شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا گزارش داد، بانک مسقط بزرگترین بانک عمان روز پنجشنبه از گشایش شعبه نمایندگی در ایران خبر داده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری یاد شده این اقدام را نشانه رشد سریع همکاری های تجاری میان دو کشور پس از لغو تحریم های تهران دانست. 
 
سی.ان.بی.سی همچنین اعلام کرد، به نظر می رسد بانک مسقط یکی از نخستین بانک های خارجی است که پس از لغو تحریم ها در ایران حضور می یابد. 
 
پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط ایران و گروه 1+5 در تاریخ 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94)، تحریم های اقتصادی ایران در تاریخ 16 ژانویه 2016 (26 دی 94) لغو شد.  
 
تارنمای شبکه خبری یاد شده نوشت، بیانیه بانک مسقط در مورد زمان تکمیل فرآیند گشایش دفتر نمایندگی این بانک در تهران و جزئیات بیشتر این اقدام چیزی نمی گوید.  
 
سی ان بی سی افزود، عمان علاقمند گسترش همکاری های تجاری با ایران به گونه ای است که بتواند گاز طبیعی مورد نیاز صنایع خود را از این کشور وارد و به متنوع سازی منابع تامین نفت خود کمک کند. 
 
براساس این گزارش، در اواخر ماه ژانویه 2016 (اواسط بهمن)، صندوق ذخایر ارزی عمان یک توافقنامه با ایران خودرو (بزرگ ترین گروه خودرو سازی ایران) برای مطالعه احداث یک کارخانه خودرو سازی در عمان به ارزش 200 میلیون دلار امضا کرد.  
 
به گزارش ایرنا، «حمود بن سنگور آل زدجالی» رئیس کل بانک مرکزی عمان و مدیرعامل بانک مسقط که اول اسفندماه جاری به همراه هیات اقتصادی این کشور به تهران سفر کرده بود ، دردیدار با «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران درخواست مقام های بلندپایه عمان را برای گشایش شعبه بانک های این کشور در ایران مطرح کرد. 
 
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از خواست همتای عمانی خود برای گشایش شعب بانکی در ایران و افزایش ارتباط بین بانکی دو کشور استقبال و ابراز امیدواری کرد در شرایط کنونی دوستی و همکاری دو کشور مستحکم تر و با رفع برخی موانع، ارتباطات بانکی دو کشور تسهیل شود. 
 
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی تاکید کرد شرایط کنونی فرصت مناسبی برای گسترش همکاری هاست و با انتخاب بهترین شیوه حل مسائل زودتر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. 
 
سیف افزود: عمان همکاری های مناسبی با ایران داشته است و بانک مرکزی ایران با تاکید رئیس جمهوری ماموریت دارد روابط بانکی دو کشور را توسعه و گسترش دهد، به همین منظور باید در نشست های مشترک به تفاهم های بیشتری برسیم.  
 
وی گفت: بانکداری ایران و عمان را نباید فقط به خدمات بانکی بین دو کشور محدود کرد بلکه با استفاده از این ظرفیت ها می توان خدمات بانکی منطقه ای ارائه داد و امیدواریم با تفاهم های دو کشور چشم انداز گسترده تری نیز در نظر گرفته شود.  
 
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با همتای عمانی خود گفت: مایلیم روابط بانک های تجاری دو کشور از طریق گشایش دفتر نمایندگی یا شعبه گسترش پیدا کند.  
 
سلطان نشین عمان در سال های گذشته همواره رویکرد مستقلی در عرصه سیاست خارجی و تحولات منطقه داشته است و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 نقش مهمی ایفا کرد. 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا