احتمال لغو واردات خودرو به مناطق آزاد؛روایت ترکان از ژیگول‌بازی خودروهای ۵۰۰میلیونی

یزدفردا"مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: ژیگول بازی با ماشین‌های ۵۰۰ میلیون تومانی هدف ما در منطقه آزاد اروند نیست.

به گزارش  مهر ،اکبر ترکان دیشب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش اظهارداشت: هر منطقه ای یک نوع کارکردی دارد، محور کسب و کار منطقه آزاد کیش؛ گردشگری، محور کسب و کار منطقه آزاد قشم؛ صنایع انرژی، محور کسب و کار چابهار؛ ترانزیت، محور کسب و کار اروند؛ صنعت نفت است که در قلب صنعت نفت ایران و عراق قرار دارد. حوزه خزر نیز محور کسب و کار انزلی است، ارس محور کسب و کار قفقاز و محور کسب و کار ماکو کار با ترکیه است. هر یک از این مناطق یک محور کسب و کار دارند ولی در نهایت در سایر حوزه‌ها وارد می‌شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین کارکرد کنونی مناطق آزاد چیست؟ گفت: آن چیزی که مردم می‌شناسد، کارکرد گردشگری و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد است ولی آن چیزی که ما ارزیابی داریم، محور صنعتی است. بیشترین سرمایه گذاری‌ها در مناطق آزاد در صنعت شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور در پاسخ به اینکه وقتی مناطق آزاد به واردات کمک کرده، چه اصراری به افزایش مناطق آزاد هست؟ اظهارداشت: ما چهار دسته واردات در منطقه آزاد داریم؛ یک دسته از این واردات کالا برای سرزمین اصلی است. دسته دوم کالایی است که مواد اولیه کارخانه‌هاست. دسته سوم کالایی است که برای صادرات مجدد وارد می‌شود، ما اکنون برنج، شکر و روغن را وارد می‌کنیم و بعد از بسته بندی مجدداً صادر می‌کنیم. دسته چهارم کالای همراه مسافر است و گردشگرانی که به این مناطق می‌روند براساس قانون ۸۰ دلار می‌توانند کالا خریداری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: مجموع کالاهایی که به سرزمین اصلی می‌آید، سه میلیارد دلار است. این کالاها کالاهایی نیستند که همراه مسافر باشد. این کالاها برای سرزمین اصلی هستند که از طریق مناطق آزاد وارد می‌شوند. در سال گذشته ارزش قیمتی کالای همراه مسافر ۲۷۰ میلیون دلار بوده است، بنابراین رقم ۲۷۰ میلیون دلاری در مقابل یک گردش تجاری نزدیک ۴ میلیارد دلاری چیزی نیست، مثلاً در منطقه آزاد انزلی در ۶ ماه اول امسال ۳۴۵ میلیارد تومان ارزش تولیدات آنجا بود و ۵۱ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مناطق آزاد را افزایش می‌دهید، تصریح کرد:  ما به دنبال کسب و کار با همسایگان هستیم. کالاها و مصنوعات ایرانی به جز کالاهایی مثل پتروشیمی، فولاد و سیمان کالاهایی مصنوعی ما در کشورهای صنعتی مشتری ندارد؛ بازارهای این کالاها همسایگان هستند. ما به دنبال بازار افغانستان، عراق، ترکمنستان و کشورهای جنوبی هستیم.

ژیگول بازی با ماشین ۵۰۰ میلیونی

ترکان در واکنش به پخش مستندی از محرومیت‌های منطقه آزاد اروند و خودروهای لوکس در خوزستان گفت: اروند به دنبال بازار عراق است. اروند بزرگ‌ترین پایگاه فرا ساحلی ماست. سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار از مرز شلمچه صادرات داشتیم و هدف گذاری امسال ما صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری از مرز شلمچه است؛ این صادرات شامل همه تولیداتی است که می‌تواند در عراق جنوبی مورد مصرف واقع شود.

وی گفت: کامیون‌های عراقی نمی‌گذارند کامیون‌های ایرانی کالا را تا مقصد در عراق ببرند؛ کامیون‌های عراقی در مرز شلمچه بار را از کامیون‌های ایرانی تحویل می‌گیرند. ما با این شرایط در اروند در حال صادرات هستیم.

مشاور رئیس جمهور در مورد تردد ماشین‌های پلاک اروند در خوزستان اظهارداشت: ماشین‌هایی که اکنون در خوزستان تردد می‌کند، متعلق به منطقه آزاد اروند است و باید در محدوده منطقه آزاد تردد کنند. اینکه این خودروها در سراسر استان خوزستان تردد می‌کنند، جزء قوانین ما نیست. قوانین ما فقط متعلق به محدوده منطقه آزاد است. من مسئول تصمیمی که استاندار خوزستان گرفته، نیستم. ژیگول بازی با ماشین‌های ۵۰۰ میلیون تومانی هدف ما در منطقه آزاد اروند نیست.

با هرگونه تخلفی در استخدام برخورد می‌کنم

ترکان تصریح کرد: اگر نیروی متخصصی در منطقه هست و از غیربومی استفاده کردند، من خواهش می‌کنم برای من بنویسند. اگر یک نفر در گذشته استخدام شده، من نمی خواهم آن را اخراج کنم ولی اگر در زمان من و آقای زمانی و حتی در سایر مناطق آزاد نیروی بومی بوده و از غیر بومی استفاده کرده‌اند، به دبیرخانه مناطق آزاد کشور و من نامه بنویسند.

مشاور رئیس جمهور گفت: اینکه اعلام شده یک سیکل استخدام کردند با وجودی که لیسانس بوده، نمی‌دانم کجاست ولی به من نامه بنویسند قول می‌دهم که پیگیری کنم.

ترگان در ادامه اظهارداشت: اقتصاد ایران مشکلات بزرگی دارد و بخشی از آن ناشی از مدیریت است. یادمان نرود ۱۰ سال درگیر جنگ و ۱۱ سال نیز گرفتار تحریم هستیم و به هر حال این مسئله در اقتصاد ایران تأثیر خودش را گذاشته است. درست است که ما مقاومت کردیم و تسلیم نشدیم و نگذاشتیم دشمنان ما فکر کنند که ما به زانو درآمده‌ایم، به زانو درنیامدیم و سرپا ایستادیم ولی خب آسیب دیدیم. به عنوان مثال، ما در تحریم‌ها نتوانستیم نفت خود را به فروش برسانیم و صادرات نفت کشور نصف شده و اکنون حتی قیمت نفت هم نصف شده است. ۲.۴ میلیون بشکه صادر می‌کردیم و الآن به یک میلیون بشکه رسیده است. این مشکلات روی اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است.

دبیر شورای هماهنگی منطقه آزاد گفت: جهت گیری ما در اقتصاد براساس بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی و تأمین نیازهای کشور است که مقام معظم رهبری تعیین کرده و ما براساس آن در حال حرکت هستیم. اینکه چقدر موفق می‌شویم، به هر حال برخی از مناطق ما واقعاً با سرعت بالا دارند جلو می‌روند. ارس از نظر صنعتی، قشم از نظر صنایع انرژی، کیش از نظر صنعت حفاری تقریباً بهترین مرکز ماست و تمام شرکت‌های حفاری در کیش هستند و پایگاه پشتیبانی حفاری ما در کیش است.

از حرکت توسعه در چابهار رضایت ندارم

ترکان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه کدام یک از مناطق آزاد خوب پیش نرفته‌اند؟ گفت: الان در چابهار گیر داریم، چون مجتمع پتروشیمی در حال ساخت داریم ولی خط گاز باید به آنجا برسد که اکنون وزارت نفت این کار را شروع کرده است. تا این خط گاز به آنجا نرسد، پتروشیمی هم راه نمی‌افتد.

تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان غیرقانونی است

ترکان درباره تردد خودروهای اروند در کل خوزستان و فرهنگ این مصرف گرایی گفت: ما با اینکه یک سرمایه داری در منطقه بتواند یک ماشین مناسب خودش را بخرد، موافق هستیم ولی اینکه تردد خودروها به کل استان و سرزمین مادری گسترش پیدا کند، ما مخالفیم و قانون هم مخالف این کار است.

وی تصریح کرد: تردد خودروهای اروند در کل استان خوزستان در حوزه من نیست. این ماشین‌ها می‌توانستند در محدوده منطقه آزاد تردد کنند نه در سرزمین اصلی و کل استان. نفع ما در تردد این خودروها در کل استان نیست. منطقه آزاد اروند که خود خودرو وارد نمی‌کند.

مشاور رئیس جمهور گفت: من نمی‌خواهم به وزیر کشور تعرض کنم ولی استاندار نباید این تردد را به کل استان تسری می‌داد، من اصلاً بدم نمی‌آید واردات ماشین را در مناطق آزاد لغو کنیم؛ این خودروها چیزی را در مناطق آزاد حل نمی‌کند.

ترکان در واکنش به صحبت مجری مبنی بر اینکه واردات خودرو به نفع شما است، گفت: اصلاً به نفع ما نیست که این ماشین‌ها به فروش برسد، چون منطقه آزاد اروند خودش ماشین وارد نمی‌کند و ما در هیچ کسب و کاری اجازه ورود مدیران خود را نمی‌دهیم بلکه فقط در مناطق آزاد بستر لازم را برای فعالیت بنگاه های خصوصی فراهم می‌کنیم، یعنی آن‌هایی که در مناطق آزاد نمایندگی خودرو دارند، مدیران ما نبوه و بخش خصوصی هستند. من موافق رفتن این ماشین‌ها به سرزمین اصلی در هیچ کدام از مناطق آزاد نیستم.

احتمال لغو واردات خودرو به مناطق آزاد

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در واکنش به این سؤال مجری که آیا واقعاً واردات ماشین را خواهید بست؟ گفت: یک بار به سمت قطع واردات کالای همراه مسافر رفتیم و اکنون نیز واردات برخی کالاها مانند سیگار به مناطق آزاد و یا اینکه واردات کالاهای حجیم مثل یخچال و فریزر به سرزمین اصلی را قطع کرده‌ایم.

وی اطهارداشت: به دنبال هستیم که کالاهایی به عنوان سوغاتی خریداری شود و اینکه به یک تجارت چمدانی یا کالای همراه مسافر تبدیل شود، مورد نظر ما نیست، چون خیلی از این کالاها تولید داخلی مشابه دارد و اکنون لوازم خانگی در مناطق آزاد وارد می‌شود. برخی صنعتگران به ما اعلام کردند که تولیدشان را امسال ۷۰ درصد پایین آورده‌اند.

ترکان در مورد وعده رئیس جمهور در مورد منطقه آزاد اینچه برون گفت : در حال حاضر دستور تاسیس ۷ منطقه آزاد در مجلس است و مجلس نیز در کمسیون کار کارشناسی را انجام داده‌اند. دولت لایحه را تقدیم مجلس کرده و مجلس می‌تواند ان لایحه را تصویب یا رد بکند.

در کمپین خودرو خیلی سر به سر پراید گذاشتند

ترکان در واکنش به ورود یک ماشین پلاک منطقه آزاد انزلی به پاساژ با خنده گفت: ما مخالف این هستیم که ماشین‌ها وارد پاساژ شوند و توصیه می‌کنیم این‌ها با ماشین وارد پاساژ نشوند. ماشین‌ها تصادف می‌کنند حالا یک دفعه هم ماشین پلاک منطقه آزاد تصادف کرده نمی‌توانیم بگوییم این مشکل از منطقه آزاد است. اکنون فقط جنبه ماشین‌های لوکس منطقه آزاد نمایان شده است ولی با این تصاویر باید خوشحال باشیم که فقط پراید نیست که مشکل دارد و بهترین ماشین‌های دنیا هم چپ می‌کنند. در کمپین نخریدن خودرو خلی تو سر پراید زده شد و سر به سر آن گذاشتند.

وی در پاسخ به سؤال که قطب سوم گردشگری چه شد؟ گفت: ما قرار بود در چابهار قطب سوم خودروسازی را بسازیم، منتهی وقتی دیدیم شرایط کشور در حال بهتر شدن است، در دوران تحریم مجبور بودیم با چند کشور خاص کار کنیم اما الان فضا گشوده شده و ما منتظر هستیم تا با همه خودروسازی‌ها مذاکره کنیم.

افزایش فروش بی‌ام‌و در ماه اکتبر

درپی افزایش فروش در سه بازار اصلی اروپا، ایالات متحده و چین، فروش گروه خودروسازی بی‌ام‌و در ماه اکتبر ۴درصد افزایش یافت و به بالاترین رکورد برای این ماه رسید.

به گزارش اخبار خودرو ،درپی افزایش فروش در سه بازار اصلی اروپا، ایالات متحده و چین، فروش گروه خودروسازی بی‌ام‌و در ماه اکتبر ۴درصد افزایش یافت و به بالاترین رکورد برای این ماه رسید.
به گزارش رویترز، با وجود این، رشد فروش بی‌ام‌و نسبت به ماه‌های سپتامبر و اوت کند شده است. فروش این خودروساز در ماه سپتامبر ۸/ ۷ درصد و در ماه اوت ۲/ ۷ درصد رشد کرده بود. طی ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی فروش در اروپا ۱/ ۱۰ درصد، در ایالات متحده ۴/ ۵ درصد و در چین ۳/ ۲ درصد رشد کرده است. در خبر دیگر درمورد بی‌ام‌و، این بزرگ‌ترین خودروساز لوکس جهان قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ فروش سالانه موتورسیکلت را به ۲۰۰ هزار دستگاه و درآمد این بخش را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. به گفته مدیرعامل بی‌ام‌و تمرکز این شرکت برای فروش موتورسیکلت بر بازارهای آسیا و آمریکای جنوبی خواهد بود. بی‌ام‌و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به‌فروش رسانده است. درآمد این شرکت از فروش موتورسیکلت در سال گذشته ۷/ ۱ میلیارد یورو بود.

آسمان پرستاره در خودرویی با انواع رایحه ها

یزدفردا"در محصول جدید یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان راننده و سرنشینان خود را در فضایی همچون آسمان شب با انواع رایحه ها احساس می کنند.

به گزارش   مهر، در سالهای اخیر استفاده از تلفن همراه و کارهایی نظیر آن در حین رانندگی ضمن برهم زدن تمرکز راننده موجب بروز تصادفات شدید شده است. حالا گروهی از مهندسان شرکت خودروسازی ب .ام.و وارد عمل شده و از نخستین فناوری کنترل اشاره ای در خودروهای سری ۷ این شرکت رونمایی کرده اند. این برای نخسین بار در جهان است که از چنین فناوری کاربردی در یک خودرو استفاده می شود.

این نوآوری به راننده اجازه می دهد تا کارهایی نظیر پاسخ دادن به تماسهای ورودی ، استفاده از از سیستم مسیریاب برای پیدا کردن بهترین مسیر و تنظیم صدای سیستم صوتی خودرو را بدون ایجاد خللی در حین رانندگی انجام دهد، آن هم تنها با اشاره دست.

به عقیده کارشناسان صنعت خودرو، این ابتکار عمل، ایمنی در رانندگی را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. البته مهندسان بی.ام.و چشم انداز دورتری را نیز مد نظر قرار داده و بر این باورند که می توان از آن برای رانندگی بدون نیاز به استفاده از دست هم بهره برد.

در عین حال این شرکت اعلام کرده که نسل جدید ب .ام.و سری ۷ حدود ۹۵ کیلوگرم از نسل قبلی سبک تر بوده و بازده مصرف سوخت در آن نیز ارتقا یافته است. این نوآوری ها صرفا به واسطه بهره گیری از فیبر کربنی در شاسی خودرو صورت گرفته و به نظر می رسد توجه مشتریان را به خود جلب کند.

صندلی های عقبی مجهز به فناوری ماساژ سرنشین هستند که این قابلیت یکی از ویژگی های اصلی ب .ام.و سری ۷ لوکس به شمار می آید و در سفرهای طولانی کارایی خود را به خوبی نشان می دهد.

مهندسان ب .ام.و در بخش داخلی سقف خودرو LED های ریز و درشتی تعبیه کرده اند که تداعی کننده آسمان پرستاره شب در خودروست.

بخش دیگری از این نوآوری ها را می توان در داشبورد خودرو جستجو کرد جایی که بر اساس یک فناوری قابل تنظیم انواع رایحه ها در فضای داخل خودرو منتشر می شود.

خودروسازی هند ۶ سال در رتبه ششم جهان

یزدفردا:آزادسازی، موجب شکوفایی صنعت خودروسازی کشور ۷۲ ملت شد

صنعت خودروسازی هندوستان یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در سطح جهان به شمار می‌رود. این بازار تا مدتی پیش از این یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در بازارهای متعدد خودرو در سطح جهان را در اختیار داشت اما در حال حاضر بازار خودرو این کشور روزگار خود را با نرخ رشدی ثابت و حتی در برخی مقاطع با نرخ رشد منفی سپری می‌کند.

هندوستان در سال ۲۰۰۹ میلادی پس از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند در رتبه چهارمین کشور صادرکننده خودرو در قاره آسیا قرار داشت و در سال ۲۰۱۰م با پشت‌سر گذاشتن تایلند در این رده‌بندی، خود به جایگاه سوم بزرگترین صادرکننده آسیایی خودرو صعود کرد.
در همین سال یعنی ۲۰۱۰ میلادی، کشور هند منزلگاه ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در انواع گوناگون آن بوده و در عین حال، میزان تولید خودرو هند در سال مورد نظر (۲۰۱۰م) به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسید که در مقایسه با سال ۲۰۰۹م رشدی ۳۳/۹درصدی داشت و با این سرعت رشد، پس از چین به‌عنوان دومین بازار خودرو جهان که سریع‌ترین نرخ رشد سالانه را ثبت کرده بود معرفی شد.
در سال‌های اخیر هندوستان از نظر تعداد خودروهای سواری و تجاری تولیدی در سطح جهان نیز از برزیل پیشی گرفته و با تولید ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱م در رده ششمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان قرار گرفت.
در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲م رشد سالانه صنعت تولید خودرو در هندوستان به ۱۶ تا ۱۸ درصد رسید که نتیجه آن فروش حدود ۳ میلیون دستگاه در این دوره بود.
آخرین گزارش منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان اتومبیل هندوستان نیز حاکی از آن است که فروش سالانه وسایل نقلیه این کشور در سال ۲۰۱۵م مطابق پیش‌بینی‌های جدید به ۴ میلیون دستگاه خواهد رسید در حالی که برآوردهای قبلی در این‌باره نشانگر فروش ۵ میلیون دستگاه خودرو در این سال بود.
در رابطه با صنعت خودروسازی کشور هند، آمار موجود در زمینه فعالیت‌های مرتبط با این صنعت بیانگر آن است که در سال ۲۰۱۱م در مجموع ۳ هزار و ۶۹۵ کارخانه تولیدکننده قطعات و تجهیزات خودرو در این کشور فعالیت داشته‌اند. درآمد سالانه هر یک از این شرکت‌ها براساس اطلاعات منتشر شده به طور متوسط معادل ۶ میلیون دلار بوده و سود خالص هر کدام نیز به صورت میانگین به حدود ۴۰۰ هزار دلار در سال رسیده است.

 
پیشینه حضور خودرو در هند
سال ۱۸۹۷م در تاریخ معاصر هندوستان به عنوان سالی که نخستین خودرو در جاده‌های آن به حرکت درآمد ثبت شده است و تا سال ۱۹۳۰ حضور خودرو در این کشور تنها به شکل واردات وسایل نقلیه آن هم در تعدادی بسیار اندک انجام شده بود.
صنعت تولید خودرو هند در مراحل اولیه و به شکل ابتدایی آن در دهه ۱۹۴۰ میلادی ظهور پیدا کرد.
تولد این صنعت در نقطه آغازین آن با تاسیس و راه‌اندازی کارخانه هندوستان (Hindustan) در سال ۱۹۴۲ میلادی تحقق پیدا کرد و پس از آن، پرمیر (Premier) به‌عنوان رقیبی پرتوان و دائمی در مقابل شرکت هندوستان از سال ۱۹۴۴ میلادی فعالیت خود را به‌ترتیب با تولید خودروهای جنرال‌موتورز امریکا و فیات ایتالیا به صورت مونتاژ شروع کرد.
شرکت خودروسازی ماهیندرا و ماهیندرا (Mahindra & Mahindra) به وسیله ۲ برادر هندی در سال ۱۹۴۵م پایه‌گذاری شد و فعالیتش را با مونتاژ جیپ CJ-۳A در گروه وسایل نقلیه سواری آغاز کرد.
در ادامه و پس از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ میلادی دولت هند و بخش خصوصی این کشور تلاش‌هایی در زمینه ایجاد صنعت تولید اجزا و قطعات خودرو با هدف عرضه محصولات‌شان به صنایع خودروسازی این کشور انجام دادند.
در سال ۱۹۵۳م و با پیاده‌سازی یک برنامه جایگزین واردات به‌وسیله دولت هند که هدف آن، فراهم کردن زمینه و امکانات بیشتر برای گسترش و تقویت صنعت داخلی تولید خودرو این کشور بود، برای واردات خودرو به صورت محصولات کامل و تمام ساخته شده به داخل کشور محدودیت‌های مختلفی ایجاد شد.
محدودیت‌ها تحت «لیسانس راج»
به هر صورت، رشد صنعت خودروسازی هند در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به طور نسبی با سرعتی اندک ادامه داشت. دلایل اصلی این نرخ پایین رشد نیز به طور عمده، اجرای برنامه‌های ملی‌سازی در دوران پس از استقلال این کشور و اجرای طرحی دیگر به نام «لیسانس راج» بود که در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی هند مانع‌تراشی می‌کرد.
پس از سال ۱۹۷۰ میلادی و با ایجاد محدودیت در واردات وسایل نقلیه آماده و کامل، صنعت خودروسازی هندوستان روند رشد مناسب‌تر خود را آغاز کرد اما بخش اصلی این نرخ رشد قابل‌قبول ناشی از افزایش آمار تولید وسایل نقلیه‌ای مانند تراکتورها، خودروهای تجاری و ماشین‌های ویژه کشاورزی ـ اسکوترها ـ بود و اتومبیل‌های سواری همچنان به‌عنوان مظاهر اصلی کالاهای لوکس و تجملی شناخته می‌شدند.
در دهه ۷۰ میلادی سرانجام محدودیت‌هایی که برای کنترل قیمت‌های فروش خودرو در هند تا آن زمان اعمال شده بود، برچیده شده و به مرور عوامل و مشخصه‌های شکل‌گیری رقابت در بازار خودرو هند و تاثیرگذاری آنها به صورت‌های مختلف در این بازار نمایان شد.
به هر ترتیب تا دهه ۸۰ میلادی بازار خودرو هند زیرسلطه ۲ شرکت هندوستان و پرمیر بود که محصولات از رده خارج را با نرخ‌هایی منصفانه اما در تعدادی محدود به فروش می‌رساندند. در طول این دهه رقبایی انگشت‌شمار حرکت خود را برای ورود به بازار خودرو هند آغاز کردند.
در سال ۱۹۸۶ میلادی، دولت هند با هدف تشویق صنعت خودروسازی خود و ترویج هر چه بیشتر فعالیت‌های مرتبط با این حوزه در کشور اقدام به پایه‌گذاری نمایشگاهی ویژه صنایع خودروسازی و معرفی محصولات شرکت‌های شناخته شده خودروساز در سطح جهان با عنوان «نمایشگاه اتومبیل دهلی» کرد. این نمایشگاه ۹ روزه سال ۱۹۸۶م در حقیقت تبدیل به عرصه‌ای برای نشان دادن قابلیت‌های صنعت خودروسازی هند در زمینه جذب فناوری‌های نوین، نمایش دستاوردهای پژوهشی و ارتقای کیفیت فعالیت‌های بومی و داخلی و سازگار کردن این فناوری‌های جدید با اوضاع و شرایط ناهموار صنعت خودروسازی هندوستان شد.
در نهایت خودروسازان فراملیتی و معتبری نظیر سوزوکی و تویوتا از کشور ژاپن و هیوندای از کره‌جنوبی اجازه حضور و سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هند را پیدا کردند.
به‌دنبال صدور مجوز فعالیت برای این شرکت‌ها به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت ماروتی سوزوکی (Maruti Suzuki) نخستین و در عین حال موفق‌ترین شرکتی بود که وارد بازار خودرو هند شد.
با شروع روند آزادسازی بازار خودرو هند از سال ۱۹۹۱م، تعدادی از شرکت‌های خارجی خودروساز نیز همکاری خود با همتایان هندی‌شان را در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر)آغاز کردند.

 
جایگاه امروز صنعت خودرو هند
آمار منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA) نشان می‌دهد که کشور هند از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون همواره در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده خودرو جهان حضوری پیوسته داشته و پس از صعود به رتبه ششمین تولیدکننده بزرگ خودرو در سال ۲۰۱۰ میلادی تا به امروز و به طور دقیق تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۵)، این جایگاه ششمی را برای خود حفظ کرده است.
از سال ۲۰۰۳ میلادی که تعداد خودروهای تولیدی هندوستان از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد و در بین تولیدکنندگان عمده خودرو در سطح جهان به رده چهاردهم رسید تا سال ۲۰۱۰م که رتبه ششم این رده‌بندی را از آن خود کرد، مسیر صعودی خود را قدم به قدم و به صورت متوالی پیمود. آمار OICA نشان می‌دهد که تولید خودرو هند در ۶ ماه سال ۲۰۱۵م با ۷/۲ درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۴م به ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۷ دستگاه رسیده است.
آمار یک ساله تولید خودرو این کشور نیز حاکی از تولید ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۱۶۰ دستگاه خودرو است که در سال ۲۰۱۴م و با ثبت رشد منفی ۱/۵درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳م به ثبت رسیده است.
تولید خودرو هند در سال ۲۰۱۳م نیز دچار کاهش شده بود، به گونه‌ای که از ۴ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۷۱۳ خودرو تولید شده در سال ۲۰۱۲م و با نرخ رشدی معادل منفی ۶/۶ درصد به ۳ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۴۲۵ دستگاه در سال ۲۰۱۳م رسید. با این وجود در ۶ سال اخیر همچنان ششمین خودروساز عمده جهان بوده و در قاره آسیا نیز به شکل دائمی پس از ژاپن و کره‌جنوبی، رتبه سومین خودروساز برتر را در اختیار خود داشته است.

منبع:صمت/دنیای اقتصاد

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا