یزدفردا"طبق گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران حدود یک میلیارد و 183 میلیون تومان بودجه پژوهش‌های قرآنی دانشگاه تهران در سال 90 به معاونت فرهنگی و نمایندگی نهاد این دانشگاه واگذار شده است.

 
به گزارش ایکنا، سال 90 از بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها بخشی به پژوهش‌های قرآنی اختصاص یافت. شورای توسعه فرهنگ قرآن که از زیر مجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است، متولی تخصیص این بودجه شد.
 
کل بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90، 22 میلیارد بوده و طبق گفته حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآن، بیش از 12 میلیارد از آن به 98 دانشگاه کشور تخصیص پیدا کرده است. اعتبار مصوب دانشگاه تهران 2 میلیارد و 630 میلیون تومان بود، اما بودجه‌ای که به دانشگاه تهران واریز شد در آن سال، یک میلیارد و 183 میلیون تومان بود و مابقی آن هم دست شورای توسعه فرهنگ قرآن باقی ماند. 
 
برای اطلاع از کم و کیف پژوهش‌هایی که در این مدت چهار سالی که از واریز آن بودجه به حساب دانشگاه تهران می‌گذرد به سراغ محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران رفتیم، اما بعد از پیگیری‌های فراوان، ایشان ما را به علی‌باقر طاهری‌نیا، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران ارجاع داد.
 
طاهری‌نیا از وجود چنین مبلغی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من از اواخر سال 93 مسئولیت پذیرفتم.
 
طاهری‌نیا پس از پیگیری از همکارانش درباره اسناد سال 90 و بودجه‌هایی که در آن دوره به معاونت پژوهشی آمده، گفت: من مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران هستم؛ یک بخش از معاونت‌های زیر مجموعه من معاونت پژوهش‌های کاربردی است و این اعتبارات به آنجا می‌رود، با آن کسی که صحبت کردم بی‌اطلاع بود.
 
وی پس از پیگیری مجدد درمورد واریز چنین وجهی به حساب دانشگاه تهران، گفت: این اعتبار را پیگیری کردند و درست است که به دانشگاه آمده است؛ ولی ظاهراً در اختیار معاونت فرهنگی و دفتر نهاد قرار گرفته است.
 
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران اظهار کرد: شاید هم تقسیم شده که بخشی از آن به معاونت پژوهشی بیاید؛ اما آن چیزی که مشخص است اینکه این بودجه در اختیار نهاد و معاونت فرهنگی برای فعالیت‌های قرآنی قرار گرفته؛ منتهی به‌طور مشخص برای پژوهش‌های قرآنی آن چیزی که ما دریافت کردیم مبلغ جدید 130 میلیون تومان است که در سال 93 بوده و برای آن، کمیته تشکیل داد‌یم و تخصیص دادیم.

یک پرسش مهم
حال پرسش اینجاست که انتقال بودجه‌ پژوهشی که در مقایسه با بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌ها می‌توان آن را ناچیز تلقی کرد، با کدام مجوز به نهادهای فرهنگی واگذار شده و مسئولیت نظارتی مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عالی قرآنی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بودجه‌ریزی پژوهش‌های قرآنی سال 90 آیا به درستی انجام شده است؟
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا