یزدفردا: یک مقام مسئول در شرکت نفت با اشاره به آغاز تولید مرغوب‌ترین نفت جهان از یکی از چاه‌های جدید نفتی ایران در خلیج فارس، گفت: نفت جدید سفید رنگ و به نوعی گازوئیل طبیعی است.


به گزارش مهر، ایران می‌خواهد حتی در صورت سقوط بیشتر قیمت جهانی طلای سیاه ظرفیت تولید و صادرات نفت خام خود را در دو مرحله در مجموع حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در این بین با وجود وضعیت آشفته بازار جهانی نفت و پیشی گرفتن عرضه و تقاضا، ایران از برگ برنده های مختلفی به منظور تصاحب بازارهای از دست رفته نفتی خود در دوران پساتحریم استفاده می‌کند.

بر این اساس در کنار هزینه پایین تولید یک بشکه نفت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای نفت خیز جهان، اخیرا با حفاری یک حلقه چاه جدید در یک میدان مشترک در خلیج فارس، ایران تولید مرغوب ترین نفت جهان را آغاز کرده است.

مهمترین ویژگی های این نفت فوق سبک که در یکی از چاه‌‌های جدید میدان هنگام تولید می شود، در کنار ضریب بالای تولید بنزین و گازوئیل، درجه ای. پی. آی بالای آن بوده به طوری که رنگ این نفت بر خلاف سایر نفت خام ها که سیاه یا قهوه ای بوده، سفید است.

علاوه بر این، نفت خام جدید تولید شده در میدان هنگام دارای گوگرد و آب همراه نفت بسیار پایینی بوده به طوری‌که مسئولان شرکت نفت فلات قاره ایران از این نفت به عنوان مرغوب ترین نفت خام تولیدی در کل جهان یاد می کنند.

آغاز تولید مرغوب‌ترین نفت جهان در ایران
حیدر یارویسی درباره جزئیات آغاز تولید مرغوب ترین نفت خام جهان در صنعت نفت ایران، گفت: تولید نفت خام از میدان هنگام مشترک با عمان از سال ۱۳۸۹ به طور رسمی آغاز و در طول پنج سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵ میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک در محدوده تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس استخراج شده است.

وی در تشریح مهمترین ویژگی‌های نفت استحصالی از میدان هنگام، اظهار داشت: بر اساس مطالعات جدید انجام گرفته کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک به ۵۱ ای. پی. آی ارتقا یافته است و بنابراین نفت خام تولیدی این میدان سبک ترین نفت تولیدی در بین کل میادین نفتی منطقه خلیج فارس و حتی جهان به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا با حفاری‌های جدید انجام شده حتی نفت خام سبک به رنگ «سفید» از یکی از چاه‌های میدان هنگام برداشت می‌شود، بیان کرد: بر خلاف نفت خام سایر میادین که سیاه رنگ بوده اما نفت تولیدی در میدان هنگام سفید و یا سبز رنگ است.

گازوئیل دهی بالا مزیت نفت جدید سفید رنگ ایران
وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۶ نوع نفت خام در سبد نفتی ایران در خلیج فارس با درجه ای. پی. ای ۱۸ تا ۳۶.۵ تولید و عرضه می‌شود، تصریح کرد: اما نفت میدان هنگام با درجه ای. پی. آی ۵۱ سبک و مرغوب ترین نفت تولیدی ایران در منطقه خلیج فارس و حوزه فلات قاره به شمار می‌رود.

یارویسی با بیان اینکه نفت تولیدی در میدان هنگام با استفاده از یک خط لوله زیر دریایی ۱۶ اینچی به طول ۳۰ کیلومتر دریایی و ۲۶ کیلومتر خشکی از سکو به پالایشگاه و تاسیسات جداسازی در جزیره قشم منتقل می‌شوند، تبیین کرد: علاوه بر این نفت تولیدی این میدان پس از انجام جداسازی و فرآورش مقدماتی از مسیر یک خط لوله ۱۶ اینچی به طول ۷۵ کیلومتر از جزیره قشم به پالایشگاه نفت بندرعباس منتقل می شود.

مدیر منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه فرآورده‌های نفتی مرغوب همچون بنزین و گازوئیل از نفت خام تولیدی میدان هنگام با بالاترین درجه استحصال و تولید می‌شود، یادآور شد: هم اکنون حجم ذخایر نفت خام قابل برداشت میدان هنگام حدود ۲۱۹ میلیون بشکه برآورد می شود.

وی، حجم ذخایر گاز همراه نفت میدان هنگام را حدود ۲۸.۷ تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های نفت مرغوب میدان هنگام درجه درجه ای. پی. آی بالا، پایین بودن حجم آب همراه نفت این میدان مشترک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تاسیسات نفتی احداث شده در جزیره قشم برای استخراج میدان هنگام حدود ۴۵ هزار بشکه در روز است، تاکید کرد: علاوه بر این ظرفیتی در حال فرآورش و جداسازی روزانه ۱۸۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در روز در برنامه های توسعه ای قرار گرفته است.

تاریخچه تولید نفت مرغوب در میدان هنگام
میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.

در همین حال، عمان چند سال زودتر از ایران و با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.

با وجود تاخیر حدود یکسال ایران در آغاز برداشت از این میدان مشترک نفتی نسبت به طرف عمانی، اما در کوتاه ترین زمان تولید نفت از این میدان حتی به مرز ۲۸ هزار بشکه در روز هم افزایش یافت.

در همین حال سعید حافظی، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اخیرا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مذاکراتی با عمان به منظور توسعه مشترک میدان نفتی هنگام داشته‌ایم، گفته است: تاکنون سه دور مذاکرات با طرف عمانی به منظور مشارکت به جای رقابت در طرح توسعه میدان نفتی هنگام انجام شده است.

علاوه بر این، در حال حاضر ساخت سکوی جدید طرح توسعه میدان مشترک نفتی هنگام در یارد سکوسازی بندرعباس در حال انجام بوده و هر یک از این سکوهای جدید از ظرفیت تولید و فرآورش روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا