سردار نقدی مطرح کرد:به جای وارد کردن فناوری به جوانان اتکا کنیم

یزدفردا:رئیس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از این تفکر که باید سرمایه و فناوری خارجی به کشور وارد شود، گفت:‌ باید تولید ما سودآور شود تا سرمایه داخلی به سمت تولید جذب شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از این تفکر که باید سرمایه و فناوری خارجی به کشور وارد شود، گفت:‌ باید تولید ما سودآور شود تا سرمایه داخلی به سمت تولید جذب شود.

به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا به نقل از  ایسنا ، سردار محمدرضا نقدی صبح امروز در همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند به ما بقبولاند که تنها راه پیشرفت کشور سازش و کنار آمدن با آن‌هاست اما مردم ما در این ۳۶ سال با این تفکر جنگیده‌اند.

وی ادامه داد: برخی ساده‌لوحان این تفکر دشمن را باور کردند و دشمن هم خیلی تلاش کرد که با تحریم‌هایش ما را شکست دهد اما رئیس جمهور آمریکا گفت تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را به زانو در آورد پس باید دنبال مذاکره و نفوذ باشد.

نقدی با تاکید بر اینکه این توهم است که ما باج سیاسی دهیم تا سرمایه خارجی و فناوری به کشور بیاید، اظهار کرد: سرمایه جایی می‌رود که سود داشته باشد. ما اگر اقتصاد خود را سودآور کنیم، نقدینگی به سمت تولید می‌آید در این شرایط سرمایه گذار خارجی هم سرمایه خود را به ایران می‌آورد اما اگر تولید ما زیان‌ده باشد سرمایه به دنبال خرید سکه می‌رود.

وی ادامه داد: ما نقدینگی فراوانی در کشور داریم به گونه‌ای که در شش روز ۱۱۰ هزار خودرو به فروش رفت. بنابراین سرمایه وجود دارد اما این سرمایه به سراغ خرید زمین، خودرو و سکه می‌رود. ما باید عرضه داشته باشیم و بخش تولید را سودآور کنیم تا سرمایه به این سمت برود. اقتصاد مقاومتی که پایدار و آسیب ناپذیر است می تواند سرمایه را به سمت خود جذب کند. اما اقتصاد مقاومتی روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است و مشکل امروز ما هم همین مسأله است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه وظیفه بسیج پر کردن خلاءها است، افزود: از روزی که رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند بسیج در این راستا به حرکت آمد به این امید که دستگاه‌های دولتی از ظرفیت بسیج استفاده کنند. انتظار ما این بود که دستگاه‌های مسؤول از ظرفیت بسیج استفاده کنند و فتح المبینی اقتصادی درست کنند اما دستگاهی به صحنه نیامد.

نقدی با بیان اینکه می‌گویند واحدهای کوچکی که بسیج ایجاد کرده کارساز نیست، خاطر نشان کرد: تصور آن‌ها از اقتصاد، کارخانه های بسیار بزرگ است، در حالی که امروز تولید بی کارخانه یکی از استراتژی‌های موفق دنیا است؛ به گونه‌ای که بخش اعظم اقتصاد چین به واحدهای کوچک تولیدی وابسته است. این واحدهای کوچک سرمایه کم می‌خواهد ولی بازده آن زیاد و با ریسک کم است و خطری هم برای محیط زیست ندارد.

نقدی با طرح این پرسش که چرا دستگاه‌های دولتی کمک نمی‌کنند و موانع تولید مثل مقررات زائد را برطرف نمی کنند، خاطر نشان کرد: این توهم و خواب است که فناوری و سرمایه بیاید تا مشکلات ما حل شود. پیشرفت اقتصادی سختکوشی و جهاد می‌خواهد. باید مدیران نیازهای کشور را شناسایی کرده و کمک کنند تا تولید در این حوزه‌ها راه بیفتد. نباید باج سیاسی داد به این امید که اقتصاد کشورمان شکوفا شود.

نقدی همچنین با تاکید بر اینکه جوان ایرانی مبتکر است پس به جای وارد کردن فناوری خارجی باید به این جوانان اتکا کنیم، خاطر نشان کرد: ۵۰ سال است که ما فناوری را وارد می‌کنیم و از پیکان به پراید رسیده‌ایم. در حالیکه ما در حوزه موشکی و ماهواره‌ای و توانایی خود تکیه کرده‌ایم و به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم‌. باید توجه کنیم، فناوری که دنیا به ما می‌دهد یا دست دوم است یا اگر دست اول باشد هزینه بسیار زیادی دارد. ریسک است که ما با این همه امکانات چشم‌مان به خارج باشد. حتی می‌گوییم باید مدیر از خارج بیاوریم در حالیکه ناسا بر اساس تخصص دانشمندان ایرانی می چرخد. باید عرضه داشت و از نخبگان خود استفاده کرد.

نقدی با اشاره به طرح‌های بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما در دو سال گذشته ۱۴۰ هزار شغل مستقیم و ۲۲۵ هزار شغل غیر مستقیم بدون حتی یک ریال از سرمایه گذاری دولتی ایجاد کرده‌ایم

تحویل یک ماهه خودرو در ابهام

یزدفردا:در حالی دو هفته از پایان طرح وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو می‌گذرد که هنوز بانک مرکزی چک های خودروسازان را وصول نکرده است.

تحویل یک ماهه خودرو در ابهام به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا به نقل از تسنیم ،پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در ۱۸ آبان ماه آغاز شد و در طی ۶ روز ۱۲۵ هزار دستگاه به فروش رسید. البته بانک مرکزی با مشاهده این حجم فروش اعلام کرد که فقط تأمین اعتبار ۱۱۰ هزار دستگاه را انجام می‌دهد و مابقی را خود خودروسازان باید متقبل شوند.

در حال حاضر دو هفته از پایان این طرح می‌گذرد و پیگیری‌ها از شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد بانک مرکزی علیرغم تعهد خود در خرید دین چک‌های مشتریان ظرف ۴۸ ساعت هنوز یک فقره از چک ها را هم وصول نکرده است.

یک مقام مسول در یکی از شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگو با تسنیم در همین ارتباط گفت: در طول جلسات متعدد با بانک مرکزی قرار بر این بود تا ما چک‌های دریافتی از مشتریان را به بانک مرکزی تحویل دهیم اما با گذشت دو هفته هنوز هیچ چکی وصول نشده است.

عدم وصول چک‌های مشتریان توسط بانک مرکزی نشان می دهد که تحویل خودرو در قالب طرح وام ۲۵ میلیون تومانی همچنان در ابهام بوده و مردم امکان دریافت خودروهای خریداری شده را ظرف یک ماه نخواهند داشت.

تصویب یک قانون جدید خودرویی

یزدفردا:اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید.

به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا به نقل از  ایسنا، کار تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از چند سال پیش در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

این اصلاحیه اواخر سال گذشته به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، کار بررسی این قانون در کمیسیون زیربنایی دولت پایان یافته و به تصویب این کمیسیون رسید.

به این ترتیب پس از ابلاغ معاون اول رییس‌جمهوری، اجرای اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو آغاز خواهد شد.

این اصلاحیه دربرگیرنده برخی ضوابط و استانداردهای جدید برای عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی در کشور است.

در این اصلاحیه برخی کاستی‌ها و ابهامات آیین‌نامه پیشین برطرف و ضوابط جدید فروش، پیش‌فروش و خدمات پس از فروش خودرو در کشور تعیین شده و تمامی عرضه‌کنندگان خودرو ملزم به رعایت این استانداردها هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا