پایگاه خبری یزدفردا"تماشای تلویزیون مغز را کند می کند/مطالعات محققان نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون و زندگی بی تحرک، موجب کاهش عملکرد شناختی مغز می شود.
 
به گزارش ایرنا از ساینس، مطالعات 25 ساله محققان موسسه پژوهشی کالیفرنیای شمالی نشان می دهد افرادی که به طور افراطی تلویزیون تماشا می کنند و مدام بی تحرک هستند، نمرات کمتری در آزمون های DSST دریافت می کنند. این آزمون ها سرعت پردازش و عملکرد اجرایی (تنظیم و کنترل فرآیندهای شناختی از قبیل استدلال، حافظه و انعطاف پذیری با مسایل) را ارزیابی می کند.
 
محققان بر این باورند تماشای طولانی مدت تلویزیون با کاهش فعالیت فیزیکی رابطه مستقیم دارد. این تحقیقات نشان می دهد که فعالیت های فیزیکی به ویژه در اواسط دهه چهارم زندگی، تاثیر بسزایی در عدم کاهش فرآیندهای شناختی مغز در سنین 43 تا 53 سالگی دارد.
 
زندگی کم تحرک علاه بر کاهش عملکرد شناختی مغز عامل دیابت، انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی، اضافه وزن و افسردگی است.
 
این تحقیقات به تاثیر منفی تلویزیون و تمام فناوری های مبتنی بر صفحه نمایش بر عملکرد مغز پرداخته و منظور فقط تلویزیون نیست.نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.
غذای چرب به مغز آسیب می‌زند/هر آمریکایی در طول یک آخر هفته معمولی به طور میانگین 4500 کالری و 229 گرم چربی مصرف می‌کند که براساس نتایج یک مطالعه جدید این زیاده‌روی نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود، بلکه در مغز نیز اثرات مخربی بر جای می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، این تحقیق که در مجله Brain, Behavior and Immunity به چاپ رسیده نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب با تخریب سیناپس‌های ناحیه هیپوکمپوس که با یادگیری و حافظه مرتبط است به مغز آسیب می‌زند.

سیناپس‌ها ساختارهایی هستند که بین نورون‌ها یا سلول‌های مغزی رابطه برقرار می‌کنند.

البته این تمام ماجرا نیست. محققان می‌گویند که بازگشت به رژیم غذایی کم چرب به مدت دو ماه می‌تواند اثرات منفی رژیم‌های غذایی پرچرب بر مغز را خنثی کند.

رژیم‌های پر از چربی بیشترین عامل ابتلا به چاقی هستند که به یک نگرانی عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است. بیش از یک سوم بزرگسالان در امریکا مبتلا به اضافه وزن هستند و به این معناست که بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان‌ها قرار دارند.

صرف نظر از این خطرات، حالا مشخص شده است که رژیم غذایی پر از چربی اثرات مخربی بر مغز برجای می‌گذارد.

محققان دانشگاه جورجیا، موش‌ها را با دو رژیم غذایی مورد آزمایش قرار دادند. یک گروه از غذایی تغذیه می‌کردند که 10 درصد از کالری آن از چربی اشباع شده تامین می‌شد و گروه دیگر با غذاهایی تغذیه می‌شدند که حاوی 60 درصد چربی بود.

بنا به گفته محققان این نوع رژیم مشابه با رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی غنی از فست فود در انسان‌ها بود. وزن، میزان غذای جذب شده، سطح انسولین و میزان گلوکز خون موش‌ها در هفته چهارم، هشتم و دوازدهم مورد انداز‌گیری قرار گرفت.

محققان همچنین در طی دوره آزمایش ناحیه هیپوکمپوس مغز را که با حافظه و یادگیری در ارتباط است، مورد بررسی قرار دادند. آنها سطح سیناپس‌های نشاندار شده در این ناحیه و میزان سیتوکینین که نشان‌دهنده التهاب هست را نیز بررسی کردند.

در پایان هفته دوازدهم موش‌هایی که با غذای چرب تغذیه شده بودند نه تنها اضافه وزن پیدا کرده بودند بلکه میزان نشانگرهای سیناپسی در مغز آنها کاهش یافته و در عوض سطح سیتوکنین بالاتری داشتند که نشان می‌داد سیناپس‌ها در ناحیه هیپوکمپوس دچار آسیب شده‌اند.
سکته مغزی را با صحبت به زبان‌های بیگانه مهار کنید/توانایی صحبت به چند زبان علاوه بر افزایش سطح ضریب هوشی می‌تواند مانند نوعی دارو و مکمل درمانی از آسیب مغزی پس از سکته خفیف یا شدید مغزی جلوگیر کند.
 
پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ در جدیدترین تحقیقات خود دریافته اند افرادی که قادر به مکالمه به دو زبان هستند و به جز زبان مادری خود می‌توانند به یک زبان بیگانه دیگر تکمل کنند، 40 درصد کمتر از سایر افراد دچار سکته مغزی می‌شوند.   
 
گفتنی است، این تحقیق بر روی بیش از 600 قربانی سکته مغزی در حیدر آباد کشور هندوستان صورت گرفته است،‌ بررسی‌ها نشان می‌دهند، سوئیچینگ بین دو زبان می‌تواند سبب پرورش‌قوای ذهنی و افزایش عملکردهای شناختی در افراد شود.   
 
این توانایی حتی در بدست آوردن مجدد عملکردهای شناختی در افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند نیز اثرگذار است.   
 
دلیل انتخاب شهرستان حیدر آباد هندوستان به دلیل وجود قومیت‌های مختلف ساکن در آنجا و رواج گویش‌های مختلف بوده است.
 
این مطالعه که در مجله انجمن قلب ایالات متحده به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد توانایی صحبت به چند زبان می‌تواند ضامن سلامت مغز و خونرسانی به بخش‌ها مختلف آن بویژه پس از سکته مغزی باشد.   
 
در عین حال سایر عوامل از جمله سن، پارامترهای ژنتیکی ، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای پرچرب، استرس، افزایش وزن و مصرف برخی داروها از عوامل بروز سکته مغزی در افراد است.   
 
کارشناسان در نظر دارند از این تحقیق برای کمک به توانایی برگشت عملکردهای شناختی در نجات یافته‌گان از سکته مغزی و افزایش سطح قوای ذهنی آنها استفاده کنند. 
 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا