یزدفردا"وبسایت المانیتور در گزارشی به بررسی احتمال حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران و رقابت وی با حسن روحانی پرداخت.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: زمانی که "محمود احمدی نژاد،" رئیس جمهور سابق ایران در سال 2013 پس از 8 سال ریاست جمهوری از قدرت کنار رفت، مشخص بود که وی برنامه هایی جدی برای آینده دارد. در واقع وی یک سال پیش از آنکه از قدرت کنار رود، در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود ممکن است در دولت بعدی ایران حضور یابد. اما رد صلاحیت "اسفندیار رحیم مشایی،" معاون وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 مانع از تحقق این رویا شد.

با وجود رد صلاحیت مشایی، احمدی نژاد به هیچ وجه قصد ترک صحنه را نداشت. خیلی زود وی با یک برنامه اساسی برای انتخابات مجلس جلو آمد. یکی از مشاوران وی سال گذشته اعلام کرد در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد یک کادر 5 هزار نفری برای حضور در مجلس آموزش دیده بودند. اما در واقع احمدی نژاد قصد حضور در انتخابات مجلس را نداشت و تمرکز خود را بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 معطوف کرده است.

این منبع همچنین افزود: "زمانی که از احمدی نژاد پرسیدم آیا قصد ورود به مجلس را دارد، پاسخ وی منفی بود. وی گفت: در دولت فقط من بودم و آنها (نمایندگان مجلس) مشکلات زیادی برای من ایجاد کردند. در مجلس من هستم و 289 عضو دیگر. پس مشکلات آنها نیز با ما بیشتر خواهد بود."

به نوشته المانیتور، احتمال می رود احمدی نژاد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 آماده کند. اگر به عملکرد گروه های نزدیک به احمدی نژاد در انتخابات اخیر مجلس توجه کنید، آنها نیز یک برنامه اساسی را دنبال کرده اند. این گروه ها سعی داشتند نامزدهای مورد علاقه خود را از طریق شهرهای کوچک وارد مجلس کنند. در واقع، 11 نفر از وزرا، مشاوران و نمایندگان پیشین احمدی نژاد از این طریق راه خود را به مجلس باز کرده اند. درواقع پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس تهران، موجی از شادی میان گروه های مرتبط با احمدی نژاد دیده شد. در اینترنت نیز شعارهایی از جمله "اصولگرایان بدون احمدی نژاد هیچ هستند" منتشر شد. "صادق زیبا کلام،" استاد دانشگاه و تحلیلگر ایرانی نیز معتقد است اصولگرایان بدون احمدی نژاد توان بازگشت به قدرت را ندارند.

یکی از مشاوران احمدی نژاد که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با المانیتور اعلام کرد: "یکبار به احمدی نژاد گفتم بعید است رأی بیاوری و بهتر است فکر ریاست جمهوری را از سر بیرون کنی. وی ناراحت شد و گفت: "تو فقط تهران و شهرهای بزرگ را میبینی، در صورتی که من از محبوب بودن در شهرهای کوچک لذت می برم."

در پایان این گزارش آمده است: به جز "ابوالحسن بنی صدر،" نخستین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1979، بقیه رؤسای جمهور، دو دوره در قدرت باقی ماندند. اگر مردم از عملکرد حسن روحانی راضی باشند، حضور احمدی نژاد در انتخابات سال 2017 چالشی جدی خواهد بود؛ زیرا وی باید در برابر حسن روحانی --که موفقیت در مذاکرات هسته ای را در پرونده خود ثبت کرده است -- مبارزه کند. بنابراین شاید بهتر باشد احمدی نژاد 4 سال دیگر صبر کند و بخت خود را در انتخابات سال 2021  بیازماید. این درحالیست که برخی تحلیلگران معتقدند اقدامات احمدی نژاد نشان می دهد وی علاقه ای به صبر کردن ندارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا