یزدفردا:گروه صنعتی ایران خودرو شرایط فروش پاییزی محصولات خود در آبان ماه را آغاز کرد.

 

به گزارش اخبار خودرو ،اجرای شرایط جدید فروش از شنبه ۹ آبان آغاز شده و طرح های فروش پاییزی محصولات ایران خودرو شامل روش های پیش فروش عادی و پلکانی، فروش فوری و اقساطی است.

در این طرح محصولات تولیدی شامل خانواده پژو۲۰۶، خانواده پژو۴۰۵، خانواده سمند، خانواده پژو پارس، دنا، آریسان وتندر۹۰ به عموم عرضه می شود. زمان شروع طرح مذکور از روز شنبه  ۹  آبان است و هم وطنان با مراجعه به نمایندگی های مجاز سراسر کشور و یا سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به نشانیwww.ikco.ir  می توانند نسبت به ثبت نام و بهره مندی از مزایای این طرح اقدام کنند.

سورن با قلب توربوشارژ به بازار می‌آید

پس از عرضه موفق سورن به بازار کشور در سال ۱۳۸۶، شرکت ایران خودرو با ایجاد تغییرات کلی در فضای داخلی این محصول از جمله تغییر کامل داشبورد و رودری ها، به معرفی محصولی با نام سورن ELX اقدام کرد

پس از عرضه موفق به بازار کشور در سال ۱۳۸۶، شرکت ایران خودرو با ایجاد تغییرات کلی در  فضای داخلی این محصول از جمله تغییر کامل داشبورد و رودری ها، به معرفی محصولی با نام سورن ELX اقدام کرد که به دلیل استفاده از طراحی و مواد روز مورداستفاده در خودروهای مطرح دنیا، به ویژه در مدل EF7 خود با استقبال مشتریان روبه رو شد. ایران خودرو با هدف به روزرسانی این محصول و پاسخگویی مناسب تر به نیاز مصرف کنندگان، در سال۱۳۹۲ به ایجاد بهبودهایی در سورن ELX و در نهایت معرفی محصولی با عنوان سورن ELX سال اقدام کرد.

۱۷۴۳۲

سورن ELX سال توانسته با موفقیت آزمون های مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه »ای دی ادا« ی اسپانیا (از معتبرترین مراکز آزمون خودرو) است. این خودرو می تواند با تکیه بر سه محور کلیدی مدرن بودن، ایمنی و آسایش و تجهیزات و امکانات پیشرفته، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کرده و انتظار خانواده های ایرانی را برآورده کند.

مدرن گرایی در حد اعلا

برخورداری از طراحی جذاب و مدرن تزیینات داخل خودرو شامل داشبورد، کنسول، پانل وسط و رودری ها، فضای چشم نواز و خاصی ایجاد کرده است. در طراحی داخل خودرو مقوله های ارگونومی و هماهنگی قطعات و تزیینات خودرو به طور ویژه درنظر گرفته شده تا بتواند ضمن زیبایی، حس شادابی و سرزندگی را در مسافرت های طولانی برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

تجهیزات و امکانات پیشرفته

استفاده از تجهیزات و امکانات روز دنیا از قبیل سامانه تهویه اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، آیینه های برقی راهنمادار اتوماتیک، سیستم صوتی پیشرفته با پاسخگویی تلفن همراه (هندزفری بلوتوث) ، حسگر کمک پارک عقب و صندلی‌های دوحرکته برقی و… حس داشتن خودرویی پیشرفته و به روز را به سرنشینان خود هدیه میکند.

تعریفی جدید از ایمنی

سورن ELX سال با بهره گیری از امکانات ایمنی مناسب از قبیل، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، ترمز ضدقفل (ABS) با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها (EBD) ، در کنار طراحی ساختار مقاوم شاسی در برابر ضربات وارده ازجمله نیروی وارد شده ازسوی موتور هنگام تصادف از روبه رو، ضربه گیر جانبی درها و فرمان تلسکوپی جمع شونده هنگام تصادف، تامین کننده نهایت ایمنی برای سرنشینان خودرو خواهد بود. این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی، هم تراز خودروهای روز، احساس امنیت و اعتماد را برای مشتریان به ارمغان آورده است.

پیشرانه توربو

گروه صنعتی ایران خودرو در اقدامی دیگر در جهت پاسخگویی به نیاز روز مشتریان، سورن را به موتور توربوشارژ تجهیز کرده و این خودرو با قوای محرکه مدرن آماده ورود به بازارهای داخلی و خارجی است. همزمان با روند افزایش قیمت سوخت و قوانین سخت گیرانه زیست محیطی در جهان، روند طراحی پیشرانه های درون سوز در سال های اخیر مسیر متفاوتی را طی کرده است. با نگاهی گذرا به رویکرد خودروسازان بزرگ در به کارگیری پیشرانه های کم حجم و پرقدرت در خودروهای جدید، درخواهیم یافت که صنعت خودرو به سمت کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی نسبت به حجم موتور حرکت میکند. از این رو، استفاده از سازوکارهای پرخوران (سوپرشارژر و توربوشارژر) در پیشرانه ها، به امری ناگزیر در طراحی آنها بدل شده است. در این راه، خودروسازان بزرگ همچون مرسدس بنز، ب ام و و فورد پیشگام بوده اند، به طوری که پیشرانه ۱٫۵لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر ب ام و که در مدل آی۸ مورد استفاده قرار میگیرد، در سال۲۰۱۵ توانست به سلطه پیشرانه فورد به عنوان بهترین موتور سال پایان دهد. در میان موتورهای مجهز به سامانه های پرخوران، انواع شارژکننده های توربینی (توربوشارژرها) از محبوبیت بیشتری برخوردارند. ازجمله موضوعاتی که در پیشرانه های اتمسفریک یا تنفس طبیعی وجود دارد، افت قدرت و گشتاور پیشرانه در مکان های مختلف به نسبت ارتفاع از سطح دریاست.

بهطور مثال در شهری مثل تهران که به صورت میانگین ارتفاع ۱۲۰۰متری از سطح دریا وجود دارد، پیشرانه با افت قدرتی حدود ۱۲ تا ۱۵درصد روبه رو می شود. این افت قدرت به دلیل کاهش چگالی هوا اتفاق می افتد. این امر به دلیل ایجاد افت قدرت در پیشرانه باعث می شود تا راننده فشار بیشتری بر پدال گاز اعمال کند و دور موتور را بالا ببرد.
k6sb1is4yyz1g6123u6h.jpg
ناگفته پیداست که افزایش دور موتور همراه با افزایش مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی بیشتری خواهد بود. درست همین جاست که توربوشارژها و در کل سیستم های پرخوران، راه حلی مناسب برای این موضوع هستند. این سیستم ها تنها یک هدف را دنبال میکنند و آن، افزایش بازده حجمی پیشرانه است. به بیانی ساده تر، با استفاده از سیستم های پرخوران می توان در حجمی مشخص، چندین برابر هوا را به نسبت پیشرانه های اتمسفریک جای داد. وقتی که اکسیژن بیشتری برای سوختن در سیلندر داشته باشیم، سامانه مدیریت الکترونیکی موتور میزان سوخت موردنیاز را تخمین میزند و نسبت هوا به سوخت را تنظیم میکند تا بیشترین قدرت حاصل شود. در کشوری مثل ایران که خودروها در شهرهای مختلف با ارتفاع و دمای متفاوت تردد می کنند، دمای هوای ورودی به سیلندر میتواند نقش بسیار مهمی در تولید قدرت کافی داشته باشد، زیرا دما نقش مهمی در افزایش یا کاهش بازده حجمی پیشرانه و درنتیجه افزایش یا کاهش قدرت تولید شده دارد.

مثال در شهری مثل اهواز که در روزهای گرم سال دمایش حتی تا بیش از ۵۰درجه هم افزایش می یابد، فاصله مولکول های هوا از یکدیگر بیشتر می شود، اما در شهرهایی که حتی در روزهای گرم سال نیز دمای مناسبی نسبت به اهواز دارند، فاصله مولکول های هوا (اکسیژن) از یکدیگر کمتر است. پس باید توجه داشت که حتی دمای هوای ورودی به سیلندر نیز اهمیت زیادی در تولید قدرت پیشرانه دارد. در دهه های گذشته به منظور جبران این افت قدرت، طراحان اقدام به افزایش ظرفیت پیشرانه ها می کردند، اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این ترفند باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت می شود.توربوشارژر بدون افزایش مصرف سوخت، حتی تا ۵۰ درصد (بسته به نحوه طراحی پیشرانه) بازده حجمی پیشرانه را افزایش میدهد و این در شرایطی است که مصرف سوخت ثابت مانده و حتی کاهش می یابد.

کیوان وزیری مدیر طراحی و تولید پلتفرم شرکت ایران خودرو در این خصوص میگوید: »سیستم های توربوشارژ دارای چند قطعه اصلی مختلف هستند که توربویونیت، یکی از آنهاست. درواقع حرکت سیستم توربو توسط این بخش تامین می شود، زیرا پره های یکی از توربین های توربویونیت در مسیر گازهای خروجی از پیشرانه در اگزوز قرار دارد و گازهای خروجی موتور که سرعت و دمای بسیار بالایی دارند، با پره ها برخورد کرده و این توربین را با سرعت حدودا ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه به گردش در می آورند.

این گردش از طریق بخشی دیگر در توربویونیت به توربین دمندهای در ورودی مسیر هوا انتقال می یابد. به این ترتیب، توربین دوم نقش دمنده هوا را با فشار بالا به پیشرانه بازی میکند.

« وزیری اضافه می کند: »برای کاهش دمای هوای ورودی به موتور هم از قطعه ای استفاده می شود که اینترکولر نام دارد و همانند رادیاتور که کارش کاهش دمای آب است، دمای هوا را با استفاده از عبور دادن آن از شبکه هایش کاهش میدهد؛ به این ترتیب بازده حجمی پیشرانه افزایش خواهد یافت.

« وزیری درمورد قطعات مورد استفاده در سیستم های توربوشارژ میگوید: » فناوری ساخت این قطعات به دلیل دقت بالا و متالوژی مواد خاص به خصوص در بخش توربین ها، دراختیار تولیدکنندگان اندکی در دنیا قرار دارد، از این رو، طراحان پیشرانه معمولا پیشرانه هایشان را با استفاده از قطعات تولید شده توسط سازندگان معتبر به سیستم پرخوران مجهز می کنند. خوشبختانه در ایران خودرو نیز همگام با روند جهانی استفاده از پیشرانه های کم حجم مجهز به توربوشارژ، توانستیم موتور اییافملی با ظرفیت ۱٫۷ لیتر را به توربو مجهز کنیم و قدرت پیشرانه را از ۱۱۴ اسب بخار در حالت اتمسفریک (تنفس طبیعی) به ۱۵۰ اسب بخار برسانیم. هر چند نمودار تولید قدرت این پیشرانه میتواند حتی تا ۱۷۵ اسب بخار نیز بالا برود، اما باتوجه به کیفیت سوخت موجود در کشور و چند عامل دیگر، تصمیم گرفتیم قدرت پیشرانه از مرز ۱۵۰اسب بخار بالاتر نرود.

« توربوشارژها وقتی وارد مدار هوارسانی می شوند که دور توربین در آنها به حدی خاص (بسته به اندازه و طراحی توربو) برسد. در این حالت، پره های توربین با سرعتی بسیار بالا گردش کرده و توربین دوم را وادار به تزریق هوا با فشار بالا به موتور میکنند. اگر اندازه توربوی مورد استفاده کوچک باشد، توربین زودتر به دور مورد نیاز رسیده و توربین دمنده را وارد مدار میکند. در پیشرانه ۱٫۷لیتری ایی اف، توربوشارژ قبل از رسیدن دور موتور به ۲۳۰۰ دور در دقیقه وارد مدار شده و موجب افزایش بازدهی پیشرانه میشود. عملکرد توربوشارژ در این پیشرانه به گونه یی تنظیم شده که تا قبل از رسیدن دور موتور به عدد ۵۰۰۰، بیشترین بازده را دراختیار راننده قرار بدهد. ازجمله محاسن دیگر این پیشرانه پرخوران میتوان به افزایش گشتاور تا مرز ۲۱۰ نیوتن متر اشاره کرد؛ این درحالی است که همین پیشرانه بدون استفاده از توربوشارژر نمی تواند بیش از ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نکته مثبت و مهم دیگر اینکه حداکثر گشتاور در طیف گسترده ای از دور موتور یعنی ۲۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰۰ دور در اختیار راننده قرار دارد و به این ترتیب شتابگیری ثانویه خودرو مجهز به این پیشرانه (مثال هنگام سبقت) در خور توجه است. پیشرانه ۱٫۷لیتری ایی اف۷ توربوشارژ در محصولاتی که از پلتفرم سمند استفاده میکنند به کار گرفته میشود و سورن مجهز به این موتور، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر آزمون دوام و کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تنظیمات این پیشرانه و سیستم توربوشارژ آن به گونه یی صورت گرفته که با کیفیت سوخت موجود در کشور مطابقت داشته باشد و از این بابت نیز خیال خریداران راحت خواهد بود. به نظر می رسد با ورود سورن توربو به بازار، این خودرو می تواند در رده نیمه لوکس بازار با خودروهای وارداتی رقابت کند.

پیش فروش هایما اس.۷٫ به زودی توسط ایران خودرو

پیش فروش دومین شاسی بلند ایران خودرو هایما اس ۷ (Haima S7) به زودی از طریق شبکه نمایندگی های فروش در سراسر کشور شروع خواهد شد.

پیش فروش هایما اس.۷٫ به زودی توسط ایران خودرو

، مصطفی خان کرمی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با بیان این خبر گفت: ایران خودرو برای کسب سهم بیشتری از بازار خودروهای شاسی‌بلند، تولید هایما اس ۷ را در سایت خراسان آغاز و زیر ساخت های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش آن را فراهم کرده است.

 

وی افزود: هایما اس ۷ یک خودروی شاسی بلند لوکس و حاصل کار مشترک تیم طراحی و مهندسی شرکت های هایما و مزدا است.

 

خان کرمی هایما اس ۷ را خودرویی لوکس ذکر کرد که با بهره‌گیری از فناوری مزدا شکل گرفته و گفت: این خودرو از سیستم های ایمنی شامل ای. بی. اس.، ای. بی. دی.، بی. ای. اس. و تی. سی. اس. بهره می برد و سیستم پیشرفته پایداری الکترونیکی ترمز  ای. اس. پی.،ایمنی بالای آن را نشان می دهد.

 

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، فروش موفقیت آمیزی را برای هایما اس ۷ پیش بینی کرد و گفت: این خودرو یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک ساخت کره دارد و موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ آن قادر به تولید ۱۴۸ اسب بخار توان است.

 

وی ظرفیت مخزن سوخت هایما اس ۷ را ۶۱ لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن را ۸٫۱ لیتر برای گیربکس دستی و ۸٫۸ لیتر برای گیربکس اتوماتیک در هر ۱۰۰ کیلومتر ذکر کرد و افزود: این خودرو  استاندارد آلایندگی یورو۴ را تامین می کند.

 

خان کرمی اظهار کرد: رینگ‌های ۱۷ اینچی برای مدل اتوماتیک و ۱۶ اینچی برای مدل دستی ،سان روف برقی، جی. پی. اس.، ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی، چراغ‌های ال. ای. دی.، گرم‌کن صندلی های راننده و سرنشین، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل برای مدل اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت برای مدل اتوماتیک، سیستم روشن و خاموش پشت چراغ قرمز برای مدل دستی، روکش چرمی دو رنگ صندلی‌ها، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و با قابلیت پخش دی. وی. دی.، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و نمایش میزان باد لاستیک، سنسور دنده عقب و دوربین عقب، از جمله امکانات آن است.

 

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو برخورداری از گسترده ترین شبکه فروش وخدمات پس از فروش در خاورمیانه را از موارد مهم در این محصول عنوان کرد و گفت: هایما اس ۷ در دو مدل دستی و اتوماتیک با  تجهیزات کامل عرضه می شود .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا