یزدفردا"تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور و دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی بازگشایی شد.


مراسم بازگشایی مرکز تئاتر مولوی امروز 28 دی ماه با حضور جمعی از هنرمندان، رییس و معاونان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که در سالن اصلی تالار مولوی که یک سالن بلک باکس است برپا شده بود ضمن قرائت منشور اخلاقی مرکز تئاتر مولوی که بر صیانت از حریم اخلاق، رعایت عدالت و انصاف در واگذاری امکانات، احترام به استادان و پیشکسوتان، حمایت از جوانان خلاق و حمایت از جایگاه دانشگاه تاکید می کرد تفاهمنامه ای میان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی وزارت علوم به امضا رسید که طی آن تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور در دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی معرفی شد.

در بخشی از این مراسم محمدهادی عسگری، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حدود 4 دهه از زمانی که برای اولین بار نمایشی در تالار مولوی توسط مرحوم سمندریان اجرا شد می گذرد گزارشی را از روند بازسازی این مجموعه ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته تالار مولوی دچار فرسودگی شده بود و جوابگوی نیاز دانشجویان و فرهیختگان تئاتری نبود بیان کرد: در این مجموعه اقدامات مختلفی در ابنیه و تجهیزات فنی انجام شده تا اینجا به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور بهتر ایفای نقش کند.

همچنین مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در سخنانی گفت: تلاش ما در دانشگاه تهران این است که در حوزه فرهنگ و هنر قدم های مثبت و ارزنده ای را برداریم چون این مطالبه‌ای است که از دانشگاه تهران وجود دارد که آن هم به دلیل رخ دادن اتفاق‌های فرهنگی و اجتماعی مهم چند دهه اخیر در دانشگاه بوده است.

وی اضافه کرد: در این راستا دانشگاه تهران در کنار رسالت اصلی خود که آموزش است فعالیت های فرهنگی و هنری را هم مورد توجه قرار می دهد و در وهله اول امیدواریم بتوانیم نیاز به انجام کار فرهنگی را متبلور کنیم.

او همچنین افزود: برنامه‌هایی را در 5 محور برای سال آینده تدوین کرده‌ایم که از آن جمله به توسعه فرهنگ دینی و ملی،‌ آشناساختن با میراث غنی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، ترویج ارزش های انقلاب و دفاع مقدس، نهادینه کردن اخلاق گرایی و ... می توان اشاره کرد.

سرسنگی همچنین تاسیس ارکستر فیلارمونیک دانشگاه تهران، برپایی تورهای بازدید از دانشگاه به منظور مرور خاطرات گذشته برای مردم، اجرای پروژه سیمرغ که ساخت 30 فیلم مستند از 30 استاد برجسته دانشگاه تهران است و ایجاد سینما تک دانشگاه را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دانشگاه دانست.

او همچنین ضمن اعلام اینکه به زودی ساخت یک مجتمع فرهنگی و ورزشی در خیابان ادوارد براون آغاز می شود، تاکید کرد: اقدامات انجام شده در تالار مولوی در شرایط بد اقتصادی صورت گرفته و به جز حفظ پوسته اصلی تعمیرات مفصلی در آنجا انجام شده است.

در بخش دیگری از این مراسم فرهاد ناظرزاده کرمانی که از حضور در آیین بازگشایی تالار مولوی ذوق زده شده بود در سخنانی گفت: برای من که در دهه 60 زندگی ام هستم اینجا تئاتر خاطره هاست چون در دهه 40 خانه امیدم بود و حالا خوشحالم که می بینم که دوباره راه اندازی شده است.

او با اشاره به اینکه حدود 25 سال قبل مجید سرسنگی دانشجویش بوده است گفت: همیشه فکر می کردم او کاری برای تئاتر ایران انجام می دهد و الان جزء آن دسته از مدیرانی است که سازنده عمل می کنند.

ناظرزاده همچنین با تاکید بر موضوع فرهنگ و اینکه هنر و ادبیات یکی از ارکان فرهنگ است اظهار کرد: از آنجا که اسم این محل‌ تالار تئاتر مولوی است این امکان را ایجاد می کند که یک گونه تئاتر عرفانی در آن برپا شود؛ تئاتر عرفانی که می تواند سهم تئاتر ایران در جهان باشد.

همچنین در ادامه محمود نیلی، رییس دانشگاه تهران با اشاره به زمان شروع بازسازی تالار مولوی اظهار کرد: برآورد سال قبل یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود که برای خودم جای سوال بود آیا می توانیم مرکز را به موقع آماده کنیم یا خیر که البته در عمل به دلیل مقاوم سازی هایی که مجبور بودیم انجام دهیم زمان در نظر گرفته شده و هزینه های پیش بینی شده افزایش یافت.

او با این حال با اشاره به درخواست رضا کیانیان که در مراسم حضور داشت مبنی بر اینکه فضایی به تالار مولوی برای تمرین بازیگری افزوده شود گفت: بدون بررسی کارشناسی نمی توانم برای همین درخواست قولی دهم اما این قول را می دهم که چنین فضایی اختصاص داده شود.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ای میان مجید سرسنگی و سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم امضا شد که طی آن تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی کشور و محل دائمی دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی فعالیت کند.

در این مراسم رضا کیانیان، قطب الدین صادقی، اردشیر صالح پور، رحیم نوروزی، شهرام کرمی،‌ سعید کشان فلاح، جابر رمضانی و رحمت امینی از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم بازگشایی مرکز تئاتر مولوی حضور داشتند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا