یزدفردا "6مهر94/«عطوان» در یک گفت و گوی تلویزیونی برخی سؤلات مهمی را در مورد حادثه منا مطرح کرد که نیاز به پاسخ از سوی عربستان سعودی است.

گروه بین الملل ایران اسلامی: «عطوان» در یک گفت و گوی تلویزیونی برخی سؤلات مهمی را در مورد حادثه منا مطرح کرد که نیاز به پاسخ از سوی عربستان سعودی است.

یکی از سوالات مطرح شده از سوی عطوان این بود: آیا وجود برخی افسران سپاه پاسداران ایران و برخی دیپلمات‌ها و سیاسیون ایرانی مانند «غضنفر رکن ابادی»، سفیر سابق ایران در لبنان، (برخی خبرها از وجود رکن آبادی در میان مفقود شدگان ایرانی در حادثه منا خبر می دهند) ارتباطی به تعداد زیاد کشته ها و مفقودین ایرانی در حادثه منا دارد؟

وی همچنین افزود: به چه علت تعداد حجاج ایرانی کشته، مجروح و مفقود شده در میان حجاج حادثه منا بیشتر از بقیه است؟ این نکته مهمی است.

وی خاطر نشان کرد که وجود افسرانی از سپاه پاسداران ومقامات سیاسی و سفیران سابق ایران می تواند علت بروز این حادثه باشد.

وی با اشاره به وجود «رکن آبادی»، سفیر سابق ایران در بیروت، در میان مفقودین ایرانی در حادثه منا افزود: چگونه می توان این موضوع را تفسیر کرد؟

وی در تفسیر این موضوع در مقاله خود در سایت «رأی الیوم» بار دیگر ضمن اشاره به اختلافات میان دو کشور ایران و عربستان نوشت: جدل میان دو کشور بر سر حادثه منا حتما ادامه خواهد یافت به ویژه اینکه فراتر از کشته شدگان ایرانی در منا، مفقودین این حادثه اند که در میان آن ها شخصیت های سیاسی بزرگ و دیپلماتیک و برخی افسران سپاه پاسداران و مقامات امنیتی حضور داشتند.

وی افزود نوعی توطئه و تعمد در این حادثه به چشم می خورد و ممکن است این مفقودین سرشناس ایرانی کشته شده باشند یا اینکه خارج از عرف حج توسط نیروهای سعودی دستگیر شده باشند.

این نویسنده در مقاله خود نوشت: در حالی که ایران خواستار عذرخواهی رسمی عربستان از قربانیان حادثه و پیگیری این اتفاق است اما عربستان در تلاش است تا از این مسئولیت شانه خالی کند تا جایی که مفتی آل سعود مقامات این کشور را از این حادثه مبرا دانست و مدعی شد که آن ها تمام تلاش خود را کرده اند.

اما مقامات سعودی با حمایت برخی کشورها، پا را فراتر نهادند و حجاج را به بهانه رعایت نکردن به دستورات نیروهای امنیتی مقصر جلوه دادند.

از سوی دیگر وزیر خارجه عربستان در نیویورک ایران را به سیاسی کاری در حادثه منا متهم کرد.

همچنین مقامات سعودی از اعطای ویزا به وزیر فرهنگ ایران، علی جنتی، به بهانه بسته بودن سفارت این کشور در ایران به مناسبت عید قربان خودداری کرده اند.

علی جنتی در رأس یک کمیته تحقیقاتی در مورد حادثه منا قصد رفتن به عربستان و پی گیری حال حجاج ایرانی را داشت.

از آن جایی که حج خط قرمز حکومت آل سعود در عربستان است و هرگز به هیچ کشوری اجازه خواهد نداد تا منافع مادی حاصل از این فریضه دینی را از آن‌ها سلب کند ، این حکومت تلاش خواهد کرد تا به هر قیمتی که شده از مسئولیت این حادثه شانی خالی کند.

به اعتقاد «عطوان» عربستان  به تجدید نظر ریشه ای در سیاست ها و مواضع خود چه در یمن و چه در سوریه و همچنین در اداره حج نیاز جدی دارد.
ادعای جدید منابع امنیتی عربستان
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴

منابع امنیتی عربستان از بازداشت سه عضو گروه تروریستی تکفیری داعش در پایتخت این کشور خبر دادند.
به گزارش ایران اسلامی به نقل از شبکه خبری سعودی الاخباریه، نیروهای امنیتی عربستان عصر امروز(یکشنبه) سه عنصر وابسته به داعش را در ریاض بازداشت کردند.

وزارت کشور عربستان تا ساعاتی دیگر درباره عملیات دستگیری این سه فرد مسلح بیانیه صادر می‎کند.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان و رهبران سیاسی منطقه معتقدند که عربستان یکی از بزرگترین‎های کشورهای حمایت ‎کننده تروریسم است و اکنون خود گرفتار این پدیده شده است.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه چند ماه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه سوئدی «اکسپرسیون» گفت: آل سعود در دهه ۹۰ از تروریست‎ها در افغانستان، پاکستان و الجزایر حمایت کرده و اکنون نیز به تأمین منابع مالی و تسلیحاتی آنان در یمن، سوریه و لیبی می پردازد. بدون شک سیاست های خصمانه سعودی ها در قبال کشورهای منطقه روزی دامان آنها را خواهد گرفت.
.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا