیون مترمکعب بود که اکنون به ٤٠٠‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است. 

مدیر روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران درباره مصرف گاز در بخش نیروگاهی می‌گوید: مصرف گاز در بخش نیروگاهی روزانه ١٤٠ تا ١٥٠‌میلیون مترمکعب و بخش صنعت ١٠٠‌میلیون مترمکعب است. بوجارزاده همچنین درباره وضع گازرسانی به مناطق مختلف کشور و احتمال قطعی گاز و افت فشار نیز می‌گوید: گازرسانی به مناطق مختلف در وضع مطلوبی قرار دارد و هیچ مورد قطعی یا افت فشار گاز نداریم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا