یزدفردا:نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره آزادی 4 دوتابعیتی از زندان اوین و 7 ایرانی محبوس در آمریکا با بیان اینکه مذاکرات در این زمینه یک‌سال طول کشید، گفت: مراحل آزادی این ایرانیان در حال انجام است و منتظر هستیم کامل و نهایی شود.


به گزارش  فارس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص آزادی 4 دو تابعیتی از زندان اوین و 7 ایرانی محبوس در آمریکا عنوان کرد: در گذشته مقامات ارشد آمریکا از مقامات ارشد ایران برای آزادی زندانیان درخواست مساعدت کرده بودند و طبیعتا دولت سوئیس هم به عنوان دولت تسریع کننده مذاکرات در این مسئله نقش مثبتی ایفا کرد.

وی اضافه کرد: این نوع مذاکرات که به آن مذاکرات کنسولی گفته می‌شود حدود یک سال طول کشید. خوشبختانه ما قادر شدیم که امروز این اقدام انسان دوستانه را انجام دهیم و دو طرف زندانیان را آزاد کنند.

خوشرو در گفت‌وگو با خبر شامگاهی ادامه داد: با توجه به اختلاف ساعت در اینجا (آمریکا) مراحل آزادی این ایرانیان در حال انجام است و ما منتظر هستیم که کامل و نهایی شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: دقیقا 7 زندانی ایرانی آزاد می‌شوند که ما در طول 10 روز گذشته چند بار با وکلای اینها و خود اینها تلفنی و حضوری تماس داشتیم و به آنها این اطمینان را داه‌ایم که هر وقت اراده کنند می‌توانند به ایران بیایند و ایران کشور خود آنهاست و بعد اینکه مسائل و امور شخصی خود را سر و سامان بدهند می‌توانند به ایران بیایند.

خوشرو با بیان اینکه آمار آزادی زندانیان همان 4 زندانی آمریکایی در مقابل 7 ایرانی است، عنوان کرد: 14 ایرانی نیز که تحت تعقیب پلیس بین‌الملل (اینترپل) بودند از لیست تحت تعقیب خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: اتهام همه زندانیان ایرانی تلاش برای نقض تحریم‌ها علیه ایران بوده که البته آن تحریم‌ها از دید ما همیشه ظالمانه بوده و ما خوشحال هستیم که از برادران ما رفع ظلم می‌شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: تعدادی از آنها این اتهامات را قبول نداشتند، اما به هرحال به خاطر این تحریم و بخشی از فشارهایی بوده که آمریکا برای اعمال تحریم به ایران وارد می‌کرده است.

خوشرو گفت: خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که مقدار زیادی از تحریم‌ها در شرف رفع شدن است، تحریم‌های هسته‌ای همه لغو می‌شوند و طبیعتا این افراد هم بیگناه بوده‌اند و دیگر مبنایی برای نگهداشتن آنها وجود نخواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا