یزدفردا" تمساح مهاجمى که دقیقا یکماه قبل  موجب مرگ يک کودک ده ساله شده بود باتلاش نيروهاى محيط زيست سيستان و بلوچستان و همکارى مردم روستا زنده گيرى و به مکان ديگرى منتقل گرديد

به گزارش زدفردا به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران : روز پنجشنبه دهم تیرماه سال جاری یک کودک ۱۰ ساله از اهالی روستا کشاری شهرستان سرباز، در حاشیه رودخانه سرباز توسط یک تمساح پوزه کوتاه (گاندو) به درون رودخانه کشیده شده و متاسفانه جان خود را از دست داد. (خبر در ادامه آمده است)

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: به دنبال این حادثه و با توجه به اینکه کودکان روستای مذکور برای برداشت آب دائما به حاشیه برکه رفت و آمد دارند، مدیران و کارشناسان محیط زیست به منظور جلوگیری از حوادث مشابه و ایجاد آرامش در بومیان منطقه تصمیم گرفتند تمساح مهاجم را زنده گیری و به منطقه دیگری منتقل نمایند.

حسین عسکری اظهار داشت: در همین راستا روز دوشنبه ۹۵/۵/۴ گروهی از کارشناسان محیط زیست سیستان و بلوچستان با حضور کارشناس گروه خزندگان سازمان حفاظت محیط زیست، محیط بانان شهرستان های راسک و چابهار و مشارکت ساکنین روستا و همیاران محیط زیست جهت زنده گیری تمساح اقدام نمودند.

نیروهای محیط زیست با نصب تور در عرض رودخانه پس از چندین ساعت تلاش موفق شدند تمساح مهاجم را بدون هرگونه آسیبی زنده گیری نمایند.

این تمساح بالغ به لحاظ جنسیت ماده و طول آن بیش از ۱۸۰ سانتی متر بوده است.

البته با قطعیت نمی توان گفت تمساح زنده گیری شده همان تمساح مهاجم است اما با توجه به شواهد موجود و مشاهدات روستائیان، مکان زندگی و جثه نسبتا بزرگ، به احتمال بسیار زیاد تمساح زنده گیری شده همان تمساح مهاجمی است که موجب مرگ کودک ده ساله شد.

این تمساح پوزه کوتاه پس از زنده گیری جهت بررسی وضعیت سلامت و آزمایشات لازم بصورت موقت به سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار منتقل شده و پس از چند روز نگهداری و اطمینان از سلامت کامل در یکی از زیستگاه های امن منطقه حفاظت شده باهوکلات (گاندو) رهاسازی خواهد شد.

بر اثر حمله تمساح در چابهار یک کودک ده ساله جان خود را از دست داد

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  ضمن ابراز تاسف از این حادثه گفت: جسد کودک جان باخته به پزشکی قانونی چابهار منتقل شده است.

 

همانطور که در تصویر مشخص است آثار جراحت احتمالی ناشی از دندان های تمساح عمیق نیست اما این کودک بر اثر ماندن در زیر آب و خفگی جان خود را از دست داده است

سعید محمودی اظهار داشت: بر اساس گفته شاهدان مرگ کودک توسط یک تمساح در حاشیه رودخانه رخ داده است و در صورتیکه نظر پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید کند سازمان حفاظت محیط زیست دیه کودک را به خانواده مرحوم پرداخت خواهد نمود.

دکتر محمودی گفت: از حادثه ای که برای این کودک هم وطن رخ داده متاثر هستیم و روز آینده جهت دلجویی از خانواده و بازماندگان کودک جان باخته و همچنین بازدید میدانی از منطقه وقوع حادثه عازم شهرستان چابهار خواهیم شد.

گزارش تصویری تلاش برای زنده به دام انداختنن این تمساح را در اینجا ببنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا