یزدفردا: با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام برخی بر این باور بودند که کم کم اروپایی‌ها جای چین را در بازار ایران خواهند گرفت اما تنها یک هفته پس از برداشتن تحریم‌های هسته‌ای ایران، رئیس جمهور چین امروز در رأس هیأتی وارد کشور شده و 18سند و تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین در حوزه‌های مختلف به امضا رسید که بنا بر اعلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان سطح روابط اقتصادی ایران و چین  تا 10 سال آینده به 600 میلیارد دلار خواهد رسید.


مجید رضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در مورد جزئیات بیشتر این تفاهم‌نامه‌ها گفت: در این سفر قرارداد همکاری استراتژیک با چینی‌ها به امضا می‌رسد که از نوع درجه یک بوده و 4 سطح دارد که شاید بتوان گفت صمیمانه‌ترین همکاری بین دولت‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این قرارداد فقط در سطح اقتصادی نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، سیاست، امنیت، نظامی و قضایی را هم شامل می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشور با کمک چینی‌ها
وی در مورد جزئیات بیشتر قرارداد همکاری بین ایران و چین در حوزه اقتصادی گفت: شی جی پینگ رئیس جمهور چین شعار «احیای جاده ابریشم یک کمربند، یک جاده» را در دستور کار داشته و به شدت آن را دنبال می‌کند و در همین زمینه چینی‌ها صندوق توسعه‌ای را با 40 میلیارد دلار بودجه ایجاد کرده‌اند که به زیرساخت کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند از این محل کمک کنند که این وام به صورت بدون بهره یا نهایتاً بهره 2 درصد ارائه خواهد شد و حتی برای برخی کشورها کمک بلاعوض خواهد بود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین به این نکته اشاره کرد که قرار است تا از همین محل وام بدون بهره برای توسعه کابل کشی فیبر نوری در کشور، توسعه خطوط پرسرعت ریلی و حمل و نقلی از جمله خط تهران- مشهد اختصاص یافت.

ایجاد شهرک‌های جدید صنعتی/ نخستین شهرک در جاسک ایجاد می‌شود
حریری این را گفت: توسعه مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی در کشور بخش دیگری از قرارداد همکاری بین ایران و چین خواهد بود تا چینی‌ها شهرک‌های صنعتی جدیدی در کشور ایجاد کنند و سرمایه و تکنولوژی آن را هم با خود به همراه بیاورند که نخستین شهرک صنعتی توسط چینی‌ها در بند جاسک جانمایی شده که امیدواریم سبب توسعه و اشتغال منطقه باشد.

فاینانس اگزیم بانک چین برای پروژه های ایرانی در راه است
وی در مورد جزئیات قراردادهای همکاری در حوزه پولی و بانکی با چینی‌ها نیز گفت: مذاکراتی با چینی‌ها انجام شده تا در آینده نزدیک علاوه بر فاینانس چین که در زمان تحریم شکل گرفت و اکنون در حال انجام است اگزیم‌بانک چین فاینانس پروژه‌های ایرانی را که طرح توجیهی دارند بر عهده بگیرد.

فروش مواد اولیه و ماشین آلات به صورت یوزانس
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین خبر خوشی را برای تولیدکنندگان ایرانی داشت که در آینده نزدیک چین برای خرید مواد اولیه و ماشین آلات قرارداد یوزانس (نسیه بلندمدت) منعقد خواهد کرد.

بانک‌های چینی در ایران شعبه می‌زنند
به گفته رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران 4 بانک بزرگ چین در حال توسعه روابط خود با ایران هستند و بانک ICBC تقاضای ایجاد شعبه در ایران را کرده است که می‌تواند تحولی در نظام بانک کشور ایجاد کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا